Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 244577 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #270 Gepost op: 4 februari 2012, 11:50:46
Nu zitten we in een periode dat we erg veel incidenten op en rond het ijs hebben, zijn de duikers nu niet van wezenlijk belang?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #271 Gepost op: 4 februari 2012, 11:55:57
Nu zitten we in een periode dat we erg veel incidenten op en rond het ijs hebben, zijn de duikers nu niet van wezenlijk belang?
Niet alleen nu, als het zo is dat er aanrijtijden van boven de 20 minuten voor brandweerduikers zijn vraag ik me af of ze überhaupt nog brandweerduikers of bergingduikers genoemd moeten worden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #272 Gepost op: 6 februari 2012, 11:03:48
Diezelfde gedachte had ik ook. Ik vind het ook een onbegrijpelijke bezuiniging.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #273 Gepost op: 8 februari 2012, 23:10:47
Laatste duikersoefening WO621/WO631 Brielse Maas 28 december 2011
Uploaded by 112martijn112 on Feb 8, 2012
Op 28 december 2011 vond de laatste duikersoefening plaats voor de WO621 (Hellevoetsluis) / WO631 (Brielle) aan de Brielse Maas ter hoogte van de Brielse Brug. Deze duikteams zijn per 1 januari 2012 opgeheven wegens bezuinigingen en kwaliteitswaarborging.
Samen sterk in de hulpverlening!


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #274 Gepost op: 8 maart 2012, 19:16:25
De SP ... bla bla bla...
Mag de SP ook eens zeggen hoe ze alles willen betalen. Over populistisch links boe-geroep gesproken. Ze zijn altijd tegen.
Gaat een duikploeg weg, een paar ziekenhuizen fuseren, verdwijnt de rollator uit het basispakket, kortom, de SP staat meteen te mekkeren dat het absoluut niet denkbaar is, onbegrijpelijk, asociaal beleid, enz.
Geld, geld en nog eens geld. Het geld is op. Het gaat naar Griekenland, wordt weggegooid in zinloze projecten als Kunduz, JSF, ontwikkelingshulp, gaat op aan exorbitante salarissen van een enkele korpschef, enz.

En helaas blijft de brandweer net als zorg, onderwijs, politie, defensie, enz enz ook niet buiten schot.

In Duitsland kennen ze de Wasserwacht, van het Rode Kruis, welke volledig op vrijwilligers draait.
Wellicht zijn er enkele van zulke particulier alternatieven bij recreatiewateren mogelijk.

[Chargeer modus aan:]
Maar ja, als de lokale gemeenschap ineens zelf moet betalen, dan zijn ook de hardste schreeuwers niet thuis.  :-X
[chargeer modus uit]


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #275 Gepost op: 8 maart 2012, 19:22:04
De SP ... bla bla bla...
Mag de SP ook eens zeggen hoe ze alles willen betalen. Over populistisch links boe-geroep gesproken. Ze zijn altijd tegen.
Ik denk dat we erg blij mogen zijn dat de politiek zich nu ook gaat bemoeien met het opheffen van duikteams. Dit is nu dan wel de lokale politiek, maar het moet ergens beginnen om dat opheffen eens goed tegen het licht te houden.
Er worden erg makkelijk duikteams buiten dienst gezet, over een goede oplossing wordt verder niet gesproken. De burger is dus de klos.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #276 Gepost op: 9 maart 2012, 14:03:36
De SP ... bla bla bla...
Mag de SP ook eens zeggen hoe ze alles willen betalen. Over populistisch links boe-geroep gesproken. Ze zijn altijd tegen.
Gaat een duikploeg weg, een paar ziekenhuizen fuseren, verdwijnt de rollator uit het basispakket, kortom, de SP staat meteen te mekkeren dat het absoluut niet denkbaar is, onbegrijpelijk, asociaal beleid, enz.
Geld, geld en nog eens geld. Het geld is op. Het gaat naar Griekenland, wordt weggegooid in zinloze projecten als Kunduz, JSF, ontwikkelingshulp, gaat op aan exorbitante salarissen van een enkele korpschef, enz.

Zonder dat we gelijk in politiek discussies belanden: daarom is de SP ook tegen Kunduz en JSF, daar willen ze dan duikteams en rollators van kopen.

Kwestie van kiezen!  98uiye
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #277 Gepost op: 9 maart 2012, 14:12:17
In Duitsland kennen ze de Wasserwacht, van het Rode Kruis, welke volledig op vrijwilligers draait.
Wellicht zijn er enkele van zulke particulier alternatieven bij recreatiewateren mogelijk.

Die Wasserwacht, die is er: in Nederland heet dat Reddingsbrigade. Draait ook volledig op vrijwilligers, zelfde doelstelling etc. Maar in Nederland komt dat veel minder van de grond als repressieve dienst, met een hele simpele reden:

De Wasserwacht in Duitsland krijgt van de overheid voor het hele land materiaal en huisvesting tot haar beschikking, een beetje vergelijkbaar met de SIGMA in Nederland. De organisatie en uitvoering ligt dus volledig bij een vrijwilligersorganisatie, maar die krijgen wel de toerusting die ze nodig hebben in 1x voor het hele land. In Nederland is dat lokaal belegd en daar heeft een paar jaar terug een heel mooi stuk over in VNG-magazine gestaan: de financiering van vooral het materiaal van de Reddingsbrigades is volstrekte willekeur, volledig afhankelijk van wat de lokale politiek er voor over heeft. In sommige plaatsen zijn de Reddingsbrigades daarom een volwaardige partner in de VR, zowel ondersteunend als aanvullend. In andere regio's hebben ze nauwelijks bestaansrecht of worden ze zelfs opgedoekt.

Koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland is nu wel met financiering van oa het ministerie van BZK met een project gestart om landelijk meer uniformiteit aan te brengen. Niet alleen onder de Reddingsbrigades zelf, maar ook in hun relatie tot lokale overheid en Veiligheidsregio. Daarmee kun je dus een landelijk dekkende vrijwilligersorganisatie op waterveiligheid krijgen, maar dat kan dus alleen als alle 26 VR's besluiten om mee te doen....   :|
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #278 Gepost op: 9 maart 2012, 20:10:12
Koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland is nu wel met financiering van oa het ministerie van BZK met een project gestart om landelijk meer uniformiteit aan te brengen. Niet alleen onder de Reddingsbrigades zelf, maar ook in hun relatie tot lokale overheid en Veiligheidsregio. Daarmee kun je dus een landelijk dekkende vrijwilligersorganisatie op waterveiligheid krijgen, maar dat kan dus alleen als alle 26 VR's besluiten om mee te doen....   :|

Ik vind dat er wel heel makkelijk naar subsidies en dergelijke wordt gekeken, terwijl er gewoon grof geld wordt verdient met de recreatieplassen.
Net als dat er allerlei eisen worden gesteld aan evenementen en dergelijke zouden er ook aan recreatieschappen verplichtingen moeten worden opgelegd.
Die €10,= parkeergeld die aan de gasten wordt gevraagd zou dan ook deels voor de financiering van de middelen aan een lokale reddingsdienst kunnen worden gebruikt.
Dit brengt tonnen per jaar op (als ik kijk naar de recreatieplassen in mijn omgeving).

Is maar een proefballonnetje, maar er zijn ook zonder subsidies mogelijkheden genoeg.
Het enige dat hiervoor nodig is, is verplichtingen opleggen aan recreatieschappen.

En ik weet zeker dat er in de zomerperioden genoeg jongeren zijn die als bijbaantje deze post (die tevens als gewone EHBO post kan worden gebruikt) willen bemannen.

Ik weet het, hiermee dek je niet alle waterongevallen waar een brandweer op af gaat, maar wel een deel ervan.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #279 Gepost op: 11 maart 2012, 15:20:53
Ik vind dat er wel heel makkelijk naar subsidies en dergelijke wordt gekeken, terwijl er gewoon grof geld wordt verdient met de recreatieplassen.
Net als dat er allerlei eisen worden gesteld aan evenementen en dergelijke zouden er ook aan recreatieschappen verplichtingen moeten worden opgelegd.
Die €10,= parkeergeld die aan de gasten wordt gevraagd zou dan ook deels voor de financiering van de middelen aan een lokale reddingsdienst kunnen worden gebruikt.
Dit brengt tonnen per jaar op (als ik kijk naar de recreatieplassen in mijn omgeving).

Is maar een proefballonnetje, maar er zijn ook zonder subsidies mogelijkheden genoeg.
Het enige dat hiervoor nodig is, is verplichtingen opleggen aan recreatieschappen.

En ik weet zeker dat er in de zomerperioden genoeg jongeren zijn die als bijbaantje deze post (die tevens als gewone EHBO post kan worden gebruikt) willen bemannen.

Ik weet het, hiermee dek je niet alle waterongevallen waar een brandweer op af gaat, maar wel een deel ervan.

Vind ik een goed plan, maar die 10 euro die het recreatieschap bij jou rekent voor parkeren (verkapte entree?) is volgens mij echt een uitzondering. Enige plekken in Nederland waar ik dit wel eens heb gezien zijn de plassen in het Rivierengebied (Maas/Waal) tussen Maasdriel en Tiel. Het fenomeen 'recreatieschap' is ook niet iets landelijks. De meeste recreatieplassen in Nederland en zeker de kuststranden zijn van de gemeente en gewoon vrij toegankelijk. De aanwezige reddingsbrigade/badmeesters/toezichthouders/ehbo worden daar over het algemeen betaald door de gemeente. De gemeente wil graag een veilig recreatiegebied voor haar inwoners en stelt daarvoor een bepaald bedrag ter beschikking. Die gaan echt niet meer betalen voor een lokale reddingsdienst, tenzij het dus via de VR of een landelijke regeling wordt vastgelegd.

In het artikel in VNG-magazine stond het heel simpel: er is geen wettelijke basis voor de rol van de Reddingsbrigade in de hulpverlening. Daarom is de financiering een lokale aangelegenheid met overal een min of meer unieke situatie. Bij de een betaalt de gemeente, bij de ander de regio, de volgende heeft een goede sponsor (radio538 in Bloemendaal) en een ander heeft niks.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch