Dit klinkt misschien hard en het is misschien de kat op het spek binden
maar zijn er nu al is harde cijfers van echte reddingen door brandweer duikers? Afgelopen week is er in schiedam een auto te water geraakt. Brandweer duikers Schiedam ter plaatse (Eigen stad) ondanks dat heeft de man het niet gehaald.
Exclusief de aanrijtijd. Hoelang heeft een duiker nodig om in zijn pak te komen. Dus alarm gaat en duiker stapt in het water (er van uit gaan dat het water naast de kazerne ligt) hoe lang duurt dit?
De overlevingskans als je in het water terecht komt m.i.z. is zo klein dat als een oppervlakte redding niets meer uithaalt duikers "altijd" te laat zullen zijn. (mijn mening) Oppervlakte reddingen worden vaak al door omstander gedaan!
Als je dus kosten tegen baten houdt zoals bij alles gebeurt dan zijn duikteams dus echt niet rendabel of de duiker moet 10 meter van het ongeluk afzitten.
Aan de andere kant kan je je afvragen hoeveel daadwerkelijke duikreddingen er ooit hebben plaatsgevonden. Het gros van het werk is toch aan het oppervlakte of in betrekkelijk ondiep water. Het is meer de vraag wat de mogelijkheden zijn van zo'n oppervlakte team, zoals ik hier wel eens eerder heb toegelicht.
Voor de inzetten waarbij zéér snel duikers nodig zijn ga ik toch voor een systeem zoals we in enkele regio's bij de oosterburen zien, namelijk het invliegen van duikers met een (trauma/politie-)helikopter.
Zoals Joost hier ook al zegt moet je naar andere oplossingen kijken zoals de helikopter, maar vooral reeël blijven.
Grtz
Mark