Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249849 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #460 Gepost op: 5 december 2013, 13:54:29
Er zijn afgelopen jaren diversen rapporten ingevuld met succesvolle reddingen door brandweerduikers, het is echter een kosten baten verhaal geworden, de duikteams zijn idd duur om te onderhouden, dit is ontstaan door de verscherpte regelgeving. Oorzaak ligt dus bij de overheid zelf die nu dus vindt dat het te duur wordt en omdat er nu zoveel teams zijn wegbezuinigd is het in grote delen van het land niet meer haalbaar om middels duikers mensen te redden van de verdrikkingsdood, dus gaan we met lapmiddelen aan de slag.

Je hebt dus gewoon dikke pech als je met je auto een water dieper dan 2,5 meter in rijdt en je zit nog vast, waar de brandweer hier vroeger nog reddend op kon treden is het nu voor een groot deel uitgesloten, is ook een keus, maar die moet je dan wel eerlijk naar gemeenten en burgers uitdragen. Mensen redden kost nu eenmaal geld.


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #461 Gepost op: 5 december 2013, 14:59:59
Heeft die regelgeving en eisen ,niet te maken met het ongeval wat er destijds is gebeurd met brandweer duikers?
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #462 Gepost op: 6 december 2013, 08:58:45
Citaat van: EM physician link=msg=1225405 date=1386158506
Ik heb wel een recent nieuwsitem (25 november) van lokale Amsterdamse omroep AT5 als voorbeeld:

http://www.at5.nl/artikelen/116304/zoektocht-naar-man-in-water-bij-cs

Nog steeds mijn vraag, hoelang duurden het hier voor dat de brandweer ter plaatse was? Man is met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis en toen, daar overleden???
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #463 Gepost op: 6 december 2013, 09:11:57
Ik hoor nog steed alleen emotionele reacties op mijn post. Tuurlijk moet je je best blijven doen bij branden, tuurlijk zijn gaspakken teams nuttig en zeker weten redt de brandweer levens. Maar een simpele vraag heb ik nog steeds geen antwoord op:

Citaat van: Markvniel link=msg=1225403 date=1386157680

Exclusief de aanrijtijd. Hoelang heeft een duiker nodig om in zijn pak te komen. Dus alarm gaat en duiker stapt in het water (er van uit gaan dat het water naast de kazerne ligt) hoe lang duurt dit?


Wij hebben zelf ook duikers bij de reddingsbrigade zitten, als die zich aan gaan kleden zijn ze zeker 10 minuten bezig. Nu kan ik me voorstellen dat een prof dit sneller doet??

Als je 2.5 meter onder water ligt en vast zit. Je moet een kwartier wachten op een duiker, hoe groot is je overlevings kans dan nog?

Citaat van: Breathe link=msg=1225888 date=1386248069
Er zijn afgelopen jaren diversen rapporten ingevuld met succesvolle reddingen door brandweerduikers, het is echter een kosten baten verhaal geworden, de duikteams zijn idd duur om te onderhouden, dit is ontstaan door de verscherpte regelgeving. Oorzaak ligt dus bij de overheid zelf die nu dus vindt dat het te duur wordt en omdat er nu zoveel teams zijn wegbezuinigd is het in grote delen van het land niet meer haalbaar om middels duikers mensen te redden van de verdrikkingsdood, dus gaan we met lapmiddelen aan de slag.

Je hebt dus gewoon dikke pech als je met je auto een water dieper dan 2,5 meter in rijdt en je zit nog vast, waar de brandweer hier vroeger nog reddend op kon treden is het nu voor een groot deel uitgesloten, is ook een keus, maar die moet je dan wel eerlijk naar gemeenten en burgers uitdragen. Mensen redden kost nu eenmaal geld.

Zijn die rapporten ergens in te zien? Kon de brandweer toen echt reddend optreden of was het ook gewoon een lapmiddel?  98uiye

Laat ik voor opstellen dat ik geen voorstander ben van het uitdunnen van de brandweer organisatie maar dat ik wel vindt dat je reeël moet blijven in de mogelijkheden die je hebt en ook eerlijk moet blijven naar de burgers wat je daar mee kunt bereiken.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #464 Gepost op: 6 december 2013, 10:01:45
Privatiseren die handel. Besteed uit aan bedrijfsbrandweren en bergers. Geef ze ontheffing voor blauw blauw en klaar is kees.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #465 Gepost op: 6 december 2013, 17:45:04
Deels snap ik de opheffing van duikteams wel. Ze worden in de meeste regio's relatief weinig daadwerkelijk ingezet en duur te onderhouden.

Ik heb zelfs in mijn jaren bij de politie maar 1 keer een ingezet duikteams aan het werk gezien. Met de complimenten voor de duikers die binnen een minuut na aankomst in het koude water lagen en de slachtoffers bevrijden bleek helaas dat 17 minuten voor beide teveel waren. Een slachtoffer is in het ziekenhuis overleden en de ander valt onder de noemer kasplant.

Aangezien de duikteams al veelal centraal zijn georganiseerd maakt de aanrijtijd dat de kans voor de slachtoffers om het ongeval zonder noemenswaardige schade te overleven heel klein. Ik snap dat dan de vraag komt of je het wel moet willen betalen?

Voor het bergen van lichamen is nu af en toe de brandweer en af en toe de politie die met duikteams komt afhankelijk van wat er gebeurd is (ongeval, plaats delict etc). De politie zit er niet op te wachten om meer te gaan bergen maar moet je dit na een ongeval dan willen overlaten aan een particuliere berger die en de slachtoffers moet bevrijden en de auto moet bergen.

En wat doe je als er geen voertuig bij betrokken is maar iemand gewoon in de haven van de kade af valt? Mijn inziens is dan de brandweer verantwoordelijk voor de reddingspoging.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #466 Gepost op: 7 december 2013, 10:43:28
Ik kan me helemaal vinden in de uitleg van markvniel. Overigens heb ik geen idee hoelang het duurt om een pak aan te trekken, veel wordt wel in het duikvoertuig gedaan dus ze zullen niet lang nodig hebben voordat ze onderweg zijn.

Maar een duikteam is maar op sommige plekken nuttig omdat ze daar dan als beroepskorps zitten bijv adam en je dus een sneller inzet hebt, bij ons in het buitengebied is een duikteam nutteloos, omdat er weinig te doen is, en je inzettijd is zohoog, in ons geval was dat vanuit oss ongv 40 min rijden, dat het nut mij totaal vergaat.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #467 Gepost op: 7 december 2013, 11:02:26
Citaat van: Peter71 link=msg=1225523 date=1386170020
Och, 1 voordeel hebben we wel. We kunnen gerust met prio3 uit gaan rukken als er een auto te water is gegaan en gezonken is. Als de inzittende niet het geluk hebben dat ze door omstanders eruit zijn gehaald zijn ze gewoon verdronken, en is het geen redden meer maar bergen. ::)

En bergen kun je uitbesteden, dus kun je afvragen of het dan nog überhaupt een brandweertaak is... :-X
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #468 Gepost op: 7 december 2013, 11:05:30
Citaat van: Markvniel link=msg=1226153 date=1386316725
Nog steeds mijn vraag, hoelang duurden het hier voor dat de brandweer ter plaatse was? Man is met onbekend letsel afgevoerd naar het ziekenhuis en toen, daar overleden???

Jij hebt hier zeker een punt, maar het overlijden in het ziekenhuis is geen geldig criterium. Dan is het namelijk mogelijk om heel veel andere dingen niet meer te doen. Er overlijden namelijk gewoon mensen in een ziekenhuis die wel levend zijn binnengebracht. Denk aan reanimaties, brandwonden, grote trauma's, verdrinking etc.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #469 Gepost op: 7 december 2013, 11:08:12
Citaat van: Markvniel link=msg=1226159 date=1386317517
...
Laat ik voor opstellen dat ik geen voorstander ben van het uitdunnen van de brandweer organisatie maar dat ik wel vindt dat je reeël moet blijven in de mogelijkheden die je hebt en ook eerlijk moet blijven naar de burgers wat je daar mee kunt bereiken.

En dit is het punt! De transparantie naar de burger is nul. Veder is de democratische controle door gemeenteraden met de komst van de veiligheidsregio's aanzienlijk ingedamd. Ocverigens geldt dit laatste ook voor stadsregio's, vervoersregio's etc.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.