Het duikteam van Bunschoten is vrijwillig, en rukken zeer snel uit. Ik weet dat ze bij ons met ongeveer 20 minuten terplaatse kunnen zijn. Ook omdat het omkleden onderweg gebeurt.
Precies, houden wij lekkere droge voeten. En kijken we toe hoe iemand verzuipt.
20 minuten eer dat ze ter plaatse zijn, laat ik ze het voordeel van de twijfel geven en er 15 minuten van maken.
Iemand rijdt met zijn auto te water. Auto zinkt binnen 2/3 minuten. Je hebt nog heel even een luchtbel in een auto, ongeveer 1 minuut. Dit houdt in dat na (nemen we het ook weer even ruim) 5 minuten je zonder zuurstof onder water zit. Aanrijtijd en te water 15 minuten is een verschil van 10 minuten. Wat gebeurt er met jou als je 10 minuten zonder zuurstof zit? Ik weet ook dat je lichaam hard afkoeld waar door je nog iets meer kans hebt maar dan hebben we het nog steeds over 10 minuten zonder zuurstof?
Is er iemand hier die kan vertellen wat dan nog de overlevingskans is van zo'n persoon? Ik ben niet medische onderlegd.
Nee je hoeft niet te kijken hoe er iemand verzuipt, als je kijkt hoe iemand verzuipt dan ben je er al bij en kan je snel wat doen, maar je moet reeël blijven in wat een duiker nog uithaalt.
Oplossing: overal waar water is een duikafdeling op zetten want ja we moeten redden
. We zijn nu eenmaal een waterrijk land en dan zal je dus vaker mee maken dat er iemand overlijdt omdat er een waterincident is.
Sorry misschien drijf ik het voor sommige nu erg op een spits, maar ik vindt dat kosten en baten wel degelijk tegen elkaar afgewogen mogen worden toch?
En wat doe je als er geen voertuig bij betrokken is maar iemand gewoon in de haven van de kade af valt? Mijn inziens is dan de brandweer verantwoordelijk voor de reddingspoging.
Wat kan een brandweer duiker dan nog uitrichten? Hier kom je dan vaak met een grijpredding er al ver genoeg mee. Heb je dus meer aan een goede boot en oppervlakte reddingsteam.
Tijdje geleden reed er in vlaardingen een man met zijn scootmobiel in de haven, omstanders wisten de man uit het water te krijgen voor dat de brandweer ter plaatsen was (grijpredding). Brandweer kwam ter plaatse met duikers hebben even gekeken en zijn weg gegaan. Scootmobiel lag nog in de haven maar daar konden hun niets aan doen. Bergingsbedrijf is duurder dan het scootmobiel maar de man moest wel zorgen dat die er uit kwam. Uiteindelijk hebben vrijwilligers van de ReddingsBrigade de man zijn scooter boven water gehaald. Ff duiken, touwtje er aan en met 3 man uit het water getild. Ook hier krijg je dus weer dat het niet duidelijk is waar brandweer duikers voor zijn, ze hebben hier door wel een negatief imago in Vlaardingen gekregen. Ook al vergeet men dit soort dingen snel weer.
Openheid en duidelijkheid zou dus al veel helpen, wat doet een brandweerduiker en wat wil die bereiken?? In het bedrijfsleven een normale vraag.
Er zijn afgelopen jaren diversen rapporten ingevuld met succesvolle reddingen door brandweerduikers, het is echter een kosten baten verhaal geworden, de duikteams zijn idd duur om te onderhouden, dit is ontstaan door de verscherpte regelgeving. Oorzaak ligt dus bij de overheid zelf die nu dus vindt dat het te duur wordt en omdat er nu zoveel teams zijn wegbezuinigd is het in grote delen van het land niet meer haalbaar om middels duikers mensen te redden van de verdrikkingsdood, dus gaan we met lapmiddelen aan de slag.
Zijn deze rapporten ergens inzichtelijk?
Ben hier heel benieuwd nar inmiddels want dat kan ook mijn beeld veranderen.
Vindt het jammer dat je dit weg bezuinigd noemt, dan wek je dus de indruk dat het alleen maar om geld gaat.
Is dit wel zo of is er gekeken naar wat het nu echt voor nut heeft. Zie mijn vragen? Wil je echt kans maken om te redden dan zal je moeten zorgen dat iedere korps waar wat dieper water is een duikteam heeft. En zelfs dan vraag ik me af wat je overlevingskans is met aanrijtijden enzv.
En nog steeds benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag hoelang het duurt voor dat een brandweer duiker duik klaar is.
Grtz
Mark