Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249847 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #470 Gepost op: 7 december 2013, 12:12:35
Citaat van: brw arie link=msg=1226438 date=1386409408
Ik kan me helemaal vinden in de uitleg van markvniel. Overigens heb ik geen idee hoelang het duurt om een pak aan te trekken, veel wordt wel in het duikvoertuig gedaan dus ze zullen niet lang nodig hebben voordat ze onderweg zijn.

Maar een duikteam is maar op sommige plekken nuttig omdat ze daar dan als beroepskorps zitten bijv adam en je dus een sneller inzet hebt, bij ons in het buitengebied is een duikteam nutteloos, omdat er weinig te doen is, en je inzettijd is zohoog, in ons geval was dat vanuit oss ongv 40 min rijden, dat het nut mij totaal vergaat.
Het duikteam van Bunschoten is vrijwillig, en rukken zeer snel uit. Ik weet dat ze bij ons met ongeveer 20 minuten terplaatse kunnen zijn. Ook omdat het omkleden onderweg gebeurt.

Citaat van: RemRoof link=msg=1226440 date=1386410546
En bergen kun je uitbesteden, dus kun je afvragen of het dan nog überhaupt een brandweertaak is... :-X
Precies, houden wij lekkere droge voeten. En kijken we toe hoe iemand verzuipt.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #471 Gepost op: 9 december 2013, 10:42:23
Citaat van: Peter71 link=msg=1226459 date=1386414755
Het duikteam van Bunschoten is vrijwillig, en rukken zeer snel uit. Ik weet dat ze bij ons met ongeveer 20 minuten terplaatse kunnen zijn. Ook omdat het omkleden onderweg gebeurt.
Precies, houden wij lekkere droge voeten. En kijken we toe hoe iemand verzuipt.
20 minuten eer dat ze ter plaatse zijn, laat ik ze het voordeel van de twijfel geven en er 15 minuten van maken.

Iemand rijdt met zijn auto te water. Auto zinkt binnen 2/3 minuten. Je hebt nog heel even een luchtbel in een auto, ongeveer 1 minuut. Dit houdt in dat na (nemen we het ook weer even ruim) 5 minuten je zonder zuurstof onder water zit. Aanrijtijd en te water 15 minuten is een verschil van 10 minuten. Wat gebeurt er met jou als je 10 minuten  zonder zuurstof zit? Ik weet ook dat je lichaam hard afkoeld waar door je nog iets meer kans hebt maar dan hebben we het nog steeds over 10 minuten zonder zuurstof?
Is er iemand hier die kan vertellen wat dan nog de overlevingskans is van zo'n persoon? Ik ben niet medische onderlegd.

Nee je hoeft niet te kijken hoe er iemand verzuipt, als je kijkt hoe iemand verzuipt dan ben je er al bij en kan je snel wat doen, maar je moet reeël blijven in wat een duiker nog uithaalt.

Oplossing: overal waar water is een duikafdeling op zetten want ja we moeten redden  98uiye. We zijn nu eenmaal een waterrijk land en dan zal je dus vaker mee maken dat er iemand overlijdt omdat er een waterincident is.

Sorry misschien drijf ik het voor sommige nu erg op een spits, maar ik vindt dat kosten en baten wel degelijk tegen elkaar afgewogen mogen worden toch?
Citaat van: DiNozzo link=msg=1226262 date=1386348304

En wat doe je als er geen voertuig bij betrokken is maar iemand gewoon in de haven van de kade af valt? Mijn inziens is dan de brandweer verantwoordelijk voor de reddingspoging.

Wat kan een brandweer duiker dan nog uitrichten? Hier kom je dan vaak met een grijpredding er al ver genoeg mee. Heb je dus meer aan een goede boot en oppervlakte reddingsteam.

Tijdje geleden reed er in vlaardingen een man met zijn scootmobiel in de haven, omstanders wisten de man uit het water te krijgen voor dat de brandweer ter plaatsen was (grijpredding). Brandweer kwam ter plaatse met duikers hebben even gekeken en zijn weg gegaan. Scootmobiel lag nog in de haven maar daar konden hun niets aan doen. Bergingsbedrijf is duurder dan het scootmobiel maar de man moest wel zorgen dat die er uit kwam. Uiteindelijk hebben vrijwilligers van de ReddingsBrigade de man zijn scooter boven water gehaald. Ff duiken, touwtje er aan en met  3 man uit het water getild. Ook hier krijg je dus weer dat het niet duidelijk is waar brandweer duikers voor zijn, ze hebben hier door wel een negatief imago in Vlaardingen gekregen. Ook al vergeet men dit soort dingen snel weer.
Openheid en duidelijkheid zou dus al veel helpen, wat doet een brandweerduiker en wat wil die bereiken?? In het bedrijfsleven een normale vraag.

Citaat van: Breathe link=msg=1225888 date=1386248069
Er zijn afgelopen jaren diversen rapporten ingevuld met succesvolle reddingen door brandweerduikers, het is echter een kosten baten verhaal geworden, de duikteams zijn idd duur om te onderhouden, dit is ontstaan door de verscherpte regelgeving. Oorzaak ligt dus bij de overheid zelf die nu dus vindt dat het te duur wordt en omdat er nu zoveel teams zijn wegbezuinigd is het in grote delen van het land niet meer haalbaar om middels duikers mensen te redden van de verdrikkingsdood, dus gaan we met lapmiddelen aan de slag.

Zijn deze rapporten ergens inzichtelijk?
Ben hier heel benieuwd nar inmiddels want dat kan ook mijn beeld veranderen.

Vindt het jammer dat je dit weg bezuinigd noemt, dan wek je dus de indruk dat het alleen maar om geld gaat.
Is dit wel zo of is er gekeken naar wat het nu echt voor nut heeft. Zie mijn vragen? Wil je echt kans maken om te redden dan zal je moeten zorgen dat iedere korps waar wat dieper water is een duikteam heeft. En zelfs dan vraag ik me af wat je overlevingskans is met aanrijtijden enzv.

En nog steeds benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag hoelang het duurt voor dat een brandweer duiker duik klaar is.

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #472 Gepost op: 9 december 2013, 10:56:56
Citaat van: rsc link=msg=1225464 date=1386164995
Precies. Weg met al die 'zinloze' teams. Gaspakteams, meetploegen, hoogteredders: gewoon opdoeken. We schaffen geen redvoertuigen meer aan, hoeveel mensen worden er immers mee gered? We gebruiken ze toch alleen voor een torenstraaltje. En als je toevallig net boven de brandhaard woont? Nou, we accepteren gewoon dat er af en toe iemand omkomt bij een incident. >:( >:(

Dat is echt met oogkleppen op kijken! Ik als niet brandweer man kan van alle teams die jij opnoemt zat pluspunten vinden en ook de bestrijding van brand en voorkomen van uitbreiding zijn zonder meer lonend denk dat als je daar in gaat kijken het percentage reddingen erg hoog ligt. Maar kom is met bewijs van lonend duikwerk? Als je daar met een reddend percentage van 5% kan komen denk ik dat je al hoog zit. Kosten baten verhaal.

Ja we wonen in een waterrijkland dus helaas zal hier wel is iemand omkomen door water! En ja je moet je best doen omdit te voorkomen maar wel in het reële.

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #473 Gepost op: 9 december 2013, 16:10:12
Citaat van: Markvniel link=msg=1226996 date=1386582143


Nee je hoeft niet te kijken hoe er iemand verzuipt, als je kijkt hoe iemand verzuipt dan ben je er al bij en kan je snel wat doen, maar je moet reeël blijven in wat een duiker nog uithaalt.
Als iemand in zijn auto kopje onder is, ga ik hem als brandweerman echt niet meer redden, daar heb je duikers voor, o nee, daar had je duikers voor. ::)


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #474 Gepost op: 9 december 2013, 19:31:01
"En nog steeds benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag hoelang het duurt voor dat een brandweer duiker duik klaar is."


In de beginjaren van mijn brandweerduikeropleiding (nu 10 jaar duiker) was het de verplichting dat je maximaal 3 minuten de tijd hebt , in een rijdende WO, om je inzetgereed te maken. Dit lukte ook.
Dus, mocht het water direct naast de kazerne liggen, kun je er met 3 minuten (+ looptijd vanuit de WO naar de waterkant) in liggen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet meer weet of dit ook inclusief het aantrekken van het wolletje + droogpak was. Volgens mij moest je dit in 90 seconden buiten de WO (dus voordat je vertrekt) aan kunnen trekken.Komt er eigenlijk anderhalve minuut bij, totaal dus 4 en een halve minuut.

Groet,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #475 Gepost op: 9 december 2013, 19:53:19
Citaat van: Steve link=msg=1227107 date=1386613861
"En nog steeds benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag hoelang het duurt voor dat een brandweer duiker duik klaar is."


In de beginjaren van mijn brandweerduikeropleiding (nu 10 jaar duiker) was het de verplichting dat je maximaal 3 minuten de tijd hebt , in een rijdende WO, om je inzetgereed te maken. Dit lukte ook.
Dus, mocht het water direct naast de kazerne liggen, kun je er met 3 minuten (+ looptijd vanuit de WO naar de waterkant) in liggen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet meer weet of dit ook inclusief het aantrekken van het wolletje + droogpak was. Volgens mij moest je dit in 90 seconden buiten de WO (dus voordat je vertrekt) aan kunnen trekken.Komt er eigenlijk anderhalve minuut bij, totaal dus 4 en een halve minuut.

Groet,
Steve

Heb jij in je duik carrière ook daadwerkelijk mensen gered? Want daar gaat deze discussie feitelijk om. Weegt het instandhouden van brandweerduikers op tegen het aantal geredde levens.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #476 Gepost op: 9 december 2013, 20:08:56
Ik kan me hier in de omgeving in elk geval wel een aantal gevallen herinneren!


Jpinas

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #477 Gepost op: 9 december 2013, 21:46:14
Als je de duikteams opheft vind ik dat een gewone brandweerman niet moet laten duiken omdat de regering te vrekkerig is om te betalen. Degene die het wil afschaffen 1ding als er iemand waar je om geeft op de bodem ligt dan bedenk je je wel


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #478 Gepost op: 9 december 2013, 22:13:08
Citaat van: RemRoof link=msg=1227119 date=1386615199
Heb jij in je duik carrière ook daadwerkelijk mensen gered? Want daar gaat deze discussie feitelijk om. Weegt het instandhouden van brandweerduikers op tegen het aantal geredde levens.

RemRoof

Nee, helaas niet.
3 doden in totaal in 10 jaar uit het water gehaald, geen reddingen helaas. (1 persoon die lang vermist was, 1 in auto die op de kop in het water lag en 1 zelfmoord)

Gr,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #479 Gepost op: 9 december 2013, 22:26:49
Citaat van: Steve link=msg=1227175 date=1386623588
Nee, helaas niet.
3 doden in totaal in 10 jaar uit het water gehaald, geen reddingen helaas. (1 persoon die lang vermist was, 1 in auto die op de kop in het water lag en 1 zelfmoord)

Gr,
Steve

Sorry , voor de duidelijkheid heb ik vergeten te melden dat het incident met de auto op de kop s`nachts gebeurd was en pas de volgende morgen (omdat het lichter werd) ontdekt is, dus geen enkele kans van slagen gehad op een succesvolle redding.
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.