Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249852 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #480 Gepost op: 11 december 2013, 15:30:55
Citaat van: Peter71 link=msg=1227057 date=1386601812
Als iemand in zijn auto kopje onder is, ga ik hem als brandweerman echt niet meer redden, daar heb je duikers voor, o nee, daar had je duikers voor. ::)
Zeer waardevolle toevoeging aan deze discussie peter ;-)  98uiye Als een auto kopje onder is zitten de mensen al zonder zuurstof, drijft die nog dan kan je via de ramen/deuren nog is wat proberen? Ooit al is een training auto te water gedaan Peter?

Citaat van: Steve link=msg=1227107 date=1386613861
"En nog steeds benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag hoelang het duurt voor dat een brandweer duiker duik klaar is."


In de beginjaren van mijn brandweerduikeropleiding (nu 10 jaar duiker) was het de verplichting dat je maximaal 3 minuten de tijd hebt , in een rijdende WO, om je inzetgereed te maken. Dit lukte ook.
Dus, mocht het water direct naast de kazerne liggen, kun je er met 3 minuten (+ looptijd vanuit de WO naar de waterkant) in liggen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet meer weet of dit ook inclusief het aantrekken van het wolletje + droogpak was. Volgens mij moest je dit in 90 seconden buiten de WO (dus voordat je vertrekt) aan kunnen trekken.Komt er eigenlijk anderhalve minuut bij, totaal dus 4 en een halve minuut.

Groet,
Steve

Dank je wel voor je antwoord steve. Dus de minimale tijd voordat je te water kan met zelfs een klein stukje aanrijden is 4,5 minuten.

Wie weet hoelang je zonder zuurstof kan zonder schade op te lopen bij een verdrinkingsgeval? En een beetje erger nog vanaf waar neer wordt de kans op overleven klein? (ik weet dat dit met heel veel dingen te maken heeft maar een beetje gemiddeld?)

Nog steeds blijf ik zeggen het uitdunnen van de Brandweer vind ik een slechte zaak, maar als je iets als reddend doet moet het wel nut hebben.

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #481 Gepost op: 11 december 2013, 16:15:20
Citaat van: Markvniel link=msg=1227638 date=1386772255
Zeer waardevolle toevoeging aan deze discussie peter ;-)  98uiye Als een auto kopje onder is zitten de mensen al zonder zuurstof, drijft die nog dan kan je via de ramen/deuren nog is wat proberen? Ooit al is een training auto te water gedaan Peter?

Zo denk ik erover. Het kan niet zo zijn dat wij de problemen die managers veroorzaken weer gaan oplossen om dan maar gewoon te water te gaan. Want daar gaan de heren managers wel van uit, omdat de brandweermens op straat de rotzooi van de bezuinigende manager altijd wel weer gaat opruimen. Juist omdat de brandweermens op straat nooit "nee" zegt tegen de burger. daar wordt gewoon op gerekend. Misschien wordt het tijd dat de brandweermens op straat inderdaad eens nee gaat zeggen, en gewoon om zijn eigen veiligheid gaat denken. En inderdaad gewoon op de kant blijft staan. Let wel, als een brandweerman verdrinkt tijdens een reddingspoging zijn diezelfde managers instaat om de schuld neer te leggen bij de brandweermens op de werkvloer. Had je maar op duikers moeten wachten is dan het antwoordt.


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #482 Gepost op: 11 december 2013, 16:23:54
Wie weet wat de status is van het duikteam van Tholen??
volgens de WIS (wandelgangen Informatie Systeem) is dit team buiten dienst gegaan?!

Dus wie weet meer?
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #483 Gepost op: 11 december 2013, 17:45:08
Peter, in het hele land 2tot3 lagen managers eruit, en alle duikteams zijn gered, en word er nog bespaard ook..... ;)

Al moet ik zeggen dat ik ook niet echt het nut inziet van een brandweer duikteam,al stoor ik me wel aan het woord bezuinigen wand met boven staande bezuinig je veel meer ....en merk je er het minste van  ;)
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #484 Gepost op: 11 december 2013, 17:57:13
Citaat van: Peter71 link=msg=1227646 date=1386774920
Let wel, als een brandweerman verdrinkt tijdens een reddingspoging zijn diezelfde managers instaat om de schuld neer te leggen bij de brandweermens op de werkvloer. Had je maar op duikers moeten wachten is dan het antwoordt.

Nee, dan wordt er een nieuw blik managers opengetrokken van mensen die nog nooit een slang in hun hand hebben gehad.


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #485 Gepost op: 11 december 2013, 18:42:59
Citaat van: SniperEye link=msg=1227663 date=1386781033
Nee, dan wordt er een nieuw blik managers opengetrokken van mensen die nog nooit een slang in hun hand hebben gehad.
hebben de huidige manager dat dan ooit gehad ::)
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #486 Gepost op: 11 december 2013, 19:58:47
Citaat van: Markvniel link=msg=1227638 date=1386772255
Zeer waardevolle toevoeging aan deze discussie peter ;-)  98uiye Als een auto kopje onder is zitten de mensen al zonder zuurstof, drijft die nog dan kan je via de ramen/deuren nog is wat proberen? Ooit al is een training auto te water gedaan Peter?

Volgens mij heb je niet alle theorie en praktijk meegemaakt. Er blijft bij een auto te water in de meeste gevallen een luchtbel in de auto, ongeacht of deze op de kop ligt, waar je nog even zuurstof uit kunt halen ;)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #487 Gepost op: 12 december 2013, 10:03:51
Citaat van: Speedy link=msg=1227708 date=1386788327
Volgens mij heb je niet alle theorie en praktijk meegemaakt. Er blijft bij een auto te water in de meeste gevallen een luchtbel in de auto, ongeacht of deze op de kop ligt, waar je nog even zuurstof uit kunt halen ;)

Wij hebben heel wat jaren met de reddingsbrigade een demo auto te water gegeven bij een groot evenement in Vlaardingen. Daar gebruiken we altijd een echte auto voor (Motor en alle vloeistoffen er wel uit) zonder motor zinkt die zelfs al heel snel. De Luchtbel die hier in blijft is minimaal en verdwijnt helemaal makkelijk als de auto maar iets schuin komt. Wij hadden in de auto altijd duikers zitten zo dat je er een leuke actie van kon maken. Weet dus denk redelijk goed waar ik het over heb. ;)

Maar idd managers der uit is een goede oplossing om geld te besparen, maar blijf me afvragen of je dat geld aan een duikteam moet besteden. Het nut van een duikteam is voor mij nog niet bewezen als een noodzakelijk iets.
Zou nog steeds graag is een aantal rapporten in willen zie waaruit het nut van de duikers blijkt  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #488 Gepost op: 12 december 2013, 10:11:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1227646 date=1386774920
Zo denk ik erover. Het kan niet zo zijn dat wij de problemen die managers veroorzaken weer gaan oplossen om dan maar gewoon te water te gaan. Want daar gaan de heren managers wel van uit, omdat de brandweermens op straat de rotzooi van de bezuinigende manager altijd wel weer gaat opruimen. Juist omdat de brandweermens op straat nooit "nee" zegt tegen de burger. daar wordt gewoon op gerekend. Misschien wordt het tijd dat de brandweermens op straat inderdaad eens nee gaat zeggen, en gewoon om zijn eigen veiligheid gaat denken. En inderdaad gewoon op de kant blijft staan. Let wel, als een brandweerman verdrinkt tijdens een reddingspoging zijn diezelfde managers instaat om de schuld neer te leggen bij de brandweermens op de werkvloer. Had je maar op duikers moeten wachten is dan het antwoordt.

Om je eigen veiligheid denken is idd het belangrijkst maar is die brandweerduiker zo hard nodig voor de veiligheid? Ik zou graag is voorbeelden zien waarbij de brandweer duiker echt zijn nut gehad heeft en het leven gered heeft, als dat zoals hier in het topic eerder vermeldt werd maar 1x per 10 jaar is dan klinkt dat hard maar wegen zoveel kosten dan op tegen de baten? En ja ieder leven is belangrijk . Maar zoals eerder gezegd je moet wel Reeël blijven!

Citaat van: Steve link=msg=1227175 date=1386623588
Nee, helaas niet.
3 doden in totaal in 10 jaar uit het water gehaald, geen reddingen helaas. (1 persoon die lang vermist was, 1 in auto die op de kop in het water lag en 1 zelfmoord)

Gr,
Steve
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Steve

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 101
Reactie #489 Gepost op: 12 december 2013, 10:35:28
Citaat van: Markvniel link=msg=1227845 date=1386839482
Om je eigen veiligheid denken is idd het belangrijkst maar is die brandweerduiker zo hard nodig voor de veiligheid? Ik zou graag is voorbeelden zien waarbij de brandweer duiker echt zijn nut gehad heeft en het leven gered heeft, als dat zoals hier in het topic eerder vermeldt werd maar 1x per 10 jaar is dan klinkt dat hard maar wegen zoveel kosten dan op tegen de baten? En ja ieder leven is belangrijk . Maar zoals eerder gezegd je moet wel Reeël blijven!

Ho, wacht even, denk dat hier een "klein misverstandje"  plaatsvind!

Die 1x in de 10 jaar is gebasseerd op mijn eigen uitrukken maar ik ben lang niet bij alle duikinzetten betrokken (geweest),we hebben natuurlijk meerdere duikers in dienst.
Dus in werkelijkheid zijn er mogelijk (veel) meer succesvolle (duik-)reddingen gedaan binnen onze regio maar daar was ik niet bij/kan ik niets over zeggen!

Groet,
Steve
Hoofdbrandwacht,Duiker,DPL,Gaspakdrager,Chauffeur, Bev speciale voertuigen.