Als iemand in zijn auto kopje onder is, ga ik hem als brandweerman echt niet meer redden, daar heb je duikers voor, o nee, daar had je duikers voor.
Zeer waardevolle toevoeging aan deze discussie peter ;-)
Als een auto kopje onder is zitten de mensen al zonder zuurstof, drijft die nog dan kan je via de ramen/deuren nog is wat proberen? Ooit al is een training auto te water gedaan Peter?
"En nog steeds benieuwd of iemand het antwoord weet op de vraag hoelang het duurt voor dat een brandweer duiker duik klaar is."
In de beginjaren van mijn brandweerduikeropleiding (nu 10 jaar duiker) was het de verplichting dat je maximaal 3 minuten de tijd hebt , in een rijdende WO, om je inzetgereed te maken. Dit lukte ook.
Dus, mocht het water direct naast de kazerne liggen, kun je er met 3 minuten (+ looptijd vanuit de WO naar de waterkant) in liggen.
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet meer weet of dit ook inclusief het aantrekken van het wolletje + droogpak was. Volgens mij moest je dit in 90 seconden buiten de WO (dus voordat je vertrekt) aan kunnen trekken.Komt er eigenlijk anderhalve minuut bij, totaal dus 4 en een halve minuut.
Groet,
Steve
Dank je wel voor je antwoord steve. Dus de minimale tijd voordat je te water kan met zelfs een klein stukje aanrijden is 4,5 minuten.
Wie weet hoelang je zonder zuurstof kan zonder schade op te lopen bij een verdrinkingsgeval? En een beetje erger nog vanaf waar neer wordt de kans op overleven klein? (ik weet dat dit met heel veel dingen te maken heeft maar een beetje gemiddeld?)
Nog steeds blijf ik zeggen het uitdunnen van de Brandweer vind ik een slechte zaak, maar als je iets als reddend doet moet het wel nut hebben.
Grtz
Mark