Wij hebben heel wat jaren met de reddingsbrigade een demo auto te water gegeven bij een groot evenement in Vlaardingen. Daar gebruiken we altijd een echte auto voor (Motor en alle vloeistoffen er wel uit) zonder motor zinkt die zelfs al heel snel. De Luchtbel die hier in blijft is minimaal en verdwijnt helemaal makkelijk als de auto maar iets schuin komt. Wij hadden in de auto altijd duikers zitten zo dat je er een leuke actie van kon maken. Weet dus denk redelijk goed waar ik het over heb.
Maar idd managers der uit is een goede oplossing om geld te besparen, maar blijf me afvragen of je dat geld aan een duikteam moet besteden. Het nut van een duikteam is voor mij nog niet bewezen als een noodzakelijk iets.
Zou nog steeds graag is een aantal rapporten in willen zie waaruit het nut van de duikers blijkt
Voorbeelden van auto's die op de luchtbel nog enkele tientallen meters met de stroming doorvaren of juist door de snelheid, ook meegekregen?
Ik heb idd geen cijfers tot mijn beschikking maar ik heb meerdere succesvolle reddingen meegemaakt, probleem is dat de brandweer daar ook niet altijd mee te koop loopt, want het is immers je werk.
Dat is slecht van de brandweer, die informatie voorziening moet beter, want ook successen moet je delen.
Ik begrijp ook niet waarom je perse de exacte aantallen wilt, is het bij 10 reddingen per jaar of bij 5 rendabel? Wanneer wel of niet?
Weer even vertalen naar jou tak van sport, de reddingsbrigade is een kei in het in de media brengen van 'succesvolle' acties, al dan niet terecht bestempeld als succes of gewoon alleen om even in de media te komen.
Elke keer dat ze op de toeter blazen om iemand te waarschuwen is een redding?
Het grappige is dat de KNRM er ook zo mee omgaat, ik ken voorbeelden genoeg waar zowel de reddingsbrigade, brandweer en KNRM mee hebben gewerkt aan dezelfde actie en met name de RB en de KNRM doen voorkomen dat zij degene waren die het succes hebben behaald, ook terwijl bijv. juist de brandweer degene was die de leiding had en het slachtoffer heeft gered, maar dan noemen beide organisaties niet, want eigen succes is belangrijker. De brandweer heeft daar regelmatig wat laten liggen, media is belangrijk vooral voor RB en KNRM.
Ik chargeer maar ik ken de voorbeelden, ik wil ook niet de brandweer alle eer van die acties geven, want vaker is het een samenwerking. Jammer genoeg anders uitgelegd, zeg gewoon hoe het is en probeer niet jezelf in een betere positie te manoeuvreren.
En om even in de hoek van de reddingsbrigade te blijven en aansluiten op de opmerking van Peter, we kunnen alle reddingsbrigades ook wel opdoeken, want die kosten alleen maar geld. Kijk eens naar al die spullen, zonde van het geld. Iedereen is tegenwoordig zelfredzaam, heeft een zwemdiploma en kan in alle wateren gewoon netjes op de kant komen zonder hulp van andere om mss wel met, maar dan moet je mazzel hebben.