Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 252139 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Ton d Breejen

• Forum gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 14 oktober 2004, 19:15:31
Citaat
Voor zover mij bekend is die bijdrage een beperkte tegemoetkoming in de kosten die gepaard gaan met het instandhouden van een duikteam. Het gaat om een paar duizend Euro als ik zo uit mijn hoofd het artikel destijds in de PZC in herinnering roep. Op de totale kosten die een duikteam met zich meebrengen is dat niet bepaald 'fors' zoals Skipper suggereert.

Ik heb het artikel uit de PZC van 4 Augustus eens nagezocht.
Schouwen-Duiveland heeft een overeenkomst met de Brandweer Goes (Als nabuur gemeente) gesloten voor duikassistentie op S.D. De jaarlijkse kosten van deze overeenkomst bedragen 3200 eur/jaar. Ik heb inderdaad wat bedragen in gedachte door elkaar gehaald. Als je dit zo zie dan is die 3200 EUR niet een 'fors' bedrag, maar eerder een zeer kleine tegemoetkoming in de werkelijke kosten. Ik vraag me dan wel af hoe dit geregeld gaat worden met Middelburg, (als is dit niet mijn probleem :-\ )

Groeten, Ton.

Albert Dijkstra

• Gast
Reactie #61 Gepost op: 14 oktober 2004, 20:21:17
Het gaat ook niet over de financiele kant van het verhaal, maar over zorg waarop een ieder recht heeft.  Daarnaast wordt te snel voorbij gegaan aan het gegeven dat jaarlijks nog steeds meer mensen door verdrinking overlijden dan door brand....

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 14 oktober 2004, 20:54:16
Wat echter wel opmerkelijk was dat er een ploeg vanuit Middelburg moest komen omdat Goes onderbezet was. Ik dacht dat er daar duidelijke afspraken over gemaakt waren met de daarbij behorende forse financiele vergoeding.

Groeten, Ton.

Ik dacht dat de Goese duikers werden afgelost door de collega's van de Stadsgewestelijke?

Christian

Blik

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 14 oktober 2004, 20:57:54
058
 13 okt
 14.59
 Middelburg Looierssingel
 Duikgroep

Ovd-Stadsgewest
 HV-alarm (prio 1) assistentie duikgroep Goes bij auto te water Brouwershaven inzet WO 4580

058
 13 okt
 14.59
 Vlissingen
 Duikgroep
 HV-alarm (prio 1) assistentie duikgroep Goes bij auto te water Brouwershaven inzet WO 4581

058
 13 okt
 14.51
 Brouwershaven
 Blusgroep

Ovd-Schouwen
 HV-alarm (prio 1) auto te water Noorddijk Brouwershaven inzet TAS 4830 en boot 4880

058
 13 okt
 14.51
 Goes
 Duikgroep

Ovd-Zuid Beveland
 HV-alarm (prio 1) auto te water Noorddijk Brouwershaven inzet WO 4784 + 4785

Bron : Site Brandweer Yerseke .

Afgelost na 8 minuten ??? Nee , en beetje conditie hebben ze wel hoor in Goes.........Toch ? ;D

Groet ;D ;D

Blik

• Gast
Reactie #64 Gepost op: 16 oktober 2004, 10:21:37
Voor wie geinteresserd is in het antwoord van de gemeente op dit alles , hier het stuk uit de PZC :

Brandweerduikploeg keert niet meer terug
door Marcel Modde

ZIERIKZEE - De brandweerduikteams van Brouwershaven, Bruinisse en Zierikzee horen definitief tot de verleden tijd. Wethouder A. Croné ziet in de twee gevallen deze maand, waarbij de hulp van de duikploeg uit Goes en Middelburg moest worden ingeroepen, geen reden terug te komen op eerdere besluitvorming.

Croné: „Sterker nog, ik zie hierin alleen maar een bevestiging van het standpunt dat vorig jaar door een meerderheid van de raad is ingenomen op dit punt.“ Weliswaar speelde de structurele investering van dertigduizend euro in nieuw materiaal en training van de duikteams een belangrijke rol in dat besluit, doorslaggevend waren de steeds strenger wordende eisen voor brandweerduikers. „Je moet er maar aan gaan staan als vrijwilliger. Dat vergt een hoop extra tijd en inzet.“

Tegen die achtergrond speelde mee het geringe aantal keren dat daadwerkelijk gebruik is gemaakt van de eigen brandweerduikteams op Schouwen-Duiveland. Sinds 1996 kwamen de drie ploegen bij elkaar 25 keer in actie. Daarvan was het merendeel loos alarm (sportduikers die achteraf ergens anders aan de kant waren gekropen) en de rest voor het bergen van te water geraakte auto’s. Slachtoffers werden er in het zevenjarig bestaan van de ploegen nimmer gered, noch werden er drenkelingen geborgen.

Croné: „Wat is dan de meerwaarde van een eigen duikteam? Iemand die onder water raakt heeft een reëele levenskans van vijf minuten. Zelfs op het moment dat zoiets in Brouwershaven gebeurt, bij wijze van spreken in de achtertuin van de brandweerkazerne, dan blijft het de grote vraag of je de duikploeg daar snel genoeg paraat kunt krijgen. Het zijn vrijwilligers die allemaal hun eigen baan en bezigheden hebben, heel anders dan wanneer je het over een beroepsgroep hebt! Ik begrijp heel goed dat mensen in Brouwershaven roepen dat het eigen duikteam weer terug moet komen, maar in de praktijk schiet je daar dus helemaal niks mee op. Het is puur een emotionele reactie. We hebben nu een contract met Goes dat ze binnen een half uur hier kunnen zijn voor berging en kunnen zij niet dan komt het team uit Middelburg. Dat werkt, blijkt in de praktijk.“

Opzettelijk

De auto die woensdag bij de loswal in Brouwershaven te water raakte, was gestolen en vermoedelijk opzettelijk de haven ingereden. Van inzittenden ontbrak ieder spoor, zo bleek na inspectie door leden van het duikteam Middelburg. Eerder deze maand raakte ter hoogte van Kerkwerve langs de N59 een auto op de kop in de sloot. De beschonken bestuurder wist zichzelf tijdig te bevrijden. Omdat onduidelijk was of hij passagiers bij zich had, werd de duikploeg uit Goes ingeschakeld. Ook in dat geval - achteraf - tevergeefs.

Ex-brandweerduiker en instructeur J. Nijpjes uit Middelburg heeft geen goed woord over voor de houding van de gemeente Schouwen-Duiveland in deze kwestie. „Ik heb die mannen zelf opgeleid. Wanneer je over de mensen en de spullen beschikt, moet je dat in een waterrijk gebied gewoon instandhouden. Ook al zouden ze maar één enkele keer iemand redden, dan is dat toch alles waard geweest! Nu zie je daar de idiote situatie dat er getrainde brandweerduikers werkloos moeten toezien hoe hun collega’s uit Goes of Middelburg moeten komen.“

Bron : P Z C ( Provinciale Zeewse Courant )

De 5 minuten levenskans waar over gesproken word is geloof ik wel een beetje heel erg kort door de bocht , maar ja ,

Groet en hou het droog , 8) 8)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #65 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:26:37
tsja,de zoveelste gedachtekronkel van een wethouder.Doordat de teams in het verleden weinig ingezet zijn moeten ze maar helemaal verdwijnen.
Nee vooruit kijken is voor een gemeenteraad heel erg moeilijk,tenzij het in hun eigen straatje past >:( >:(
Nouja,we nemen maar  reddingsvesten mee als we in Zeeland op vakantie zijn

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #66 Gepost op: 16 oktober 2004, 11:30:09
Mischien is het verplicht dragen van een reddingsvest voor zowel automobilisten als wandelaars als fietsers in Schouwen-Duiveland een idee..... :(
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

firemanr

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 16 oktober 2004, 16:41:30
tsja,de zoveelste gedachtekronkel van een wethouder.Doordat de teams in het verleden weinig ingezet zijn moeten ze maar helemaal verdwijnen.
Nee vooruit kijken is voor een gemeenteraad heel erg moeilijk,tenzij het in hun eigen straatje past >:( >:(
Nouja,we nemen maar  reddingsvesten mee als we in Zeeland op vakantie zijn

Of doorrijden naar Zeeuws-Vlaanderen, want daar komt wel een duikteam binnen een paar jaar..... ;)

eindelijk....... :-\ :-\

Blik

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 21 oktober 2004, 19:12:45
Je kunt in ieder geval niet zeggen dat de PZC er geen aandacht aan besteed , en ook niet dat Schouwen er zich zo maar bij neerlegt , maar nogmaals denk niet dat het helpen zal........in ieder geval worden hier die 5 minuten even onder uit gehaalt , want zoals de Heer Crone het stelt zou ieder duikteam zinloos zijn.......

Brouwenaar wil brandweerduikteam terug
door Marcel Modde

BROUWERSHAVEN - De gemeente Schouwen-Duiveland doet er verstandig aan een ’doorstart’ van een eigen brandweerduikteam in heroverweging te nemen. Volgens J. Marttin uit Brouwershaven wordt over deze kwestie door de gemeente vastgehouden aan de verkeerde argumenten, schrijft hij in een brief aan de fractievoorzitters.

Vorige week raakte aan de loswal in Brouwershaven een auto te water. Omdat onduidelijk was of er mensen in zaten, werd een beroep gedaan op het brandweerduikteam van Middelburg. De wagen bleek achteraf gestolen en is vermoedelijk door de dader over de rand geduwd.

Naar aanleiding van dit voorval laaide in de smalstad de discussie over een eigen brandweerduikploeg weer op. De gemeente Schouwen-Duiveland besloot vorig jaar de teams in Brouwershaven, Bruinisse en Zierikzee op te heffen. De investeringen (zowel financieel als qua opleiding) wegen niet op tegen de effectieve inzet in de praktijk, was het oordeel van een raadsmeerderheid. Wethouder A. Croné benadrukte vorige week naar aanleiding van het voorval in Brouwershaven en eerder die week in een sloot bij Kerkwerve, geen aanleiding te zien dat standpunt te heroverwegen.

Volgens Marttin zijn de aangedragen argumenten van wethouder en raad echter ’discutabel en onjuist’. De Brouwenaar beroept zich in dat verband op zijn ervaring als veiligheidsdeskundige bij grote ondernemingen. Hij was onder meer verantwoordelijk voor de veiligheid van werknemers van Dosbouw, bij de bouw van de stormvloedkering in de Oosterschelde.

„Discutabel is het argument dat in het zevenjarige bestaan van de drie duikploegen 25 maal is uitgerukt, vaak voor loos alarm en dat geen enkel slachtoffer is gered“, schrijft Marttin aan de raad. „Een risico is pas acceptabel als de kans op een fataal ongeval voor het individu kleiner is dan één op een miljoen. Op Schouwen-Duiveland zijn vele scenario’s mogelijk waarbij het risico ver buiten het begrip acceptabel valt.“

Argument

Ook het argument dat de steeds strenger wordende eisen voor brandweerduikers een te zware druk leggen op de vrijwilligers, wordt er met de haren bijgesleept, ervaart Marttin. „In mijn beleving zijn het juist de vrijwilligers die geen enkele moeite hebben met de strengere eisen. Zij vinden het echter wél onbegrijpelijk dat zoveel kennis en ervaring ineens bij het afval wordt gezet.“

Ronduit ’fout’ is de bewering van de wethouder dat iemand die onder water raakt, een reëele levenskans heeft van vijf minuten, aldus de Brouwenaar. Croné betwist dat een eigen duikteam in de regio sneller paraat zou kunnen zijn en dus de meerwaarde van zo’n ploeg gering is. De uitruktijd van de duikers uit Goes en Middelburg blijft gemiddeld genomen binnen het half uur. Marttin: „Reeds in 1975 heeft een Amerikaanse arts, dokter Nemiroff, succesvol een jongen behandeld die 38 minuten in koud water onder het ijs had gelegen. In 1989 heeft de GGD Utrecht over dit fenomeen gepubliceerd.“

Marttin vraagt de fractievoorzitters nog eens naar de kwestie te kijken. Het besluit tot opheffing werd vorig jaar niet gesteund door de SGP, ChristenUnie en GroenLinks. Een raadsmeerderheid ging akkoord met het collegevoorstel, waarmee een bezuiniging van dertigduizend euro werd gerealiseerd. Ook vanuit de landelijke duikbond NOB klonk indertijd protest, in verband met het grote aantal sportduikers dat jaarlijks in de Oosterschelde en Grevelingen vertoeft.

Bron PZC .

Groeten , ( en word denk ik weer wel vervolgd ) ;)

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #69 Gepost op: 26 oktober 2004, 15:22:31
Ik denk dat meneer Croné eerst eens wat informatie moet gaan in winnen over drenkelingen en verdrinking,

Hoe sneller iemand gered wordt hoe groter de overlevings kans.
Maar schijnbaar denkt hij alleen aan geld en die ene die in het water terecht komt mag verzuipen.

Zie ook nergens op de site van schouwen duiveland een Poll waar ze het de burgers hebben gevraagd.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord