Waar haal je het nu steeds vandaan dat het alleen maar scholieren zijn?
Tevens vind ik je reactie laagdunkend naar de reddingsbrigades toe. Denk wel dat dit het antwoord is waarom er heel weinig samenwerking is tussen brandweer en Reddingsbrigade.
Nog even een overdenking voor je:
Enige jaren geleden is er uitgezocht in een badplaats in Nederland naar de hoeveelheid mensen die werden gered door de brandweer en Reddingsbrigade. De Reddingsbrigade hadden dat jaar meer mensen gered dan de brandweer. Ik ben wel eens benieuwd hoe dit landelijk langs de kust zich verhoud
Nee is niet laagdunkend bedoelt, ken de Reddingsbrigades hier in de buurt en zie de samenstelling.
Daarnaast weet ik ook hoe de communicatie naar buiten gebeurt in het belang van de subsidies in relatie tot bestaansrecht. Cijfers zijn dus discutabel, een pleister plakken of een waarschuwing dat je ergens niet mag zwemmen is nog geen redding.
Het is gewoon een constatering, geeft verder niet ik begrijp het ook, want de brigades moeten toch hun investering waar maken, net als overigens de brandweer, daar worden ook gewoon economische keuzes gemaakt, zie opheffing duikteams.
Overigens geloof ik dat de Reddingsbrigade waarschijnlijk meer mensen redt dan de brandweer, maar ik zie het wel een beetje als appels met peren vergelijken. Aan de andere kant doen de brigades heel veel goed werk preventief door te waarschuwen of door juist EHBO toe te passen en ze hebben ook nog een rol bij vermiste kinderen, geweldig!
Zie wel in de toekomst de betaalde lifeguards in opkomst in de grotere badplaatsen juist door het teruglopen van het aantal vrijwilligers, zie ook in het filmpje Oudorp. De jeugd kiest liever voor een bijbaantje waar je wat meer verdient dan de schamele vergoeding die de Reddingsbrigades nu krijgen voor hun werkzaamheden.
Moet zeggen dat de relaties tussen Reddingsbrigade en Brandweer juist de laatste tijd verbetert, snap ook niet zo goed waar je frustratie zit.
Ben juist voor samenwerking en vind het juist goed dat deze vaker wordt gezocht, hoe meer je samenwerkt hoe beter je elkaars cultuur begrijpt en als je met elkaar incidenten hebt wordt de samenwerking en begrip voor elkaar alleen maar beter.
Nogmaals ik zie daardoor de Reddingsbrigade de brandweer niet vervangen vwb de duikongevallen.
Hele andere tak van sport, de opheffing van duikteams zal dus voor langere aanrijtijden zorgen en als er worden opgeheven zal dit niet beter worden. Kans op slachtoffers vergroot dus, maar dat zijn dan keuzes van de veiligheidsregio's en zij zullen dat aan de verantwoordelijke moeten uitleggen.