Dat je duikers uit het water haalt als het donker wordt begrijp ik volledig, en ben ik het ook mee eens: zoals jij ook aangeeft, het is dan te gevaarlijk voor ze.
Maar de brandweerduikers redden niemand meer omdat er eigenlijk nergens meer duikploegen zijn, dus hun aanrijtijd is te lang om nog mensen te redden. En dan kom je in de cirkel: brandweerduikers redden niet meer -> dus ze kunnen weg -> nog minder duikploegen -> redden nog minder mensen -> dus ze kunnen weg.
Die cirkel is ingezet door hele grove (foute?) bezuinigingen. Brandweerduikers kunnen zeker mensen redden, maar dan moet er geen aanrijtijd van 40! minuten zijn. Ik weet niet of je Roermond en omgeving beetje kent? Met de vele maasplassen en de hele vele toeristen en bezoekers van de dagstranden? Het kan hier met een goede 's zomerse dag behoorlijk druk zijn op het water met pleziervaart op de maas en plassen en zwemmers in de plassen. Duikers in Roermond waren vroeger binnen 5 tot 10 minuten ter plaatse en in het water, nu de duikers uit Weert moeten komen mag je van geluk spreken als ze binnen 30 minuten ter plaatse en in het water zijn.
Ik zou niet weten welke particulier hier een duikrobot heeft....
De brandweer heeft ontzettend lang veel meer duikteams gehad, in al die jaren hebben ze ook amper mensenlevens kunnen redden met de brandweerduikinzet.
Op de drukke stranden kan je volstaan met een (vrijwillige) reddingsbrigade/strandwachten, als er toch iemand kopje onder gaat mag je altijd de brandweer bellen. Ik neem aan dat de brandweer Roermond nog steeds snel een oppervlaktereddingsteam ter plaatse heeft.
Eerder reageerde al een andere Nederlandse brandweerman, ik hanteer zijn definitie van een oppervlaktereddingsteam. Een speciaal geschood/getraind team in natpak met helm, dus niet de brandweerman (zonder specifieke oppervlaktereddingsopleiding/-training) die even de lieslaarzen of waadbroek aantrekt.
Je moet ook goed beseffen dat duiken geen wettelijke taak is van de brandweer. In het verleden heeft de brandweer zelf besloten om het te gaan doen. Het staat de brandweer dan ook vrij om te besluiten het niet meer te doen omdat de aanname dat ze veel levens konden gaan redden geen realiteit is geworden. De brandweer heeft inmiddels AED-hulpverlening tot een extra taak gemaakt. Ik vind het niet raar als je als al problemen hebt om je wettelijke taken goed te kunnen uitvoeren en de noodzaak ziet nieuwe extra taken aan te halen je oudere avonturen zoals het brandweerduiken af wilt stoten.
Ik wist ook niet welke private bedrijven in Nederland onderwaterrobots hebben. Ik heb heel even op Google gezocht, bouwbedrijf Heymans heeft ze net als heel veel andere private bedrijven. Lijken en wrakken bergen is geen hulp verlenen, dus geen taak voor hulpverleningsdiensten van de overheid.
Ik gok dat de marine ze ook wel heeft. Je kan ook de marine bellen of zij het willen doen. Wrakken en lijken onder water hebben geen haast.