Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 252135 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

guest12562

• Gast
Reactie #640 Gepost op: 25 juli 2016, 10:38:07
Citaat van: muistroom link=msg=1438638 date=1469434203
In meerdere posts wordt aangegeven hoe mogelijk het leden tal van een brigade opgekrikt kan worden.
Nog een laatste voorbeeld, de pieper van de vrijwillige brandweer gaat en die gaat, terwijl zijn vergoedingsregeling loopt. In de beschikbare gestelde kleding met de door de brandweer betaalde opleidingen te werk.
Dan gaat de pieper van het reddingsbrigadelid omdat de brandweerwagen is vast komen te staan. Hij krijgt hier geen vergoeding voor, in de door hem betaalde kleding en door hem zelf betaalde opleidingen gaat hij dan zijn bed uit. Wie is hier nu gek en wat klopt hier niet.
Nogmaals ik ben niet gefrustreerd maar dit is de werkelijkheid.

Ik begrijp dat probleem ook, sterker nog ik geef het aan. Het zal de Reddingsbrigade niet om het geld gaan wat ze krijgen, het is als ze iets krijgen een schamele vergoeding, maar niet meer van deze tijd. De keuze zal voor veel potentiele leden makkelijk zijn, een baan of bijbaantje levert sowieso meer op en vrije tijd is menig mens ook meer waard. Ik snap het probleem ook, net als de vrijwillig brandweerman waar een consignatie vergoeding verdwijnt, die was al schamel, maar kost je een hoop beperkingen. Als die wordt weggehaald gaat men op zeker ander keuzes maken en volgens mij mag dat. De maatschappij verandert, maar de gemeentes en veiligheidsregio's willen op sommige vlakken voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dat kan uiteraard, maar wees dan niet verbaast dat de groep mensen waar je ontzettend veel van eist/verwacht andere keuzes gaat maken en kiest voor vrije tijd of een beter betaald bijbaantje.

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438639 date=1469434372
Opheffen duikteams.... Zucht.... Gisteravond deze melding van persoon te water:

p2kflex
20:43:21 24-07-16GROUP-1P 1 ONG PERS TE WATER ORT Hommelweg Susteren 235191 235431 235511 235131 234411 234412
1001789BRW Limburg-Noord (OvD Roermond)
1000197BRW Limburg-Noord (Regionaal Duikcoördinator)
1001740BRW Limburg-Noord (Roermond) (Oppervlakteredders)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)
1001476BRW Limburg-Noord (Susteren) (Dienstwisselcode)
1001831BRW Limburg-Noord (Susteren) (Blusploeg 1)
1001832BRW Limburg-Noord (Susteren) (Blusploeg 2)
1001833BRW Limburg-Noord (Susteren) (Blusploeg 3)
1001915BRW Limburg-Noord (Weert) (BvD)
1001920BRW Limburg-Noord (Weert) (Oppervlakteredders)
1001998BRW Limburg-Noord (Weert) (Kazernetechniek)
1001483BRW Limburg-Noord (Wessem) (Dienstwisselcode)
1001937BRW Limburg-Noord (Wessem) (Oppervlakte Reddingsteam ?)
1001978BRW Limburg-Noord (Wessem) (?)
1001994BRW Limburg-Noord (Wessem) (Kazernetechniek)

Ook de duikers die in Weert zitten zijn gealarmeerd. Zij kwamen tegen 21.05 Roermond binnen rijden om door te gaan naar Susteren, wat nog goed 20 minuten rijden is (zonder OGS gezien dan). Ze hebben dan ruim 35min gereden om ter plaatse te komen. De Lifeliner (is gealarmeerd, weet niet of deze ook ter plaatse gekomen is) heeft dan al bijna een kwartier uit de neus zitten vreten op de plaats omdat zij tot dan niks hebben kunnen doen. De persoon die onderwater zou zijn gegaan is tot op heden nog niet gevonden. Duikers van Roermond (als ze er nog zouden zitten) zouden binnen 15 min zoiets ter plaatse kunnen zijn. Nu weet ik niet of dit de situatie had veranderd en de persoon dan wel gevonden zou zijn al. Duikers en alles hebben tot gisteravond 23u gezocht maar de persoon nog niet aangetroffen, vandaag zijn ze weer verder aan het zoeken.

Ik ben dus bang dat dit soort casussen vaker voor gaan komen, het zal me niet verbazen als daar een topic voor wordt geopend, net als herhaalde alameringen en de brandweer redt wel mensen.

Highfield

• Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
Reactie #641 Gepost op: 25 juli 2016, 10:51:39
Misschien een rare vraag, maar als iemand onder water terecht komt en iemand belt gelijk 112, zijn duikers dan uberhaupt wel op tijd? 10-15 minuten aanrijden, plus de alarmeringstijd en de tijd na aankomst tot het SO gevonden en boven water is..

Niets ten nadele van de professionaliteit van duikers maar die timings zijn toch simpelweg te lang?
Bijdragen op persoonlijke titel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #642 Gepost op: 25 juli 2016, 10:57:49
Citaat van: Highfield link=msg=1438645 date=1469436699
Misschien een rare vraag, maar als iemand onder water terecht komt en iemand belt gelijk 112, zijn duikers dan uberhaupt wel op tijd? 10-15 minuten aanrijden, plus de alarmeringstijd en de tijd na aankomst tot het SO gevonden en boven water is..

Niets ten nadele van de professionaliteit van duikers maar die timings zijn toch simpelweg te lang?

Zo zie ik het ook.

Ik heb geen idee hoe laat het momenteel in Nederland duister/donker begint te worden. Als het voor 23.00 uur duister is had je op dat moment de brandweerduikmissie al moeten afbreken omdat het risico voor je duikers niet meer op weegt tegen de kans op een succesvolle redding.

Feit blijft dat er vermoedelijk een lijk ergens onder water ligt, het zegt niet dat brandweer met duikers de volgende dag moet gaan zoeken. Het is iets wat je kan uitbesteden aan private bergers of de eigenaar van het water kan laten doen.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #643 Gepost op: 25 juli 2016, 11:18:37
Het is hier tussen 22.30 en 23.00 donker ongeveer. Maar jullie zijn toch met me eens dat iemand meer overlevingskans heeft als diegene maar een 10/15min onder water ligt en dan wordt bovengehaald door duikers dan ruim 40 minuten?

Er is gisteren door duikers gezocht in de plas maar ook met een brandweerbootje waar ze sonarapparatuur op hadden. Niks gevonden tot nu toe. Laatste bericht is dat op de camping waar dit een onderdeel van is niemand is vermist.

En Oma: waarom moeten private bergers dit doen of de eigenaar van het vakantiepark (daar is deze plas eigendom van)? Ik weet dat hier wel duikverenigingen zijn maar waarom is dit ineens geen taak meer voor de hulpdiensten?
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #644 Gepost op: 25 juli 2016, 11:26:20
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438651 date=1469438317
Het is hier tussen 22.30 en 23.00 donker ongeveer. Maar jullie zijn toch met me eens dat iemand meer overlevingskans heeft als diegene maar een 10/15min onder water ligt en dan wordt bovengehaald door duikers dan ruim 40 minuten?

Er is gisteren door duikers gezocht in de plas maar ook met een brandweerbootje waar ze sonarapparatuur op hadden. Niks gevonden tot nu toe. Laatste bericht is dat op de camping waar dit een onderdeel van is niemand is vermist.

En Oma: waarom moeten private bergers dit doen of de eigenaar van het vakantiepark (daar is deze plas eigendom van)? Ik weet dat hier wel duikverenigingen zijn maar waarom is dit ineens geen taak meer voor de hulpdiensten?

Ik ben het met je eens dat iemand onder water hoger overlevingskans heeft als ze 'maar' tien minuten onder water hebben gelegen. Het klokje begint te tikken zodra iemand onder water gaat, daarna moet iemand anders 112 bellen, de meldkamer moet het duikteam alarmeren, het duikteam moet uitrukken, de duikers moeten het duikpak enz aantrekken/omdoen, ter plaatse moeten de duikers het water in gaan (iets wat meestal niet zo snel gaat omdat duikers op droge niet zo snel zijn), de duikers moeten het slachtoffer lokaliseren en vervolgens boven water krijgen. De vraag is hoe realistisch het is om het binnen 10 minuten te gaan doen. Als iemand het realistisch vind moet je ook gaan bepalen hoeveel water je in Nederland hebt en hoeveel duikteams je beschikbaar moet hebben 24/7 om de burger binnen 10 minuten weer boven water te krijgen.

Ik kan me goed vinden in besluit om bij invallende duisternis je brandweerduikers uit het water te halen. Duiken is risicovol ook voor professionele brandweerduikers.

Het bergen van lijken of voertuigen onder water is geen taak van de hulpverleningsdiensten, zelfs het doorzoeken van een vijver of kanaal op verzoek van de politie (wapens of ander bewijs) is geen brandweertaak.

Het is niet raar als de brandweer ontdekt dat ze zelden tot nooit iemand redden door de inzet van brandweerduikers en zegt dat zij te veel geld besteden aan het bergen van lijken en het niet uitgesloten is dat een privaat duikbedrijf veel goedkoper is.

Inzet van brandweerduikteams is vooral uitstralen naar de samenleving dat je (tegen beter weten in) probeerde levens te redden.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #645 Gepost op: 25 juli 2016, 11:35:15
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438651 date=1469438317

Je hoeft ook niet met duikers een vijver of kanaal te doorzoeken. Het is 2016, onderwater robot inzetten. Het is geen probleem als 1 of 2 mensen een dag bezig zijn te zoeken met een robot op het wrak te lokaliseren.

Defender

• Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
Reactie #646 Gepost op: 25 juli 2016, 12:01:45
Citaat van: oma link=msg=1438653 date=1469438780
Ik ben het met je eens dat iemand onder water hoger overlevingskans heeft als ze 'maar' tien minuten onder water hebben gelegen. Het klokje begint te tikken zodra iemand onder water gaat, daarna moet iemand anders 112 bellen, de meldkamer moet het duikteam alarmeren, het duikteam moet uitrukken, de duikers moeten het duikpak enz aantrekken/omdoen, ter plaatse moeten de duikers het water in gaan (iets wat meestal niet zo snel gaat omdat duikers op droge niet zo snel zijn), de duikers moeten het slachtoffer lokaliseren en vervolgens boven water krijgen. De vraag is hoe realistisch het is om het binnen 10 minuten te gaan doen. Als iemand het realistisch vind moet je ook gaan bepalen hoeveel water je in Nederland hebt en hoeveel duikteams je beschikbaar moet hebben 24/7 om de burger binnen 10 minuten weer boven water te krijgen.

Ik kan me goed vinden in besluit om bij invallende duisternis je brandweerduikers uit het water te halen. Duiken is risicovol ook voor professionele brandweerduikers.

Het bergen van lijken of voertuigen onder water is geen taak van de hulpverleningsdiensten, zelfs het doorzoeken van een vijver of kanaal op verzoek van de politie (wapens of ander bewijs) is geen brandweertaak.

Het is niet raar als de brandweer ontdekt dat ze zelden tot nooit iemand redden door de inzet van brandweerduikers en zegt dat zij te veel geld besteden aan het bergen van lijken en het niet uitgesloten is dat een privaat duikbedrijf veel goedkoper is.

Inzet van brandweerduikteams is vooral uitstralen naar de samenleving dat je (tegen beter weten in) probeerde levens te redden.

Het is ook een beetje afhankelijk van het gebied denk ik. De duikers van Kazerne Willem in Amsterdam redden elk jaar behoorlijk wat levens in de Amsterdamse wateren. De meldkamer probeert binnen 1 minuut te alarmeren. De duikers rukken binnen 1 minuut uit en kleden zich in de duikwagen om (speciale ontworpen cabine). Zo heb je in een groot gedeelte van Amsterdam binnen 10 min een drenkeling op de kant. Dit is voor Amsterdam mooi maar in de rest van ons land gewoon niet haalbaar. Ik heb heel veel respect voor deze gasten.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #647 Gepost op: 25 juli 2016, 12:04:13
Citaat van: oma link=msg=1438653 date=1469438780

Dat je duikers uit het water haalt als het donker wordt begrijp ik volledig, en ben ik het ook mee eens: zoals jij ook aangeeft, het is dan te gevaarlijk voor ze.

Maar de brandweerduikers redden niemand meer omdat er eigenlijk nergens meer duikploegen zijn, dus hun aanrijtijd is te lang om nog mensen te redden. En dan kom je in de cirkel: brandweerduikers redden niet meer -> dus ze kunnen weg -> nog minder duikploegen -> redden nog minder mensen -> dus ze kunnen weg.

Die cirkel is ingezet door hele grove (foute?) bezuinigingen. Brandweerduikers kunnen zeker mensen redden, maar dan moet er geen aanrijtijd van 40! minuten zijn. Ik weet niet of je Roermond en omgeving beetje kent? Met de vele maasplassen en de hele vele toeristen en bezoekers van de dagstranden? Het kan hier met een goede 's zomerse dag behoorlijk druk zijn op het water met pleziervaart op de maas en plassen en zwemmers in de plassen. Duikers in Roermond waren vroeger binnen 5 tot 10 minuten ter plaatse en in het water, nu de duikers uit Weert moeten komen mag je van geluk spreken als ze binnen 30 minuten ter plaatse en in het water zijn.

Citaat van: oma link=msg=1438654 date=1469439315
Je hoeft ook niet met duikers een vijver of kanaal te doorzoeken. Het is 2016, onderwater robot inzetten. Het is geen probleem als 1 of 2 mensen een dag bezig zijn te zoeken met een robot op het wrak te lokaliseren.

Ik zou niet weten welke particulier hier een duikrobot heeft....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

oma

• Senior gebruiker
Reactie #648 Gepost op: 25 juli 2016, 12:26:35
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1438660 date=1469441053
Dat je duikers uit het water haalt als het donker wordt begrijp ik volledig, en ben ik het ook mee eens: zoals jij ook aangeeft, het is dan te gevaarlijk voor ze.

Maar de brandweerduikers redden niemand meer omdat er eigenlijk nergens meer duikploegen zijn, dus hun aanrijtijd is te lang om nog mensen te redden. En dan kom je in de cirkel: brandweerduikers redden niet meer -> dus ze kunnen weg -> nog minder duikploegen -> redden nog minder mensen -> dus ze kunnen weg.

Die cirkel is ingezet door hele grove (foute?) bezuinigingen. Brandweerduikers kunnen zeker mensen redden, maar dan moet er geen aanrijtijd van 40! minuten zijn. Ik weet niet of je Roermond en omgeving beetje kent? Met de vele maasplassen en de hele vele toeristen en bezoekers van de dagstranden? Het kan hier met een goede 's zomerse dag behoorlijk druk zijn op het water met pleziervaart op de maas en plassen en zwemmers in de plassen. Duikers in Roermond waren vroeger binnen 5 tot 10 minuten ter plaatse en in het water, nu de duikers uit Weert moeten komen mag je van geluk spreken als ze binnen 30 minuten ter plaatse en in het water zijn.

Ik zou niet weten welke particulier hier een duikrobot heeft....

De brandweer heeft ontzettend lang veel meer duikteams gehad, in al die jaren hebben ze ook amper mensenlevens kunnen redden met de brandweerduikinzet.

Op de drukke stranden kan je volstaan met een (vrijwillige) reddingsbrigade/strandwachten, als er toch iemand kopje onder gaat mag je altijd de brandweer bellen. Ik neem aan dat de brandweer Roermond nog steeds snel een oppervlaktereddingsteam ter plaatse heeft.

Eerder reageerde al een andere Nederlandse brandweerman, ik hanteer zijn definitie van een oppervlaktereddingsteam. Een speciaal geschood/getraind team in natpak met helm, dus niet de brandweerman (zonder specifieke oppervlaktereddingsopleiding/-training) die even de lieslaarzen of waadbroek aantrekt.

Je moet ook goed beseffen dat duiken geen wettelijke taak is van de brandweer. In het verleden heeft de brandweer zelf besloten om het te gaan doen. Het staat de brandweer dan ook vrij om te besluiten het niet meer te doen omdat de aanname dat ze veel levens konden gaan redden geen realiteit is geworden. De brandweer heeft inmiddels AED-hulpverlening tot een extra taak gemaakt. Ik vind het niet raar als je als al problemen hebt om je wettelijke taken goed te kunnen uitvoeren en de noodzaak ziet nieuwe extra taken aan te halen je oudere avonturen zoals het brandweerduiken af wilt stoten.

Ik wist ook niet welke private bedrijven in Nederland onderwaterrobots hebben. Ik heb heel even op Google gezocht, bouwbedrijf Heymans heeft ze net als heel veel andere private bedrijven. Lijken en wrakken bergen is geen hulp verlenen, dus geen taak voor hulpverleningsdiensten van de overheid.

Ik gok dat de marine ze ook wel heeft. Je kan ook de marine bellen of zij het willen doen. Wrakken en lijken onder water hebben geen haast.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #649 Gepost op: 25 juli 2016, 12:33:41
Citaat van: oma link=msg=1438664 date=1469442395
Een speciaal geschoold/getraind team in natdroogpak met helm, dus niet de brandweerman (zonder specifieke oppervlaktereddingsopleiding/-training) die even de lieslaarzen of waadbroek aantrekt.