Maar was het ook niet zo dat er gedurende het bestaan van de brandweer verschillende duikongevallen zijn gebeurt waarbij brandweerlieden om zijn gekomen?
En werd dit ook niet meegenomen in de hele discussie:
Er staat mij iets van bij dat het aantal omgekomen duikers werd afgewogen tegen het aantal werkelijk geredde slachtoffers over een periode van X-aantal jaren?
Als we alles op die manier gaan afwegen, dan kan er volgens mij meer geschrapt worden in dit land.
Maar even kijkend naar de kansen van een gemiddelde drenkeling, dan heb je sowieso weinig kans.
Er wordt gezegd binnen een uur heeft iemand kans.
Maar iemand die verdrinkt, is niet direct bij het te water raken al 33graden (de temperatuur die bij koelen na reanimaties wordt nagestreefd).
De lichaamstemperatuur zal geleidelijk aan dalen, wat in de eerste minuten dus nog steeds tot normaal zuurstofverbruik leidt.
Een slachtoffer die zich verzet tegen verdrinking, zal zich juist inspannen (dus hoog O2-verbruik en spierarbeid, waardoor afkoeling juist minder snel gaat).
Kortom, meerdere factoren die al een rol spelen. Ook watertemperatuur moet nog meegenomen worden.
Hetzelfde werd ook gedacht bij onze prins, die onder sneeuw heeft gelegen.
De temperatuur kon in zijn voordeel werken. Maar was hij niet lekker warm aangekleed? Voordat het lichaam af gaat koelen, zijn er kostbare minuten verstreken.
Het draait uit eindelijk toch om de zuurstof tekort dat geleidelijk aan optreedt. Bij de een sneller dan bij de ander.
Of iemand nu 15 minuten of 45 minuten in het water ligt of onder de sneeuw... ik geloof dat je kansen sowieso klein zijn.