Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249957 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #360 Gepost op: 3 oktober 2012, 17:19:19
Ben benieuwd of er nu overal duikbedrijfjes opgericht worden die een 24-uurs  bereikbaarheid kunnen garanderen. Anders duurt het in de toekomst knap lang voordat auto's en slachtoffers geborgen kunnen worden. Oh ja, en die bedrijfjes dienen na elke keer een flinke rekening in. Wie gaat die betalen? De veiligheidsregio, die de kosten uiteindelijk op de inwoners van die regio verhaald? Verzekeraars via een premieverhoging? Gemeentes via gemeentelijke belastingen? Kortom, de burger betaalt, net zo als nu. Alleen nu krijgt die burger gegarandeerd snelle hulp van brandweerduikers en straks moet die burger maar afwachten of en wanneer er een duikbedrijf op komt dagen.....Het lijkt de belastingdienst wel....leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. U hoeft zich namelijk niet langer af te vragen of u het overleefd als u te water raakt, het is nu standaard NEE geworden...makkelijk he!
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #361 Gepost op: 3 oktober 2012, 17:34:19
'Duikteam redt geen levens'

User: studio40nl

Het duikteam van de Eindhovense brandweer wordt opgeheven, omdat die geen levens redt. Dat heeft burgemeester Van Gijzel gezegd.

Ik blijf mij verbazen over dit soort beleidsbeslissingen. Zeker in een land met zoveel water.

Blijkbaar krijgen slachtoffers helemaal geen kans als het aan de bestuurders ligt. En de woorden dat bij een auto te water de mensen altijd gered worden door omstanders is wel een hele grote vorm/gedachte van zelfredzaamheid.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #362 Gepost op: 3 oktober 2012, 19:09:29
Ben benieuwd of er nu overal duikbedrijfjes opgericht worden die een 24-uurs  bereikbaarheid kunnen garanderen.
Die bedrijven zul je dan vanaf minuut 1 na de melding auto te water moeten alarmeren, anders heeft het nog weinig of geen nut. En waarom zou een bedrijf het wel kunnen behappen om 24uur per dag, 7 dagen in de week en het gehele jaar rond duikers paraat te hebben?
Ook voor bedrijven kost dit geld, krijgen ze dit wel vergoed. Maar je zult wel alles klaar hebben moeten staan voor het geval dat. Personeel kan dus ook niets anders doen dan gaan zitten afwachten totdat er gepiept, gebelt, geSMS't wordt voor een uitruk. Zal ook geen dagelijkse gebeuren zijn.
Er zullen best mensen zijn die het heldere idee gaan krijgen, maar ik vrees dat die bedrijven geen lang leven beschoren zullen zijn.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #363 Gepost op: 4 oktober 2012, 00:25:16
Vind het wel frappant dat van Gijsel zegt dat indien nodig er wel een duikteam van een ander korps kan worden ingehuurd terwijl er in de omliggende regios ook rigoreus is geschrapt.
En duikers van het AT is een ilusie,het AT ZN heeft het al zo druk dat er zelfs regelmatig hulp uit Soesterberg komt van de BSB KMAR.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #364 Gepost op: 4 oktober 2012, 13:22:15
Vind het wel frappant dat van Gijsel zegt dat indien nodig er wel een duikteam van een ander korps kan worden ingehuurd terwijl er in de omliggende regios ook rigoreus is geschrapt.
En duikers van het AT is een ilusie,het AT ZN heeft het al zo druk dat er zelfs regelmatig hulp uit Soesterberg komt van de BSB KMAR.

Ja dat was mij ook al opgevallen. Benieuwd welk korps hij dan laat komen? Andere oplossingen zijn duikers van de Politie, Defensie, een particulier bedrijf maar misschien komt er wel een nieuwe ontwikkeling voor de Reddingsbrigades.

Feit blijft dat er op korte termijn geen of veel minder duikers zijn in veel brandweerregio's.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #365 Gepost op: 4 oktober 2012, 16:44:05
Wat mij zo opvalt is dat er tot nog toe niemand eens goed gaat nadenken. Veel regio,s hebben deze zet gedaan door duikteams te gaan schrappen, maar ik heb tot nog toe niet kunnen horen dat men gaat nadenken over hoe het beter zou kunnen. Men kiest blijkbaar toch voor de weg met de minste weerstand.


guest13155

  • Gast
Reactie #366 Gepost op: 5 oktober 2012, 14:57:27
Wat mij zo opvalt is dat er tot nog toe niemand eens goed gaat nadenken. Veel regio,s hebben deze zet gedaan door duikteams te gaan schrappen, maar ik heb tot nog toe niet kunnen horen dat men gaat nadenken over hoe het beter zou kunnen. Men kiest blijkbaar toch voor de weg met de minste weerstand.

Huh?! Als je een keer de moeilijke beslissing neem om iets weg te bezuinigen heb je ineens niet meer nagedacht en moet je een échte oplossing zoeken i.p.v. de weg met de minste weerstand?

Hopelijk begrijp ik het verkeerd  98uiye


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #367 Gepost op: 5 oktober 2012, 16:09:46
Huh?! Als je een keer de moeilijke beslissing neem om iets weg te bezuinigen heb je ineens niet meer nagedacht en moet je een échte oplossing zoeken i.p.v. de weg met de minste weerstand?

Hopelijk begrijp ik het verkeerd  98uiye
Wilde je vertellen dat er constructief wordt nagedacht dan? Men heft steeds meer duikteams op, zonder dat er stil wordt gestaan bij de gevolgen daarvan. Zie het eens als een uitdaging om 1 of meerdere duikteams in leven te houden. Men komt met lapmiddelen zoals oppervlakteredding, met al zijn  beperkingen. Inplaats van bezuinigen zouden we ook eens kunnen investeren in goede duikteams, die geheel klaar zijn voor hun taak, en waardoor de overlevingskansen voor de burger in nood ook weer stijgt. Het enige wat nu rest is die zwarte wagen als je met een auto te water raakt


guest13155

  • Gast
Reactie #368 Gepost op: 5 oktober 2012, 16:17:15
Als ik het goed begrijp ben jij bij alle management- en gemeenteraadsvergaderingen van heel Nederland geweest waar gedebatteerd is over de opheffing van duikteams? Je weet in ieder geval vrij stellig te beweren dat er over e.e.a. niet nagedacht is. Er bestaat ook nog iets simpels al een euro die je maar één keer uit kunt geven Daarnaast ligt het (zie mijn eerdere posts) lang niet altijd alleen aan het geld.

Daarnaast vindt ik dat je de oppervlaktereddingsteams tekort doet door deze te bestempelen als lapmiddel.

Kortom: ik vind jouw reactie nogal kort door de bocht.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #369 Gepost op: 5 oktober 2012, 16:27:21
Als ik het goed begrijp ben jij bij alle management- en gemeenteraadsvergaderingen van heel Nederland geweest waar gedebatteerd is over de opheffing van duikteams? Je weet in ieder geval vrij stellig te beweren dat er over e.e.a. niet nagedacht is. Er bestaat ook nog iets simpels al een euro die je maar één keer uit kunt geven Daarnaast ligt het (zie mijn eerdere posts) lang niet altijd alleen aan het geld.

Daarnaast vindt ik dat je de oppervlaktereddingsteams tekort doet door deze te bestempelen als lapmiddel.

Kortom: ik vind jouw reactie nogal kort door de bocht.
Als je als regio besluit zo ongeveer alle duikteams weg te doen, heb je dan goed nagedacht? Ga je me dat nu vertellen?
Ik zeg ook duidelijk investeer in een aantal duikteams, zorg dat zij goed opgeleidt zijn en blijven, zorg dat er voldoende geld voor die teams is. Bij ons in de regio hebben ze dat gelukkig wel gedaan. De duikteams die blijven daar wordt in geinvesteert, en ervoor gezorgt dat zij optimaal hun werk doen. opleidingen worden goed verzorgt, en financieel is alles ook goed geregeld.

Maar om zomaar duikteams weg te bezuinigen, om vervolgens te gaan melden als er dan een duikteam nodig is, dan huren we die wel in bij een andere regio, dan ben je verkeerd bezig. Dan moet jeje vooraf gaan bedenken hoe jeje waterhulpverlening geregeld wilt hebben.
Enja, dan vindt ik zaken zoals oppervlaktereddding een lapmiddel. Want niet overal is zo,n team, er zijn ook plaatsen waarbij de bemanning van de eerste TS de oppervlakteredding verrichten. En dus ook hun beperkingen hebben.