Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 251972 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

guest13155

• Gast
Reactie #370 Gepost op: 5 oktober 2012, 17:15:05
Als je als regio besluit zo ongeveer alle duikteams weg te doen, heb je dan goed nagedacht? Ga je me dat nu vertellen?

Ja dat ga ik jou vertellen. Het is niet zo als iemand een beslissing neem waar jij het niet mee eens ben dat er dan ineens niet meer over nagedacht is!

Als jij zo graag duikteams wil: best, betaal jij ze ook? Regel dan ook direct voor iedere regio 10 extra ambulances, dat levert meer levens op denk ik.

Daarnaast: het is lang niet altijd een kwestie van geld (niet willen?), maar ook vaak van niet kunnen (niet voldoende mensen e.d.).

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #371 Gepost op: 5 oktober 2012, 18:48:54
Ja dat ga ik jou vertellen. Het is niet zo als iemand een beslissing neem waar jij het niet mee eens ben dat er dan ineens niet meer over nagedacht is!

Als jij zo graag duikteams wil: best, betaal jij ze ook? Regel dan ook direct voor iedere regio 10 extra ambulances, dat levert meer levens op denk ik.

Daarnaast: het is lang niet altijd een kwestie van geld (niet willen?), maar ook vaak van niet kunnen (niet voldoende mensen e.d.).
Wij gaan er hier samen niet uitkomen. Ik vrees dat we snel genoeg zullen weten welke beslissing achteraf beter had geweest, en mensenlevens had kunnen redden. 998765

Firefighter Robert

• Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
    • Stichting MPHV
Reactie #372 Gepost op: 7 oktober 2012, 11:36:33

Ik ben het met lucht eens dat het niet vaak een kwestie van geld is maar ook het voldoen aan de steeds strenger wordende regels.
De eisen die ze aan het stellen zijn gaat niet op tegen de kosten en beschikbaarheid van een duiker, deze zijn totaal hun doel voorbij geschoten.
Een brandweerduiker heeft meer taken waarvoor hij/zij moet trainen en door de druk zo hoog te leggen is hier niet meer aan te voldoen, daarom zijn er ook steeds minder mensen die duiker willen worden en dat is nog normaal ook!
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #373 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:00:52
Ik ben het met lucht eens dat het niet vaak een kwestie van geld is maar ook het voldoen aan de steeds strenger wordende regels.
De eisen die ze aan het stellen zijn gaat niet op tegen de kosten en beschikbaarheid van een duiker, deze zijn totaal hun doel voorbij geschoten.
Een brandweerduiker heeft meer taken waarvoor hij/zij moet trainen en door de druk zo hoog te leggen is hier niet meer aan te voldoen, daarom zijn er ook steeds minder mensen die duiker willen worden en dat is nog normaal ook!
Ik ben zeker die strenge regels niet vergeten. Die zijn bijna niet meer te doen, en ik vraag me ook zeker af of het einde van dat strenger worden al in zicht is.
Je moet je verplicht gestelde aantal duikuren maken per jaar, daarnaast je normale oefenuren en dan ook nog eens de eventuele uitrukken. Feit is wel dat er duikteams zijn, ook vrijwillig, waar dit allemaal wel goed kan en goed geregeld is. En dan ga ik me ernstig afvragen of er wel eerlijk gekeken wordt bij het opheffen van duikteams.
Worden de strengere regels niet te makkelijk gebruikt om een ordinaire bezuinigingsslag te maken?

Alexander

• Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #374 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:41:45
Laten we nu eens reëel kijken naar de risico's in NL. Een waterongeval zijnde een auto of persoon te water, omgeslagen boot, aanvaring, persoon door het ijs, overstroming etc. zijn nu eenmaal risico's die in NL regelmatig voorkomen of kunnen voorkomen. Raar is het dan ook dat bijvoorbeeld in een regio zoals Gelderland-Zuid er geen duikteam meer voorhanden is.

In de vroegere brandweerwet 1985 en per 1 oktober de wet Veiligheidsregio's is nog steeds een taak benoemt voor de brandweer naast branden blussen. De beschrijving laat alle ruimte om per regio een invulling te doen aan het beleid. Een bestuurder is meestal geen deskundige en laat zich dus informeren door de directeur Veiligheidsregio/Commandant. Als deze zegt dat een duikteam weg kan dan is het meestal al een gelopen race. De motivatie dat we een duikteam uit een andere regio of discipline halen is geen realiteit. Ook terugvallen op een particulier bedrijf is geen reëel scenario als het gaat om spoedhulpverlening. Arnhem en Rotterdam hebben daar volgens mij in het verleden genoeg ervaring mee.    

Vreemd is het wel gezien de risico's in NL als waterland. We gaan er dus altijd op voorhand vanuit dat iemand die te water raakt verloren is. Nu hoor en zie ik in diverse regio's wateroppervlaktereddingsteams komen. Zeker geen slechte aanvulling maar geen vervanging van een duikteam. We weten allemaal denk ik wel uit ervaring dat veel mensen pas gaan bellen als iemand onder water verdwijnt. Of dat het zinken van een voertuig sneller gaat dan we willen. Het beeld wat er nu ontstaat is dat we met een oppervlaktereddingsteam dezelfde slagkracht en mogelijkheden hebben als een duikteam. Dat is niet correct.  

Helaas zijn er diverse ongevallen met dodelijke afloop geweest waardoor de regelgeving strenger is geworden. Terecht maar daarin zijn we ook doorgeschoten. Dat is in NL niet vreemd als we kijken na bijvoorbeeld de ontwikkeling in brandbestrijding na de Punt. In NL hadden/hebben we goed opgeleide duikteams. Brandweermensen die zeer gedreven en serieus zijn in hun vak. Een duikalarm zet iedereen altijd op scherp en wordt er extra hard gewerkt.

We moeten bezuinigen in opdracht van het bestuur. Nu kan ik iedere bestuurder uitleggen waarom duikteams nodig zijn in NL. Vaak komt dan de discussie boven wat voor resultaten we halen met een duikteam versus de kosten die we moeten maken. Dat kom ik altijd met de vraag, wat kost de rampenstaf op kantoor, hoe daadkrachtig is de rampenstaf nu echt, hoe vaak is deze echt nodig, kan dat nu niet beter? Wat is de kosten-baten analyse van de rampenstaf dan? Daar hoor je niemand over en dat is jammer. Rampenstaf is nodig maar kan het niet wat minder? Dat scheelt enorm veel geld. Het is nu een eenzijdige bezuinigingsronde die voornamelijk de basiszorg/repressie raakt. Ook daarin zijn we de balans kwijt.  

We krijgen dus steeds meer de situatie dat als er een persoon of auto te water gaat we met zijn allen aan de kant staan te toe te kijken. Met andere woorden, we hebben niet de middelen en mensen om daadkrachtig op te treden om het slachtoffer überhaupt een kans te geven. De kans op PTSS bij hulpverleners is in mijn ogen bij waterongevallen een onderkend maar bijkomend probleem.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #375 Gepost op: 7 oktober 2012, 12:58:23
We moeten bezuinigen in opdracht van het bestuur. Nu kan ik iedere bestuurder uitleggen waarom duikteams nodig zijn in NL. Vaak komt dan de discussie boven wat voor resultaten we halen met een duikteam versus de kosten die we moeten maken. Dat kom ik altijd met de vraag, wat kost de rampenstaf op kantoor, hoe daadkrachtig is de rampenstaf nu echt, hoe vaak is deze echt nodig, kan dat nu niet beter? Wat is de kosten-baten analyse van de rampenstaf dan? Daar hoor je niemand over en dat is jammer. Rampenstaf is nodig maar kan het niet wat minder? Dat scheelt enorm veel geld. Het is nu een eenzijdige bezuinigingsronde die voornamelijk de basiszorg/repressie raakt. Ook daarin zijn we de balans kwijt.  

Inderdaad, er is in de managmentlaag en op bestuurlijk niveau en bij de allerlei zelfverzonnen baantjes erg veel winst te halen om daar eens te gaan bezuinigen. Ze kunnen als managment en bestuurders wel lekker met elkaar debateren en regeltjes verzinnen. Met vergaderen en debateren blussen we geen branden, en we halen er al helemaal geen personen mee uit het water.

De brandweerman/vrouw op straat heeft helemaal niets aan al dat vergader,die mogen enkel de rotzooi opruimen als het weer mis is gegaan. En dan staat geen enkele manager of bestuurder ook vooraan om mee te helpen. Die gaan dan alleen maar zinloze vragen stellen over hoe het komt dat het mis is gegaan.
Let wel, dit soort verhalen hoor ik steeds meer. Dus ik denk dat de bestuurders en managers zich goed moeten gaan realiseren dat de rek al uit de repressieve dienst is, en er daar weinig of niets meer te halen valt.

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #376 Gepost op: 7 oktober 2012, 13:13:47
Inderdaad, er is in de managmentlaag en op bestuurlijk niveau en bij de allerlei zelfverzonnen baantjes erg veel winst te halen om daar eens te gaan bezuinigen. Ze kunnen als managment en bestuurders wel lekker met elkaar debateren en regeltjes verzinnen. Met vergaderen en debateren blussen we geen branden, en we halen er al helemaal geen personen mee uit het water.

De brandweerman/vrouw op straat heeft helemaal niets aan al dat vergader,die mogen enkel de rotzooi opruimen als het weer mis is gegaan. En dan staat geen enkele manager of bestuurder ook vooraan om mee te helpen. Die gaan dan alleen maar zinloze vragen stellen over hoe het komt dat het mis is gegaan.
Let wel, dit soort verhalen hoor ik steeds meer. Dus ik denk dat de bestuurders en managers zich goed moeten gaan realiseren dat de rek al uit de repressieve dienst is, en er daar weinig of niets meer te halen valt.

Vergaderen is nodig en beleid maken ook. Ook keuzes maken ook al zijn deze soms niet leuk horen daarbij. Dat is niet erg als het maar klopt met de praktijk? Het gaat tegenwoordig vaak alleen over de organisatie en niet over de inhoud van het vak.  

Als je er standaard vanuit gaat dat iemand die te water raakt geen overlevingskans heeft dan klopt je beleid altijd. Dan kun je altijd zeggen dat we deze persoon niet hadden kunnen redden. Die stelling kun je dus doortrekken. Als voorbeeld; waarom sturen we nog een ambulance bij een reanimatie als deze langer dan 6 tot 10 minuten minuten nodig heeft om er te komen? De overlevingskans is dan toch nihil. We kunnen enorm veel geld besparen om alleen een AED-alert eruit te sturen en alleen een huisarts ter plaatse te sturen. Hebben de burgers de persoon niet kunnen redden dan is het pech. Toch?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #377 Gepost op: 7 oktober 2012, 13:18:06
Vergaderen is nodig en beleid maken ook. Ook keuzes maken ook al zijn deze soms niet leuk horen daarbij. Dat is niet erg als het maar klopt met de praktijk? Het gaat tegenwoordig vaak alleen over de organisatie en niet over de inhoud van het vak.  

Als je er standaard vanuit gaat dat iemand die te water raakt geen overlevingskans heeft dan klopt je beleid altijd. Dan kun je altijd zeggen dat we deze persoon niet hadden kunnen redden. Die stelling kun je dus doortrekken. Als voorbeeld; waarom sturen we nog een ambulance bij een reanimatie als deze langer dan 6 tot 10 minuten minuten nodig heeft om er te komen? De overlevingskans is dan toch nihil. We kunnen enorm veel geld besparen om alleen een AED-alert eruit te sturen en alleen een huisarts ter plaatse te sturen. Hebben de burgers de persoon niet kunnen redden dan is het pech. Toch?
Tja, je hebt gelijk. Onze vriendelijke bestuurders kletsen alles recht wat krom is. Als het in ieder geval maar in hun eigen straatje past. Een mensenleven is niet meer van belang, een mensenleven is steeds meer van ondergeschikt belang. Als we maar geld kunnen verdienen. :-\

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #378 Gepost op: 7 oktober 2012, 13:28:24
Het opheffen van een duikteam is zo gebeurt, dat is met 1 hamerslag gebeurt. Maar gestel, dat er toch weer duikteams bij moeten komen, waar eerst een duikteam weg is gehaald. Over welk tijdsbestek praten we dan? Hoelang duurt het voor een team weer operationeel is, en wat zullen de kosten zijn om het team weer geheel operationeel te krijgen?

Alexander

• Senior gebruiker
    • Blog
Reactie #379 Gepost op: 7 oktober 2012, 13:30:51
Tja, je hebt gelijk. Onze vriendelijke bestuurders kletsen alles recht wat krom is. Als het in ieder geval maar in hun eigen straatje past. Een mensenleven is niet meer van belang, een mensenleven is steeds meer van ondergeschikt belang. Als we maar geld kunnen verdienen. :-\

Ik wil de schuld niet leggen bij de bestuurders. Die nemen vaak beslissingen op basis van de aangedragen informatie. Die komt in deze van de Veiligheidsregio zelf.