Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 249835 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #380 Gepost op: 7 oktober 2012, 16:49:11
Op papier is alles recht te praten,de gemeente Rotterdam heeft in de 80 er jaren ook al eens beide duikteams wegbezuinigd.
Als de informatie voor de bestuurders word aangedragen door de Veiligheidsregio is toch duidelijk hoe de vork in de steel zit.De goedbetaalde managers van de VR zullen alles doen om zelf hun baan te behouden
en waar nodig rekken we toch de uitruktijden wat op of krimpen we de taakstelling gewoon in.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #381 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:41:53
Vrijwillige duikers beter dan beroeps?

De berichten over het opheffen van duikteams bij de brandweer volgen elkaar in rap tempo op. Nadat 4 september de duikteams in Limburg-Noord buiten dienst werden gesteld, kwam afgelopen week het opheffen van het laatste duikteam in de regio Brabant Zuid-Oost in het nieuws.  In ons waterrijke land is nu de locatie waar je te water raakt bepalend of je als drenkeling nog een kans hebt of dat je een 'bergingsobject' wordt. Wie en wanneer deze berging gaat uitvoeren is ook in veel gevallen niet eens duidelijk.

Zo is ook in de veiligheidsregio Limburg-Noord de redtaak van de duikteams Weert, Roermond, Venlo en Bergen met ingang van 4 september 2012 vervallen. Vanaf dat moment wordt iedereen die ‘kopje onder’ gaat opgegeven en wordt er alleen nog ‘bergend’ gedoken. Dat dit tot dramatische taferelen zal gaan leiden is niet eens meer de vraag maar al bevestigd door tal van brandweermensen die bij een drenkeling die onder het wateroppervlak van een water dat dieper is dan 1.50 meter en niet verder dan 15 meter van de kant verdwijnt, gefrustreerd kunnen ‘inpakken’ en werkeloos mogen wachten op de komst van de bergers en dat onder toeziend oog van naaste familieleden, andere hulpverleners en soms honderden andere omstanders. Dit geeft geen fraaie beelden en herinneringen zo voorspellen wij.

Wij hebben ook met grote verbijstering kennisgenomen van de wijze waarop het optreden bij waterongevallen in de regio Limburg-Noord nu is ingericht en welke motivering daarbij is gebruikt.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20120312_Vragen_duikers_brandweer.pdf

Wij lezen in de beantwoording van vragen uit de gemeenteraad van Roermond dat een projectgroep heeft gesteld dat het te handhaven regionale duikteam ingevuld moet worden door vrijwillige duikers. De argumenten hiervoor zijn dat een duikteam ingevuld door medewerkers 24-uursdienst onevenredig veel beslag legt op de beschikbare personele capaciteit en middelen voor het in stand houden van de vakbekwaamheid van duikers en dat hierdoor de dagelijkse bedrijfsvoering, dienstroosters en geoefendheid voor de overige hulpverleningstaken te zeer onder druk komen te staan. Daarnaast vormt het verplichtende karakter van de duiktaak voor de medewerkers 24-uursdienst een grote fysieke en mentale belasting. Voortijdige uitval door lichamelijke of mentale klachten komt regelmatig voor.

Wij vragen ons af of diezelfde belemmeringen dan niet voor Vrijwilligers gelden? Zijn vrijwilligers in de veiligheidsregio Limburg-Noord betere brandweermensen dan hun beroepscollega’s? Wij snappen deze volstrekt misplaatste redenering in elk geval niet en vragen ons af wanneer op landelijk niveau wordt ingegrepen om aan deze willekeur een eind te maken.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/3250/vrijwillige-duikers-beter-dan-beroeps/#.UHG93Hfm3hE.twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #382 Gepost op: 7 oktober 2012, 19:53:28
Als ik de bewuste brief nalees zie ik hele rare beweringen
Citaat
Vanuit de post Roermond kan door de bemanning van een
tankautospuit direct een grijpredding worden uitgevoerd vanaf de waterkant in
ondiep water
In Roermond heb je dus het meeste open water en de meeste recreatie. Roermond had een goed duikteam, en er waren geen problemen voor wat betreft de invulling van de taak

Citaat
De taak van het regionale
duikteam verschuift van het redden van mensen onder water naar het bergen van
mensen onder water en het ondersteunen van hulpdiensten. De opkomsttijd van dit
regionale duikteam kan hierdoor verruimd worden naar één uur voor de gehele
regio.
Ook in deze regio geld dus. Lig je met auto en al in het water, is het jammer voor je. je wordt niet meer gered, maar alleen nog geborgen. Kan ook niet anders met veruimde opkomsttijden naar zelfs 1UUR


Citaat
Onderdeel van dit voorstel is het beëindigen
van de duikteams in Venlo, Roermond en Bergen en het in stand houden van het
regionale duikteam in Weert. Voor de kazerne Roermond betekent dit dat de
hulpverleningstaken grijp- en oppervlakteredding vanuit een vaartuig of vanaf de
waterkant, gecontinueerd worden. Op deze wijze kan nog steeds op een
professionele wijze invulling worden gegeven aan het redden van mensen (en
dieren) op het water. Het redden van mensen onder water is echter geen taak meer
voor de brandweer.

Kortom, het redden van mensen onder water heeft geen prioriteit meer. je wordt dan gewoon geborgen. En men vindt het simpelweg geen taak meer voor de brandweer. In wat voor raar land leven we?


ErikR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
    • Brandweer Damwoude
Reactie #383 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:12:22
Duikers van brandweer Damwoude (en Zwaagwesteinde volgens mij ook) worden per 1 november aanstaande opgeheven.


guest13155

  • Gast
Reactie #384 Gepost op: 8 oktober 2012, 11:55:03
Ik haak af. Meer als wat ik al gezegd heb, kan ik er niet van zeggen. Volgens mij wordt het hele gebeuren door de "anti"kant redelijk eenzijdig belicht.

I rest my case.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #385 Gepost op: 8 oktober 2012, 16:19:17
Ik haak af. Meer als wat ik al gezegd heb, kan ik er niet van zeggen. Volgens mij wordt het hele gebeuren door de "anti"kant redelijk eenzijdig belicht.

I rest my case.
Ik denk dat dat eenzijdige voornamelijk gevoedt wordt doordat de berichtgeving juist ook negatief, of zoals jij noemt "anti" zijn.
En laten we wel wezen, het opheffen van duikteams kan alleen maar als negatief bestempeld worden. Dit zijn negatieve ontwikkelingen voor zowel de brandweer, maar zeer zeker voor de burger. Kun je hier wel de ogen voor sluiten, je kunt ook de discussie aan gaan.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #386 Gepost op: 8 oktober 2012, 17:04:43
Ik denk dat dat eenzijdige voornamelijk gevoedt wordt doordat de berichtgeving juist ook negatief, of zoals jij noemt "anti" zijn.
En laten we wel wezen, het opheffen van duikteams kan alleen maar als negatief bestempeld worden. Dit zijn negatieve ontwikkelingen voor zowel de brandweer, maar zeer zeker voor de burger. Kun je hier wel de ogen voor sluiten, je kunt ook de discussie aan gaan.

Maar dat is wel een beetje lastig aangezien de anti-groep veelal discussieert vanuit emotie en niet altijd reageert op de cijfers die gevraagd worden. Beleid maken zal zo min mogelijk op basis van emotie moeten gebeuren en juist zoveel mogelijk op basis van cijfers. Dan kan je wel heel idealistisch zeggen dat er dan maar meer geld beschikbaar moet zijn maar dat is natuurlijk niet reëel. Er is een bepaald budget en daar moet het mee gedaan worden. Die rampenstaf die hier aangehaald wordt kost idd een hoop geld echter als zij ingezet worden gaat het veelal om incidenten met een veel grotere impact.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #387 Gepost op: 8 oktober 2012, 18:07:01
Maar dat is wel een beetje lastig aangezien de anti-groep veelal discussieert vanuit emotie en niet altijd reageert op de cijfers die gevraagd worden. Beleid maken zal zo min mogelijk op basis van emotie moeten gebeuren en juist zoveel mogelijk op basis van cijfers. Dan kan je wel heel idealistisch zeggen dat er dan maar meer geld beschikbaar moet zijn maar dat is natuurlijk niet reëel. Er is een bepaald budget en daar moet het mee gedaan worden. Die rampenstaf die hier aangehaald wordt kost idd een hoop geld echter als zij ingezet worden gaat het veelal om incidenten met een veel grotere impact.
Waar Peter op doelt is volgens mij het ernstig scheefgroeien van de 'brandweertoren'. Voeger zag de toren er uit als een staande rechthoek, met zoals nu onderin de repressieve kant en boven de de rechthoeken onze 'balken en sterren brigade'. In die tijd waren de kosten redelijk stabiel. Tegenwoordig ( oa na de bekende rampen ) is het geen rechthoek meer maar een piramide die op z'n kop staat, met onderin het puntje de repressieve dienst en die grote vette driehoek die overblijft de 'balken een sterren brigade'. Helaas wordt bij bezuinigingen de weg van de minste weerstand gezocht en hakken we gewoon een deel van die punt af ( lees oa het schappen van duikteams en opheffen van posten ).  Naar mij idee moeten we nu is met een kettingzaag een dikke plak van die bovenkant afzagen en niet met de kaasschaaf aan de onderkant bezig blijven.  98uiye
De grootste kost(gangers)/posten  zitten immers in die vette driehoek.
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #388 Gepost op: 8 oktober 2012, 19:10:41
Maar dat is wel een beetje lastig aangezien de anti-groep veelal discussieert vanuit emotie en niet altijd reageert op de cijfers die gevraagd worden. Beleid maken zal zo min mogelijk op basis van emotie moeten gebeuren en juist zoveel mogelijk op basis van cijfers. Dan kan je wel heel idealistisch zeggen dat er dan maar meer geld beschikbaar moet zijn maar dat is natuurlijk niet reëel. Er is een bepaald budget en daar moet het mee gedaan worden. Die rampenstaf die hier aangehaald wordt kost idd een hoop geld echter als zij ingezet worden gaat het veelal om incidenten met een veel grotere impact.
Hier heb je deels gelijk in. Maar net zoals Pompbediende ookal aangeeft.We kunnen wel constant deel voor deel bij de repressieve dienst weghalen, maar daar is echt niet zoveel te halen.
Als we als nederland zijnde nu op de sahara zouden zitten zou ik inderdaad zeggen, "wat moeten we met zoveel duikteams, kan het niet wat minder". Maar we leven nota bene in een waterrijk land. We leven van het water, we leven met het water en we leven op het water.

De groep die nu als "anti" bestempeld worden, reageren deels op emotie maar deels ook op keiharde feiten. Wij staan voor aan als het mis is gegaan. En ik denk ook dat jij het niet te verkopen vindt om bij een auto te water te moeten zeggen. Het slachtoffer ligt onder water, jammer maar helaas, maar we gaan wachten op duikers die het stoffelijk overschot gaan bergen. Want die kant gaan we nu gewoon op. Dat is gewoon niet te verkopen.
En dan ben ik het weer met Pompbediende eens, als er dan toch moet worden bezuinigt ga dat eens bij de echte top weghalen. ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #389 Gepost op: 8 oktober 2012, 20:07:23
Waterredding is z'n volle brede context, gaat verder dan de invulling met uitsluitend duikteams..  Voor sommige inzetten heb je duikteams nodig, en voor veel meer inzetten heb je vormen van oppervlaktereddingteams nodig, die zeer snel (lees binnen 6minuten) ter plaatse zijn.

Ook daar zie je per regio grote verschillen voor verschillende invullingen daarvan..  In sommige regio's worden er uitsluitend beroeps duikteams gehouden en aangevuld met tankautospuit bemanningen die ook oppervlakte redding kunnen uitvoeren.  
In andere regio's worden de oude duikteams ingezet als specifieke oppervlaktereddingteams.

Zo maakt elke regios zo zijn eigen keuzes..  Goed of fout, daar kan je over discusseren.. echter je moet de discussie niet verengen tot alleen de opheffing van duikteams, maar je moet het in de volle breedte van alle soorten mogelijke inzetten.  De veiligheidsregio kunnen ook kiezen om een deel van de waterredding uit te besteden aan organisaties zoals de KNRM, Reddingsbrigades of specifieke teams oprichten die zich alleen richten op waterredding, en de rest van het brandweervak buiten beschouwing te laten.