Het lastige is dat we nog nooit echt goed hebben uitgezocht hoeveel personen er nu echt gered worden door duikers. De NVBR noemt wel een getal van 35 (o.i.d.), maar de vraag is of deze mensen echt alleen door een duiker gered konden worden of ook middels oppervlakteredding. Daarnaast verstaat het NVBR onder een gered persoon iemand die levend in de ambulance wordt gelegd. Leven deze mensen nu allemaal nog? Waarschijnlijk niet. Mijn ervaring is in ieder geval dat meer dan de helft alsnog overlijdt. Hoevaak lees je niet 'overleed op weg naar het ziekenhuis'? Heb zelf bij incidenten gestaan waarbij iemand toch echt ter plaatse overleed, maar dat dit anders in het nieuws kwam.
Nut en noodzaak van duikteams vind ik dan ook zeker te betwijfelen. Met minder geld kun je goede oppervlakteredteams op de been houden, die met een kortere aanrijtijd misschien zelfs wel effectiever kunnen zijn dan een duikteam. Ook voordat duikteams werden opgeheven had je lang niet overal in Nederland binnen een half uur een duikteam ter plaatse. Daar hoorde je toen ook niemand over.
Natuurlijk kun je je afvragen of je duikteams wel helemaal op wilt heffen. Al is het alleen maar voor het publiek en voor ons eigen personeel. Want stel dat je nu wel ergens komt en je kunt er niet meer bij als oppervlakteredteam? Je kunt dan toch moeilijk tegen de familie van het slachtoffer zeggen; tot ziens, morgen komt de politie u verder helpen. Slechte PR richting de maatschappij, maar ook richting de brandweermensen. Die gaan dan vast niet met een goed gevoel weer terug naar de kazerne.
Daarnaast ook nog het volgende: stel dat we goede oppervlakteredteams hebben, die tot 200 meter uit de wal een redding uit kunnen voeren. Wie is hun back-up? Stel dat er iets misgaat, wie redt de redder dan?
Kortom:
Duikteams opheffen: ja, maar niet allemaal, zodat er in ieder geval nog back-up is. Met het geld dat we besparen, kunnen we goede oppervlakteredteams invoeren. Volgens mij leveren we daarmee een betere kwaliteit.