Ik heb je precies uitgelegd, hoe het zit met individuele aansprakelijkheid..
Het al dan niet illegaal zijn van OGS (Naar mijn intepretatie is het niet niet illegaal op ze er op te hebben, als de auto echt als hulpverleningsvoertuig herkenbaar is.., Het manco van de huidige geldende regelgeving is dat het niet erg duidelijk is vermeld, en daar is met de nieuwe regelgeving inmiddels meer duidelijkheid over..).
Maar het is volkomen irrellevant voor de aansprakelijkheids vraagstuk...
Met OGS aan rijden, is gebonden aan spelregels en opleiding van de chauffeur, Je kan voor chauffeurs bijvoorbeeld een reglement hebben..(zijn even wat gekke voorbeelden, maar wel illustratief..)
Op de geasfalteerde openbare weg gelden de volgende spelregels.. Er word niet met OGS gereden, zonder nadrukkelijke toestemming van de meldkamer.
Twee uitzonderingen, Stilstaan langs de weg of het het langzaam langs de file rijden naar een ongeval toe, is toegestaan.
Op het strand is OGS toegestaan..
Het rijgedrag met OGS mag een maximale snelheid hebben van 30 kilometer per uur..
Als
Aangestelde chauffeurs (dus niet elk lid meteen rijbewijs) zich houden aan zo'n
gedragscode en
ze rijden in opdracht van het bestuur, en
de auto is correct verzekerd met OGS clausule Moet een chauffeur bij een ongeval wel uitleggen wat er is gebeurd, maar is die volledig ingedekt....
Het bestuur van Reddingsbrigade, c.q. eigenaar van de auto kan theoretisch een boete krijgen van oneigenlijk gebruik van OGS.. (dat zal niet gebeuren, of een rechter wimpelt het direct van tafel..)
Als je als organisatie de drie lagen correct implementeerd is er niets aan de hand..
De chauffeur hoeft zich dan alleen te verantwoorden, als hij aantoonbaar roekeloos rijgedrag is te verwijten. En het eerste waar men naar zal kijken is wat het reglement van de organisatie is voor het rijgedrag.. In het gekke voorbeeld van hierboven.. Rijd de persoon met 40 kilometer per uur over een heuvel, zonder verkenner.. en hij rijdt over een vrijend paartje, kan dat dus aangemerkt worden als roekeloos rijgedrag..
- Dus het bestuur moet een strak reglement maken voor chauffeurs, ook voor het gebruik op strand.. (zorgvuldigheidseis)
- De rijopleiding moet goed zijn, maar mag intern gegeven worden.. Aandacht moet er zijn voor : OGS, Rijvaardigheid op de weg, terreinrijden (op het strand) (zorgvuldigheidseis)
- Het voertuig moet verzekerd zijn, dus inclusief toestemming van de verzekeraar voor het gebruik van OGS. (eis van de verzekeraars)
- De commandanten moeten chauffeurs beoordelen of zij zich aan de reglementen houden en correctief optreden indien nodig, binnen de kaders die de organisatie heeft gesteld. (zorgvuldigheidseis)
- het incident management moet goed geregeld zijn.. De auto rijdt pas na toestemming van de commandant, meldkamer. En niet alle voertuigen op het strand rijden als blinde vinken zo snel mogelijk naar een incident.. (zorgvuldigheidseis)
Is dit geregeld, is het nu niets aan de hand voor de betrokken medewerker mits die zich aan de spelregels houd, en geen OEI (ongewenst eigen initatief) actie houdt..
- Illegaal van OGS hebben of voeren levert hooguit een boete op voor het bestuur, c.q. eigenaar van de auto.. niet voor de chauffeur..
- Aansprakelijk, voor de schade,kan je afdekken met een verzekering..
- Strafrechtelijk komt alleen als er sprake is van roekeloos gedrag van de chauffeur, en om je daar tegen in de dekken, neem je een strak reglement, waaraan iedereen zich houdt en gecontrolleerd wordt (zorgvuldig werken...)
Dat kan iedere bedrijfs jurist en verzekeringsagent je vertellen..
De grote probleem bij de implementatie zijn eigenlijk
De verzekeraar en het
voorkomen van onzorgvuldig gedrag van chauffeurs..De rest is levert hooguit een bekeuring op voor de eigenaar van de auto en /of bestuur..
Doe je huiswerk.. !!!, Ik ga het echt niet verder uitkouwen hoor.. Het is niet simpel, maar nu ook geen raket-technologie..
Wees zorgvuldig in je woord gebruik..
Als iets niet direct duidelijk is, is het niet direct illegaal in de juridische zin van woord. Werk even met echte bedrijfsaansprakelijkheid juristen..
Verder als Regio Kennemerland toestemming geeft en de wetgeving ook duidelijk is, wil nog niet zeggen dat je verzekeraar daar ook mee eens is...
Ik heb alleen nog niet duidelijk waarom regio Kennermerland wel alarmeerd, maar geen toestemming geeft voor OGS
? En waarom is dat een probleem bij Zandvoort en niet bij de andere reddingsbrigades..