Teamleiders RB Zandvoort weg vanwege OGS

Auteur Topic: Teamleiders RB Zandvoort weg vanwege OGS  (gelezen 24497 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 2 maart 2008, 10:22:20
Volgens mij zegt de term vrijwilliger genoeg. Als je het niet zint ga je weg en zoek je een ander hobby of ga je naar een andere vereniging, zeker als je teminologie gebruikt..Ik neem aan dat je mensen in bestuur gebeld hebt, wat ik kan ze zelfs bereiken..
Kan je me uitleggen waarom de vrijwilligers de dupe zijn.. en wat waarin jij persoonlijk word getroffen ??

Als je het niet zint ga je gewoon weg. Je vrijwilligershart ligt niet bij het bestuur, maar bij jouw club. Er zijn besturen die denken dat ze daar voor zichzelf zitten en dat de club van hen is. Voor alle duidelijkheid (er lezen hier veel bestuurders mee) dat is niet zo!

Als je het niet zint rot je maar op, dat is wat een bestuurder graag wil als hij te maken krijgt met een kritisch lid. Als je bijvoorbeeld vraagt waar de reddingsboot was met een uitruk en blijkt dat de voorzitter en zijn familie een rondje was gaan varen met het mooie weer.
En dat de voorzitter besluit tijdens een zoekaktie besluit de reddingsboot terug te laten gaan want er staa kippetjes in zijn oven en daar heeft hij nu zin in.

Dat het bestuur besluit voortaan pas op 1 april te gaan bewaken maar vroeg in maart aan je deur komt op luide toon aan je vrouw komt vragen waarom de post nog niet open is, schandalig met dat mooie weer!

Dat de boot bij het in het water laten tijdens een uitruk een gat in de bodem blijkt te hebben en bijna zinkt. Het bestuur heeft het niet belangrijk gevonden te vertellen dat ze een gat in de boot geboord heeft om het water in de dubbele bodem eruit te laten lopen. Ik kan pagina's doorgaan met die ongein.

De vrijwilligers hebben een hoop geïnvesteerd in een vereniging en vinden het "hun hobby". En iemand die verbaasd is als zo'n vrijwilliger alle zeilen bijzet om zich die hobby niet af te laten pakken moet zich eens beter inleven in de belevingswereld van het voetvolk.

Henk

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 2 maart 2008, 10:44:11
De vrijwilligers hebben een hoop geïnvesteerd in een vereniging en vinden het "hun hobby". En iemand die verbaasd is als zo'n vrijwilliger alle zeilen bijzet om zich die hobby niet af te laten pakken moet zich eens beter inleven in de belevingswereld van het voetvolk.

Henk

Henk,

Mooi gezegd. Ben het helemaal met je eens. Ik ken echter ook genoeg mensen en bestuursleden die deze instelling niet met je delen. Helaas.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #82 Gepost op: 2 maart 2008, 13:35:32
Als je het niet zint ga je gewoon weg. Je vrijwilligershart ligt niet bij het bestuur, maar bij jouw club. Er zijn besturen die denken dat ze daar voor zichzelf zitten en dat de club van hen is. Voor alle duidelijkheid (er lezen hier veel bestuurders mee) dat is niet zo!

Natuurlijk ligt je hart bij het werk en bij je club.. Maar als een vrijwilliger daarin niet zelf de verantwoordelijkheid neemt, om binnen de organisatie de betrokken personen eventueel te bellen, maar wel anoniem op een forum te posten.
Palmpie heeft het antwoord weg gehaald, echter Pamela, geeft aan dat zij niet de moeite heeft genomen om haar eigen bestuur de bellen en een gesprek aan te gaan, en niet via een ledenvergadering haar bestuur tot de verantwoording te roepen..

Als een bestuur een besluit neemt, en dat bestuur is aangesteld door de ledenvergadering (in geval van een vereniging), heeft het bestuur een bepaald mandaat.  En als dat mandaat niet geldig is, of genoeg leden vinden dat het mandaat word overschreden is daar in de statuten vast gelegde weg, om daar een halt aan te roepen..     Blijkbaar krijgen een paar leden geen genoeg ondersteuning om een extra ledenvergadering bij elkaar te roepen, maar verwacht ze wel antwoord via een forum..

Als het bestuur en de ledenvergadering het anders vind dan een bepaalde vrijwilliger, heb je tenslotte als vrijwilliger nog maar twee keuzen..
Stil zitten mokken en respecteren dat je door bestuur en ledenvergadering in het ongelijk bent gesteld en verder je ding doen.. Of vrijwillig weg gaan en een andere club zoeken..

Voorbeeldje Als een lid binnen HOGE vind dat je alleen maar met de seeker mag uitvaren als er minimaal drie getrainde personen aan boord zijn en het bestuur van HOGE vind dat 1 goed getrainde schipper en 1 opstapper genoeg is..  Kan dat Lid dat bij het bestuur van HOGE aan de orde brengen, en daar zal het bestuur van HOGE in al haar wijsheid naar kijken toch ?...  Maar als een lid achter de rug van bestuur van HOGE op een openbaar medium, zegt dat het bestuur slecht bezig is.. maar dat de bestuursleden niet in gezicht zegt, wat vind je dan van zo iemand ?

Als de meederheid van de leden vind dat het bestuur moet opstappen, is daar een procedure voor.. En bij Zandvoort is die er ook..
Maar als bestuur kan je niet verdedigen tegen iemand die anoniem op een forum de van alles beweert..  En het bestuur van Reddingsbrigade Zandvoort kiest er waarschijnlijk voor om daar ook niet via dit forum op te reageren. En dat is denk ik ook het slimst..

DE STUURMAN

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #83 Gepost op: 2 maart 2008, 19:10:23
Hmmm,

Ben het totaal met Henk eens, veel mensen stoppen heel veel tijd in hun vrijwilleggerswerk en dat laat je niet zomaar vallen omdat een bestuur een verkeerde beslissing neemt!

Wil ik nog even opmerken dat de heer Adema (alisa: Rescue) meent nog al veel kijk op de zaak in Zandvoort te hebben, misschien kan hij zich beter iets meer op de vlakte houden en alleen commentaar geven op algemene dingen ipv dingen waar hij geen kijk (lees: inzicht) op/in heeft! Naar mijn weten (en geloof me ik weet het) is de heer Adema geen lid in Zandvoort (en volgens mij ook niet van HOGE) en weet dus niet van de hoed en de rand (dit even voor de andere forum gangers)  8)

mvg

DE STUURMAN

AntiHeld

• Junior gebruiker
  • **
    • De enige echte Reddingsbrigade
Reactie #84 Gepost op: 2 maart 2008, 19:22:19
Goedendag stuurman,

Vrijdag ben ik vrij.. Een bakkie doen?

inhoudelijk:

Rescue, voor het eerst ben ik het met je eens.. Ik ben ook van mening dat de democratische weg de juiste weg is, en volgens mij heb ik Pamela ook ooit horen zeggen dat ze zich erbij zou neerleggen... Ik ben het trouwens ook eens met het standpunt van Pamela en Stuurman, het bestuur is in deze naar mijn mening in gebreken gebleven in de communicatie. Eind december is er aan het bestuur kenbaar gemaakt dat een groot gedeelte van een ploeg achter deze mening staat en dus ook die van de 'teamleiders'. Tot op heden is er GEEN bericht van dit bestuur gekomen.

Blijkbaar zijn wij dus de minderheid in deze vereniging en kunnen wij dit bestuur niet naar huis sturen.. Los staand van de vraag of we er iets beters voor terug krijgen. Zelf denk ik dat het bestuur het probeert te rekken tot half april, dan wordt als het goed is de nieuwe aanwijzing OGS door de 2e kamer vast gesteld en is alle tumult ingehaald door de feiten...

Maar ik ben het met Rescue eens, we moeten onze meerdere erkennen en niet blijven vechten tegen de bierkaai..
Ook moeten we weer vooruit kijken ipv steeds naar de geschiedenis te wijzen. Hoe krijgen we het geregeld met dit bestuur?

Was getekend.
Verzet houdt je scherp!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 2 maart 2008, 19:36:12
Stuurman je hebt gelijk..

Ik ben geen lid van Zandvoort, en ook niet van HOGE..  Maar daarom kan ik me verplaatsen in de rol van bestuurders van een vrijwilligersorganisaties.

AntiHeld,  

Ik weet niet waarom het bestuur van zandvoort niet communiceert naar alle leden, al is het maar, dat het onderwerp duidelijk op de agenda staat en met welke termijn er een voorlopige of definitieve oplossing is..  
Ik kan me ook voorstellen dat er op de achtergrond stille diplomatie bezig is.. en dat in verband met vertrouwelijkheid men niet alles aan de grote klok wil hangen..  

Als het bestuur van Zandvoort verstandig is, laten ze duidelijk weten, hoe ze naar een oplossing willen komen en wanneer dat verwcht gehaald is.  Ik denk dat het bestuur van Zandvoort echt wel weet, dat ze ook afhankelijk is van de vrijwilligers...

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 3 maart 2008, 07:56:54
Het bestuur kan zaken beslissen en deze zal nooit alle leden achter zich krijgen met een beslissing en dan moet het bestuur een knoop doorhakken waarbij er leden worden teleurgesteld. Het bestuur zal ook voor de gevolgen van een beslissing in moeten staan en als je teamleiders hierdoor weggaan moet je wel zeker weten dat het een goede keuze is. Als lid van een vereniging mag je altijd je functie neer leggen als jouw gedachtengang niet eveneen komt met die van het bestuur. Duidelijkheid naar je leden is van belang en duidelijkheid op dit forum heeft voor het bestuur geen meerwaarde.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 3 maart 2008, 09:56:56
mooi en wijs gesproken 9910001

PamelaAnderson

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 3 maart 2008, 13:58:17
Rescue, voor het eerst ben ik het met je eens.. Ik ben het trouwens ook eens met het standpunt van Pamela en Stuurman, het bestuur is in deze naar mijn mening in gebreken gebleven in de communicatie.

Dat is het gave in deze discussie: je kan het met Pamela en tegelijkertijd met Rescue eens zijn! Dat komt omdat Rescue nooit ingaat op de beschreven argumenten, maar altijd met algemeenheden vanuit bestuurspositie komt. Waarschijnlijk omdat hij geen lid is bij Zandvoort. En zoals ik begrijp zijn Stuurman en Antiheld dat wel. Maar ook ik ben het dus met die algemeenheden van Rescue eens. Toch begrijp ik niet waarom het bestuur van Zandvoort niet met de leden communiceert als het bekend is dat het blijkbaar een grotere groep betreft dan alleen de teamleiders en Pamela. Tijdrekken zou kunnen, maar als vrijwilliger zou ik dat wel beledigend vinden.

Moet me wel even van het hart dat er genoeg bestuursleden binnen de brigadewereld zijn die de vereniging wel op een gezonde manier van dienst zijn en niet hun persoonlijk belang of mening voorop zetten. Alleen valt deze grote groep niet zo op. De excessen zoals in Zandvoort en door Henk omschreven vallen daarentegen wel op en die zijn heel ergelijk en moeilijk aan te pakken. Gelukkig is dat maar een kleine groep, bestaande uit vaak te lang zittende bestuurders.

crazytimmy

• Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 3 maart 2008, 17:21:21
"'''''''Nederlanders hebben ook de reputatie betweters te zijn die denken het recht te hebben om alle anderen te bekritiseren. Nederlanders zouden zichzelf als de morele megafoon van het wereldgeweten beschouwen. In het buitenland, maar ook in Nederland zelf, wordt in dit verband vaak verwezen naar het opgestoken vingertje van de Nederlanders, het kenteken van de betweter.''''''''''''

Mmmmmm  welke leden zouden hiertoe behoren binnen deze topic       :D                 kunnen we niet een betweter contest doen ofzo?