Een ander probleem in dit land is dat er heel veel mensen zijn die zich journalist noemen en dit helemaal niet zijn.
Als deze mensen dit weer gaan lezen menen zij ook die rechten te hebben wat een journalist heeft, en dan krijgen we die discussie weer.
Ze kunnen beter eerst eens gaan selecteren op 'plaats incident'.
Mensen met ppk en mensen zonder ppk , daar begint het altijd mee.
De journalist waar het in dit topic om draait kon zijn ppk niet tonen en dat vind ik dus verkeerd.
Die kaart zul je ten alle tijde moeten kunnen tonen en anders wegwezen.
Zolang er door verschillende mensen binnen de hulpdiensten (en daar zie ik jou als officiële fotograaf van de brandweer dus ook als onderdeel van) nog steeds een verkeerde uitleg wordt gegeven van wettelijke regels en de afspraken m.b.t. de politieperskaart, kunnen wij (hulpdiensten) daarmee terecht om de oren geslagen worden. Ik vind het persoonlijk zeer onprofessioneel dat brandweermedewerkers, die zich juist met het vakgebied film/fotografie bezig houden, de regels op een openbaar forum verkeerd uitleggen....
Nog even voor de duidelijkheid :
De politieperskaart heeft betrekking op afspraken over het (in principe) toelaten van professionele journalisten binnen door de politie afgezette gebieden. Iedereen die geen politieperskaart heeft (amateur journalist, brandweerhobbyist, schoonmoeder met fototoestel....) mag van buiten de fysieke afzetting gewoon fotograferen en filmen.
Dit betekent dat (in deze casus) de cameraman eventueel op grotere afstand i.v.m. de veiligheid (vuurwapens, evt. sporen etc.) gezet mag worden, maar vanaf die "afzetting" heeft hij het recht om te filmen.
Ik hamer (en ik besef dat ik misschien wel in herhaling val...
) behoorlijk op het correct omgaan met zowel de professionele als niet-professionele mediavertegenwoordigers binnen ons werk. En (alvast voor Karim
) natuurlijk werkt het twee kanten op : als mediavertegenwoordigers zich echt misdragen is het logisch dat onze aanpak anders is.
groeten,
René de Caluwé