En 't zelfde geld voor die irritante persmuskiet. Die kan ook niet zomaar doen waar ie zin in heeft (auto op de snelweg laten staan, negeren van vorderingen van politie).
Als de politie bij elk incident zo zou optreden zou ik je gelijk geven en zeggen dat er iets niet klopt, maar als dit maar zelden voorkomt ('t wegsturen van een fotograaf omdat zijn veiligheid in geding is valt hier niet onder) of hoofdzakelijk bij dit soort speciale zaken (waar 'n speciaal team optreed) dan is er in mijn ogen niks aan de hand en worden er nergens mensenrechten geschonden.
Als betreffende fotograaf die dag nog bij 5 gewone incidenten (met gewone politie agenten) weggestuurd cq gehinderd zou worden dan kan ie inderdaad met kreten als grondwet en persvrijheid gaan gooien, maar in dit filmpje in mijn ogen echt niet.
Als het stilstaan van de auto zo gevaarlijk was dan moet die agent een bekeuring uitschrijven of PV opmaken.... Maar ja.. dan wordt zijn naam bekend...
Voor het doen van een niet rechtmatige vordering kan volgens mij een agent vervolgd worden...
Dus volgens jou geld de wet niet altijd maar alleen als het regelmatig voorkomt....
Ik zal dat volgende keer ook tegen die politieagent zeggen als ik aangehouden wordt voor te snel rijden...
Kijken wat hij dan zegt...
Jij gaat weer een stapje verder als mij! Je gaat van de grondwet naar 'mensenrechten'. Goed, daar is het ook verboden om zo te handelen
:
EUROPEES VERDRAG TOT BESCHERMING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS EN DE FUNDAMENTELE VRIJHEDEN
Vrijheid van meningsuiting Art. 10
- 1. Een ieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te koesteren en de vrijheid om inlichtingen of denkbeelden te ontvangen of te verstrekken, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. Dit artikel belet Staten niet radio-omroep-, bioscoop- of televisieondernemingen te onderwerpen aan een systeem van vergunningen.
- 2. Daar de uitoefening van deze vrijheden plichten en verantwoordelijkheden met zich brengt, kan zij worden onderworpen aan bepaalde formaliteiten, voorwaarden, beperkingen of sancties,
die bij de wet zijn voorzien en die in een democratische samenleving noodzakelijk zijn in het belang van de nationale veiligheid, territoriale integriteit of openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden, de bescherming van de goede naam of de rechten van anderen, om de verspreiding van vertrouwelijke mededelingen te voorkomen of om het gezag en de onpartijdigheid van de rechterlijke macht te waarborgen.