Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk

Auteur Topic: Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk  (gelezen 27621 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #70 Gepost op: 6 januari 2008, 10:44:40
Bivakmutsen geven ook een tactisch voordeel...  ;) De leden van het AT zijn niet meer uit elkaar te houden + een schrikeffect + het ontmenselijken van een AT'er.

Die grote organisaties hebben echt wel een contra-inlichtingendienst die inlichtingen over politieonderzoeken verzameld.... Het oppakken door het AT is slechts het sluitstuk van een onderzoek... Inlichtingen over lopende onderzoeken zijn veel interessanter en kunnen zorgen dat het AT helemaal niet nodig is...  :-X :-X

Als het AT nou gewoon bivakmutsen had gedragen was deze hele discussie misschien niet nodig geweest.
Dus ik vind als ze niet herkenbaar willen zijn moeten ze maar een bivakmuts dragen.
Je weet gewoon dat tegenwoordig bijna iedereen kan filmen (al is het maar met een mobieltje), dus dan moet je daar rekening mee houden.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #71 Gepost op: 6 januari 2008, 12:41:29
Als het AT nou gewoon bivakmutsen had gedragen was deze hele discussie misschien niet nodig geweest.

Deze discussie was volgens mij toch niet echt nodig geweest.

De conclusie is redelijk helder lijkt me...

Filmen? Ja dat mag, maar nee is niet gewenst.
Had het AT er iets aan kunnen doen? Ja, dat konden zij (bivakmutsen).
Had de cameraman er iets aan kunnen doen. Ja, ook hij had bij zichzelf kunnen nagaan of dit handig was.

Allemaal een beetje fout, punt uit.  ;)


Rene112

  • Gast
Reactie #72 Gepost op: 6 januari 2008, 13:59:20
Deze discussie was volgens mij toch niet echt nodig geweest.

De conclusie is redelijk helder lijkt me...

Filmen? Ja dat mag, maar nee is niet gewenst.

Alleen al over dat punt waren de meningen behoorlijk verdeeld (lees maar eens terug), en dus is er behoorlijk over gediscussieerd. Daar is zo'n forum als dit juist voor bedoeld, toch?

Beetje flauw en feitelijk onjuist om dan achteraf even te komen melden dat de discussie niet echt nodig was geweest......  ;)

groeten,
René de Caluwé


Fire Duif

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 6 januari 2008, 15:18:24
Had de cameraman er iets aan kunnen doen. Ja, ook hij had bij zichzelf kunnen nagaan of dit handig was.



Ja dit is handig ja, vrije nieuwsgaring, Pers kan niet meeluisteren, dit gebeurt voor het gezicht van de cameraman, twijfelt niet, pakt ze camera gaat filmen. En niemand die hem wat kan maken.... Openbare weg....


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #74 Gepost op: 6 januari 2008, 16:12:55
Ik denk dat menig fotograaf/cameraman hier op het forum hetzelfde had gedaan, ik iig wel.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


snoeike

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #75 Gepost op: 8 januari 2008, 15:15:12
Deze reactie vanuit een ander topic is hier al eerder geplaatst, ik zet hem hier weer weg.


Ik heb laatst mijn competentie behaalt ten behoeve van een plaats delict. Op de politie academie word wel degelijk aandacht besteed aan de pers, ook in het korps Rotterdam Rijnmond.
Bij een PD (ongeval, moord, etc...) word deze afgezet dmv een lint. Dit is de binnenring, verder komt er volgens de richtlijnen ook nog een buitenring. Niemand behalve de hvdiensten mag in de binnenring komen, en niemand behalve de hvdiensten en de pers mag in de buitenring komen. Als je dus je PD afgezet hebt mag de pers dus komen filmen en fotgraveren. Er kunnen slachtoffers liggen,die de fotograaf ook filmt. Je kan dit als politieambtenaar vanuit jezelf niet goed vinden, maar aangezien je objectief bent en (uitzonderingen daar gelaten) dit in eerste instantie niet strafbaar is mag dit en heb je vooralsnog geen grond om dit te verbieden. De discussie of dit moreel verwerpelijk is kunnen we altijd voeren, maar daar zijn we als politieambtenaar niet voor. (Dat ik het ook niet nodig vind is dus wat anders..)
Blijkt nu om redenen, zoals veiligheid, sporen etc..., dat je je PD moet vergroten dan maak je de afzetting groter, hieraan moet ook de pers voldoen. Dit is mijn inziens zeer simpel en niet moeilijk na te leven, ware het niet dat veel mensen van de pers en de politie en andere hv diensten, er een eigen draai aangeven en vinden dat ze bijvoorbeeld een fotograaf mogen beletten een politieagent te fotograveren. Dit is dus niet zo. Soms helaas maar aan de andere kant wel zo open en eerlijk.

Verder vind ik dat de agent in kwestie niet goed reageert op de cameraman, hij had anders kunnen beginnen, alles uitleggen waarom de camera dingen niet mag etc etc. Ik vind dat agent in kwestie geen deescalerende gesprekstechnieken gebruikt die hem wel en alle agenten!! geleerd zijn. Mijn inziens had dit gesprek beter gekund, mocht dit naar de rechter hadden gaan dan betwijfel ik of de politie de zaak had gewonnen, gezien hoe dit voorval is gegaan en eerdere jurispendentie over soortgelijke gevallen.

Mvg,
Snoeike


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #76 Gepost op: 10 januari 2008, 11:17:11
NVJ spreekt politie aan op fout gedrag
(09 januari 2008)

De Nederlandse Vereniging van Journalisten luidt de noodklok. Agenten lijken steeds vaker op onrechtmatige gronden het werk van verslaggevers te belemmeren, stelt de vakbond. Nog deze maand gaan Thomas Bruning, algemeen secretaris van de NVJ, om tafel met de Raad van Hoofdcommissarissen van de politie om de tafel om nieuwe afspraken te maken over vrije nieuwsgaring. Ook komt de bond in februari met een nieuwe website waarop veel duidelijker als nu het geval is een meldpunt is ingericht waar journalisten hun beklag kunnen doen over agenten die hen ten onrechte hebben belemmerd bij hun werk. Bruning zegt toe dat de NVJ nadrukkelijker dan ooit de politie zal aanspreken op foutief gedrag.

www.nvj.nl


Karim

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 10 januari 2008, 14:28:57
En wie gaat al die journalisten en "fotografen" dan aanspreken op hun fout gedrag of hebben zij nog steeds de vrijbrief te doel wat ze willen....


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #78 Gepost op: 10 januari 2008, 15:22:56
En wie gaat al die journalisten en "fotografen" dan aanspreken op hun fout gedrag of hebben zij nog steeds de vrijbrief te doel wat ze willen....

Binnen de wet mogen ze alles doen.... Of het moreel kan is iets waar de wet niet overgaat...  ;)


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #79 Gepost op: 10 januari 2008, 20:15:27
Een ander probleem in dit land is dat er heel veel mensen zijn die zich journalist noemen en dit helemaal niet zijn.
Als deze mensen dit weer gaan lezen menen zij ook die rechten te hebben wat een journalist heeft, en dan krijgen we die discussie weer.
Ze kunnen beter eerst eens gaan selecteren op 'plaats incident'.
Mensen met ppk en mensen zonder ppk , daar begint het altijd mee.
De journalist waar het in dit topic om draait kon zijn ppk niet tonen en dat vind ik dus verkeerd.
Die kaart zul je ten alle tijde moeten kunnen tonen en anders wegwezen.
Als deze richtlijnen strak gevolgd konden worden in dit land lossen zich de problemen zich vanzelf op.
Ook zal het NVJ beter moeten opletten aan wie de PPK toegezegd wordt, want er zijn gevallen bekend dat mensen met zo een kaart rondlopen en helemaal niet aan de eisen voldoen. Maar daar was weer een andere topic over meen ik, dus ik laat het hierbij.