Evaluatie C2000

Auteur Topic: Evaluatie C2000  (gelezen 14890 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 6 januari 2008, 17:02:24
C2000 draait nu al een tijdje in de meeste regio's. Wat zijn jullie ervaringen met het systeem?  :) Wat had je al 10 jaar geleden willen hebben dat nu mogelijk is en wat mis je nog?




tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2008, 19:23:27
Werkt zeer goed! Veelal zeer positieve reacties van de diverse hulpdiensten qua ontvangst, op een aantal zwakke plaatsen na. Ook de geluidskwaliteit is vaak van hoge kwaliteit. Het rondzingen van randapparatuur zorgt wel eens voor pijnlijke oren. Er is wel enigzins behoefte aan betere/nieuwe randapparatuur. Porto's van een bepaald merk en type laten het regelmatig afweten...

Landelijke dekking is gewoon erg handig!
Verder weinig nadelen kunnen ontdekken.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2008, 18:11:51
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met schakelen naar andere regio´s en disciplines. Wordt daar wel eens gebruik van gemaakt?
En van multidisciplinaire gespreksgroepen tijdens incidenten en hoe verloopt de communicatie dan (iedere HV dient heeft wel een beetje z'n eigen taaltje)?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2008, 18:39:04
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met schakelen naar andere regio´s en disciplines. Wordt daar wel eens gebruik van gemaakt?
En van multidisciplinaire gespreksgroepen tijdens incidenten en hoe verloopt de communicatie dan (iedere HV dient heeft wel een beetje z'n eigen taaltje)?

Dat gebeurd gewoon echt veel te weinig of zelfs helemaal niet. Ik heb het slechts 1x meegemaakt dat men een multidisiplinaire gespreksgroep gebruikte voor begeleiding van een ambulance. Verder loopt het allemaal lekker langs mekaar heen, terwijl het zo makkelijk kan. Het zou de onderlinge verhoudingen tussen de HV-diensten juist versterken als er meer gebruik van werd gemaakt...


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2008, 21:21:10
Ik probeer zoveel mogelijk te combineren als centralist. De combi naar de brandweer voor een afhijzing is heel makkelijk. Mijn ambu is al ter plaaste en schakelt naar een INCI kanaal en ik koppel deze aan een RMG. Het redvoertuig wordt opgeroepen en schakelt naar dat RMG kanaal en klaar ben je. Hierdoor hoef ik er niet tussen te zitten en kunnen ze zelf aanrijroutes, tijden en voorkeuren al zelf met elkaar bespreken.

Wij werken met clusters, maar ik vind het heerlijk. Alles wat in dat cluster zit hoort hoe druk het is, als een ander het niet kan vinden, kan men overleggen. Schort soms bij extreme drukte aan radio discipline. Maar dat is zo opgelost, want dan plak ik alle clusters aan elkaar en heb dan alles met elkaar in communicatie. Dan hoort men de drukte en wat er allemaal gaande is in de gehele regio en weet men dat het druk is. Duurt maximaal 5 minuten en koppel ik alles weer los.

De geluidskwealiteit is goed. Ik heb vorig jaar met een aantal personen de instelling voor de portofoons aangepast en de nieuwe portofoons met de huidige modulatie is perfect. Sirenes worden uitgefilterd, rijwind is verwaarloosbaar, een grote verbetering.

RR (Nu alleen de gebruikers nog opvoeden)
Elke hulpverlening start met communicatie.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2008, 20:08:05
Dat gebeurd gewoon echt veel te weinig of zelfs helemaal niet. Ik heb het slechts 1x meegemaakt dat men een multidisiplinaire gespreksgroep gebruikte voor begeleiding van een ambulance. Verder loopt het allemaal lekker langs mekaar heen, terwijl het zo makkelijk kan. Het zou de onderlinge verhoudingen tussen de HV-diensten juist versterken als er meer gebruik van werd gemaakt...


Toch jammer om dit te lezen eigenlijk.

Dus in feite is er geen verschil tussen de analoge verbindingen en de digitale.
Toen werkte ook vrijwel alles langs elkaar en nu lekker ook...

Kortom,
Het hele C2000 is dus een digitaal speeltje wat ontzettend veel geld (ge)kost heeft kennelijk..!
Groetjes, Marco


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2008, 10:49:29
Toch jammer om dit te lezen eigenlijk.

Dus in feite is er geen verschil tussen de analoge verbindingen en de digitale.
Toen werkte ook vrijwel alles langs elkaar en nu lekker ook...

Kortom,
Het hele C2000 is dus een digitaal speeltje wat ontzettend veel geld (ge)kost heeft kennelijk..!

 

Dat het veel geld heef gekost is zeker.
Voor dat geld kunnen de functies absoluut veel beter worden benut!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2008, 13:15:32
Toch jammer om dit te lezen eigenlijk.

Dus in feite is er geen verschil tussen de analoge verbindingen en de digitale.
Toen werkte ook vrijwel alles langs elkaar en nu lekker ook...

Kortom,
Het hele C2000 is dus een digitaal speeltje wat ontzettend veel geld (ge)kost heeft kennelijk..!

Helemaal mee eens, vandaar ook mijn vraag. Ik had al het vermoeden dat daar weinig gebruik van wordt gemaakt.

Maar als ik het verhaal van RR hier lees, wordt er in Kennemerland beter gebruik van gemaakt.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2008, 15:39:13
In Hollands-Midden komt het wel voor dat tijdens spoedtransporten de ambulance en motorrijders op een gespreksgroep werken. Verder heb ik het nog niet meegemaakt dat andere disciplines op een gespreksgroep werkten. Is inderdaad erg jammer omdat het erg veel voordelen kan opleveren. Hopelijk dat dit in de toekomst gaat verbeteren maar ik ben bang van niet  :-\


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2008, 18:52:42
Haha in Hollands Midden zal men dat wel eens gedaan hebben, maar het inmelden door een RAD ambu in een andere regio, terwijl zij in opdracht van de andere regio naar een incident rijden op een snelweg, is er niet bij. Men kent de gebruiksaanwijzing niet van hun eigen apparatuur. Want hoeveel gebruikers van C2000 zijn ook forum ganger en kunnen binnen 10 seconden doorschakelen naar een SLA-LMG-06 bijvoorbeeld. Let wel, elke porto heeft dit kanaal.

RR (kennis is macht. En vaardigheden dan?)
Elke hulpverlening start met communicatie.