Evaluatie C2000

Auteur Topic: Evaluatie C2000  (gelezen 15175 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

jullietgolf

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2008, 22:19:27
Sorry RR, was even te snel, maar was eigenlijk een inkoppertje, want wat jij beschrijft gebeurt helaas te vaak. Zelf denk ik dat het niet altijd aan de gebruiker ligt, maar ook de kwaliteit van de instructie speelt hierbij een rol.

JG,

lezen is net zo'n kunst als het gebruik van de C2000 mobilofoon of portofoon. Als je niet goed leest, dan gebruik je je hulpmiddelen dus ook minimaal.

Omdat men zo weinig gebruik maakt van de LMG kanalen weten vele C2000 gebruikers deze kanalen ook te vinden, zoals SLA-LMG-06. Dat staat er. Of lees jij een andere tekst?

En de procedure voor het gebruik van LMG kanalen is duidelijk vastgelegd met het daarbij behorende telefoonnummer.

RR (begin met lezen, dat is een basis)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2008, 23:24:23
Als je ziet dat mensen die nog nooit ook maar een portofoon vast hebben gehouden deze wel in hun handen gedrukt krijgen en  na een middag oefenen (met alleen gesprekstechniek) en een uurtje of twee presentatie (d.m.v. Powerpoint) en een keertje van de bank en stand wisselen, wel de straat op worden gestuurd met een portofoon als zijnde proffesionele gebruiker ... Dan denk ik dat bovenstaande geen wonder is .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2008, 15:08:13
Als je ziet dat mensen die nog nooit ook maar een portofoon vast hebben gehouden deze wel in hun handen gedrukt krijgen en  na een middag oefenen (met alleen gesprekstechniek) en een uurtje of twee presentatie (d.m.v. Powerpoint) en een keertje van de bank en stand wisselen, wel de straat op worden gestuurd met een portofoon als zijnde proffesionele gebruiker ... Dan denk ik dat bovenstaande geen wonder is .....

Inderdaad. Men had eigenlijk na verloop van tijd, opfriscursussen moeten organiseren...
Ik werk dagelijks met C2000 en voor mij is het dan ook niet zo'n probleem om te schakelen, maar zie om mij heen dat mensen er zeer veel moeite mee hebben. En helaas zijn er ook centralisten die nog niet zo goed het fijne van C2000 weten. Echt ontzettend jammer want C2000 bied zoveel prachtige mogelijkheden :S


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2008, 17:19:30
En dan hebben we het nog over C2000 en niet over gebruikersdicipline ..
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2008, 17:31:19
Ik lees hier dat de bal wordt gelegd bij de gebruiker.
Wij maken ook mee dat sommige centralisten ook niet geheel op de hoogte zijn van procedures, zodat wij (reddingsbrigade) niet gekoppeld worden aan b.v. een brandweer. Terwijl een andere centralist direct vraagt, willen jullie gekoppelt worden.
Wij maken zelf mee dat doordat wij het weinig gebruiken de vaardigheid niet optimaal is. Op fris curssusen en oefeningen moet hierin verandering in brengen. 8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2008, 17:39:23
Ik lees hier dat de bal wordt gelegd bij de gebruiker.

En helaas zijn er ook centralisten die nog niet zo goed het fijne van C2000 weten. Echt ontzettend jammer want C2000 bied zoveel prachtige mogelijkheden :S

Wij maken zelf mee dat doordat wij het weinig gebruiken de vaardigheid niet optimaal is. Op fris curssusen en oefeningen moet hierin verandering in brengen. 8)

Het lijkt mij (indien mogelijk*) raadzaam als de RB volledig overgaat op C2000 (eigen gespreksgroep per brigade bijvoorbeeld). Dan wordt er meer gewerkt met de apparatuur en wordt men er ook vaardiger mee. Daarnaast zit je niet met tig verbindingsmiddelen, maar kan je het bij een marifoon en C2000 porto/mob houden.

*Dan zit je natuurlijk wel met het kostenaspect en de (formele) mogelijkheden binnen de veiligheidsregio.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2008, 19:13:49
En dan hebben we het nog over C2000 en niet over gebruikersdicipline ..

Jerommeke88,

het één impliceert meteen het ander. Als jij als gebruiker niet begrijpt hoe digitale communicatie werkt, zal je ook niet begrijpen waarom je de één wel direct contact heeft en de ander niet. Het is een spel, waarbij je met alle gebruikers van C2000 met elkaar kan communiceren. Want dat kan echt wel, je moet als gebruiker en als centralist wel weten wat wel en niet kan. En naar mijn bescheiden mening is er veels te weinig gebruikers instructie gegeven.

En dan heb ik het nog niet eens over de regionale verschillen. Bijvoorbeeld met betrekking tot het statussen, clustervorming of unieke voertuig-indelingen, porto-indelingen (VKC). Eigenlijk is C2000 te vroeg geïmplanteerd, omdat je nu nog steeds geen uniforme handelswijze heeft.

Ik hoop van ganzer harte dat Reddingsbrigades Nederland het beter doet dan de reeds vast gebruikers van C2000 en alle apparatuur in goed beheer programmeert en daarbij vaste eisen neerlegd voor de gebruiker.

RR (die grijze wolken ziet verschijnen)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2008, 22:00:27
Jerommeke88,

het één impliceert meteen het ander. Als jij als gebruiker niet begrijpt hoe digitale communicatie werkt, zal je ook niet begrijpen waarom je de één wel direct contact heeft en de ander wel. Het is een spel, waarbij je met alle gebruikers van C2000 met elkaar kan communiceren. Want dat kan echt wel, je moet als gebruiker en als centralist wel weten wat wel en niet kan. En naar mijn bescheiden mening is er veels te weinig gebruikers instructie gegeven.


Helemaal mee eens, maar ik doel er dus op, dat er mensen zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, hoe het werkt en wat er mee kan. Simpelweg omdat er te weinig word uitgelegd, geoefend, geprobeerd en gebruik word gemaakt van de mogelijkheden.

Maar dat was al duidelijk denk ik  ;) Het komt er gewoon op neer dat iedere dienst oefend op rampen en actie's, maar er nog te weinig word stil gestaan bij het gebruik van de porto zelf!

Jr88 (die regen uit jouw grijze wolken ziet vallen  8))
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2008, 11:24:35
Helemaal mee eens, maar ik doel er dus op, dat er mensen zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, hoe het werkt en wat er mee kan. Simpelweg omdat er te weinig word uitgelegd, geoefend, geprobeerd en gebruik word gemaakt van de mogelijkheden.

Weer een recent voorbeeld. Een buiten regionale ambulance kan het bijstandskanaal niet vinden van de regio Kennemerland. Als je die basis vaardigheden niet hebt, krijg je een hele makkelijke conclusie dat C2000 K*@$U%$@T*^&$ is. Is dat terecht?

Moet een meldkamer alle porto- en mobilofoon indelingen weten van een buitenregionaal voertuig? Voor de witte kolom ook bijvoorbeeld het gebruik van de ALA-BRUG kanaal. Voor alsnog gebruiken alleen de voertuigen van IJsselland en soms Rotterdam Rijnmond dat kanaal. En die andere 500 ambulances?

RR (C2000 werkt, nu de gebruikers nog)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Alva

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2008, 20:59:45
Een opfris cursus per jaar zou inderdaad wonderen doen! Waarom zouden we geen C2000 examen met jaarlijkse herhaling invoeren? Dat moet je toch ook doen voor andere zaken?