@ Roy: Dank je, wat ik alleen niet snap op Westeinde dat er daarvoor een OvD en een autospuit nog ter plaatse komen. Ik mag toch aannemen dat er ook een blussysteem op het dak aanwezig is? Moet elke keer dan een autospuit en OvD uitrukken om vervolgens het ziekenhuis door te rennen en stand-by te staan? Is dat niet een taak voor een HLO'er (was Patries op dit forum dat niet?) of een BHV'er?
@ Nick: goede vraag, ik heb het namens de plaatselijke brandweer ook een keer gevraagd aan een MMT HLO'er. Die had er niet concreet een antwoord op, ze hebben dan zeker wel een ontheffing, zoals vesalius terecht zegt, maar toch is het misschien handig om een autospuit ook te alarmeren voor het opstijgen van de Lifeliner op bijvoorbeeld een snelweg of andere plaats. De HLO'er kon slechts melden dat een heli-check vlak voor het opstijgen voldoende is (zelfs dat is soms niet mogelijk, aangezien een heel enkele keer ook de verpleegkundige meegaat) en dat de piloten zo ervaren zijn.
Wat ik mij dan nog wel afvraag bij het AMC bijvoorbeeld. Daar is een helihaven op de parkeerplaats ingericht en wordt vaak gebruikt om een arts op te halen. Een enkele keer wordt er ook een patient vervoerd. Weet iemand hoe dat gaat? Staat er dan een ambulance klaar om de patient de laatste meters nog naar de SEH te brengen? En staat er hier een HLO'er klaar?