Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis

Auteur Topic: Landing Lifeliner op/naast ziekenhuis  (gelezen 30658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #30 Gepost op: 13 februari 2008, 19:29:28
is een heliplat op het dak van een ziekenhuis een "luchtvaartterrein" netzoals een platform op een luchthaven??


Michelle1983

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 13 februari 2008, 22:59:16
Er zijn een groot aantal ziekenhuizen met een heli-spot of heliplatform die als luchtvaartterrein zijn aangewezen, namelijk:
Amsterdam: VUMC
Beverwijk: Rode Kruis Ziekenhuis
Den Haag: Rode Kruis Ziekenhuis en MC Haaglanden, locatie Westeinde
Dokkum: Ziekenhuis Talma Sionsberg
Dordrecht: Albert Schweitzer Ziekenhuis, locatie Amstelwijck
Enschede: Medisch Spectrum Twente
Goes: Oosterschelde Ziekenhuis
Groningen: UMC
Leeuwarden: Medisch Centrum Leeuwarden
Leiden: UMC
Maastricht: AZM
Meppel: Zorgcombinatie Noorderboog
Rotterdam: Erasmus Medisch Centrum en Medisch Centrum Rijnmond, locatie Zuid
Sneek: Antonius Ziekenhuis
Terneuzen: Ziekenhuis Zeeuws-Vlaanderen, locatie De Honte
Tiel: Ziekenhuis Rivierenland
Tilburg: St. Elisabeth Ziekenhuis
Utrecht: UMC
Veldhoven: Maxima Medisch Centrum
Venlo: VieCuri Medisch Centrum voor Noord-Limburg
Winterswijk: Streekziekenhuis Koningin Beatrix
Zwolle: Isala Klinieken, locatie Sophia

Bron: http://www.ais-netherlands.nl/aim/071206-080117/eVFG/html/index-nl-NL.html en dan onder Helihavens

Overigens zou de helihaven/helispot in Meppel sinds 1 januari permanent gesloten zijn.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2008, 10:57:26
hm voorzover ik weet is het zo dat op het moment dat je er vanaf een luchtvaartterrein een luchtvaarttuig ( heli, vliegtuig, ed.) opereert er voldoende brandweer aanwezig moet zijn. daar zijn verschillende categorieen voor. welke precies zou ik dan wel ff moeten nakijken. blijkbaar is 1 brandweerman voldoende voor een heliplat.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2008, 11:41:39
Interessant lijstje, Michelle1983. Via Google-Earth zijn alle landingsplaatsen duidelijk te herkennen. Als ik het goed heb kan je een Lifeliner zien staan op het heliplatform bij het ziekenhuis van Tilburg. Het (vernieuwde) Martiniziekenhuis in Groningen (waar ook een brandwondencentrum is) krijgt waarschijnlijk ook een helikopterlandplaats, vlakbij de ingang van de spoedeisende hulp.

De meeste landingsplaatsen zijn overigens gewoon grasveldjes met daarin een betonnen platform van circa 16 x 16 meter, met verlichting daar omheen. De mate waarin deze landingsplaatsen worden gebruikt zal per ziekenhuis verschillen. Toch kan ik mij voorstellen dat op veel van deze landingsplaatsen slechts enkele keren per jaar een helikopter landt. Om voor deze locaties nu zeer strenge voorschriften inzake een brandweervoorziening voor te schrijven gaat er bij mij nog steeds niet in. Het lijkt mij een voorbeeld van veel te ver doorgeschoten regelgeving. Dan zou je net zo goed elke tankwagen die over de snelweg rijdt van een politie-escorte kunnen voorzien.

Overigens, bij het ziekenhuis van Delfzijl landt Lifeliner 4 nog wel eens. Bij dat ziekenhuis is geen officiële/echte landingsplaats, maar wel een grasveld waar de heli dan landt. Het lijkt er op dat dit ziekenhuis op dit gebied geen last heeft van doorgeschoten regels, maar net als andere ziekenhuizen wel gebruik kan maken van een helikoptervoorziening. Wel zo slim ;-)

O ja, via Google-Earth heb ik ook even rondgevlogen boven Krankenhäuser in het noordwesten van Duitsland. Het viel mij op dat (ook streek)ziekenhuizen daar veel vaker zijn voorzien van een Hubschrauberlandeplatz dan Nederlandse ziekenhuizen. Zelfs bij ziekenhuisjes in kleine plaatsen vind je ze. Misschien ook niet zo vreemd, omdat in Duitsland al veel langer met reddingshelikopters wordt gevlogen – en er misschien wel meer verplaatsingen zijn tussen de vele kleine ziekenhuizen en grotere klinieken dan in NL. Opvallend; terwijl de Nederlandse landingsplaatsen allemaal zijn voorzien van een vette + of X, zijn de meeste Duitse landingsplaatsen voorzien van een driehoek of cirkel met daarin een H. Zo’n cirkel met (H) vind ik toch mooier.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2008, 22:23:19
neej het is zeker niet doorgeschoten. vergeet niet dat je normaalgesproken met een luchtvaattuig alleen mag opereren vanaf een aangewezen luchtvaartterrein. op enkele uitzonderingen na.

artikel 14 luchtvaartwet:
1. Het is verboden binnen Nederland:
a) met een luchtvaarttuig op te stijgen of een luchtvaarttuig te doen opstijgen anders dan van een luchtvaartterrein.  
b) met een luchtvaarttuig te landen of een luchtvaarttuig te doen landen anders dan op een luchtvaartterrein.
c)een niet als luchtvaartterrein aangewezen terrein in te richten voor het opstijgen en landen van luchtvaarttuigen.

2. Het bepaalde geldt niet:
a) in de gevallen, aangegeven bij algemene maatregel van bestuur.
b) indien en voorzover onze minister (lees min. v&w) ontheffing heeft verleend

Richtlijnen helihavens bij ziekenhuizen:
"aangezien de aanleg en inrichting van een helihaven bij of op een ziekenhuis een permanente karakter draagt en de heli haven wordt gebruikt door verschillenden helikopterbedrijven die zijn gespecialiceerd in ambulancevervoer en/of spoedeisende hulpverlening, wordt toestemming voor aanleg en inrichting van een dergelijke helihaven, na beoordeling door de inspectie verkeer en waterstaat, verleend aan de directie van het ziekenhuis, overeenkomstig het gestelde in artikel 7 van het genoemde algemene maatregel van bestuur."
bron: Ivwdl

voor wat betreft brandweer staat in deze richtlijn kort samengevat dat er "brandbestrijder(s)" aanwezig moeten zijn inclusief voorgeschreven uitrusting.

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen
Artikel 2
1.
De verbodsbepalingen bedoeld in artikel 14, eerste lid onder a en b van de Luchtvaartwet zijn niet van toepassing in geval van het opstijgen of doen opstijgen van en het landen of doen landen op niet als luchtvaartterrein aangewezen terreinen, met militaire hefschroefvliegtuigen, in gebruik bij de Nederlandse dan wel bondgenootschappelijke krijgsmacht, en met hefschroefvliegtuigen in gebruik bij het Korps landelijke politiediensten,  alsmede hefschroefvliegtuigenwelke worden gebruikt ten behoeve van spoedeisende hulpverlening.  

nou kom ik op de uitzondering:
voldens ivwdl geldt dit laatste alleen op het moment dat een heli dus gebruik maakt van een terrein op het moment van een inzet op plaats van een ongeval. en niet op het moment dat een heli land of opstijgt bij een ziekenhuis om welke reden dan ook.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2008, 23:04:47
Oke, de wet is wel duidelijk. Maar in mijn ogen nog steeds overdreven streng ten aanzien van weinig gebruikte landingsplaatsen. Dat er een uitgebreide brandweervoorziening is op de plaatsen waar de Lifeliners zijn gestationeerd of vaak landen (bv Leeuwarden, ivm eilanden), vind ik niet meer dan logisch. Immers, hier is het risico op calamiteiten het grootst. Maar er zijn volgens mij ook nogal veel ziekenhuizen waar misschien een paar keer per jaar een helikopter landt. Ik vind het dan zwaar overdreven dat op deze landingsplaatsen ook een brandweervoorziening aanwezig moet zijn. Hoe minder een dergelijke landingsplaats wordt gebruikt, des te kleiner de kans op een ongeluk.

Misschien zouden de landingsplaatsen ingedeeld moeten worden naar de mate waarin ze worden gebruikt. Daarbij zou bijvoorbeeld gekeken kunnen worden naar het aantal landingen in de afgelopen 3 jaar. De landingsplaatsen bij ziekenhuizen waar gemiddeld minder dan 5 x per jaar (1x per 3 maanden) een helikopter landt, kunenn dan aangemerkt worden als landingsplaatsen die weing worden gebrukkt. Hier geldt een klein risico. Voor deze landingsplaatsen kunnen regels gelden die soepeler zijn dan voor landingsplaatsen die intensiever worden gebruikt. Hiermee kan worden voorkomen dat ziekenhuizen hun landingsplaats sluiten, als zij het openhouden hiervan te duur vinden in relatie tot het kleine aantal helicopterbezoeken.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #36 Gepost op: 15 februari 2008, 00:04:55
tja de wet is er duidelijk in. het is idd niet altijd rendabel. en ik vind dan ook dat zoveelmogelijk ditsoort voorzieningen moeten komen en blijven. ik weet ook dat als er maar 1 keer per jaar een heli komt naar een ziekenhuis ditsoort voorzieningen onzin zijn. maar

misschien bestaat een mogelijkheid om de wet te omzijlen. vb. op het moment dat er een heli komt wordt de gemeentebrandweer even opgeroepen om tijdens de landing paraat te staan. in ruil daarvoor betaald het ziekenhuis de brandweer een x bedrag per inzet of per uur.  alleen weet ik niet of de brandweer personeel dan extra trainingen moet volgen ja of nee, en ofdit goedkoper is danwel duurder?
een andere optie: wanneer het ziekenhuis maar weinig helibezoeken perjaar krijgt bestaande uit bezoeken van militaire heli's, klpd, en heli's tbv spoedeisende hulpverlening, (zoals ik eerder heb beschreven hebben deze heli's een ontheffing,) kunnen zij op een grasveldje naast het ziekenhuis landen welke geen luchtvaartterrein is. alleen mag dit niet structureel.


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #37 Gepost op: 15 februari 2008, 10:46:28
Las gisteren dit bericht op de website http://www.leiden112nieuws.web-log.nl/

Donderdag 14 Februari
11:42 Lifeliner 1 MMT Inzet, Herenweg Noordwijkerhout

Noordwijkerhout - Om 11:38 wordt de ambulancedienst van Katwijk gealarmeerd voor een spoedmelding in Noordwijkerhout. Een aantal minuten later volgt er een melding voor de traumahelikopter van Amsterdam. Ook de OVDG-West en nog een tweede ambulance worden gealarmeerd. Bij een woning was een klein kind te water geraakt. Deze moest gereanimeerd worden. Omdat het om een ernstig incident/trauma gaat bij een kind, wordt standaard een traumateam ter plaatse verwacht. De trauma-arts is met de ambulance meegegaan naar het LUMC. De traumahelikopter moest wachten met opstijgen, omdat er een brandmelding was bij het LUMC. Er mag dan geen helikopter landen op het dak van het ziekenhuis. Onder begeleiding van motoragenten is de ambulance naar het LUMC gegaan

Lees je ook niet dagelijks.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2008, 00:32:42
De eisen wat precies aan brandbestrijders en brandbestrijdingsmateriaal aanwezig moet zijn staat in:

Brandweerregeling burgerluchtvaartterreinen 2004

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Brandweerregeling%20burgerluchtvaartterreinen%202004

Interessante wet als je er wat van wilt weten...  ;)

Alleen is deze niet van toepassing op helicopters....  8)

Daar geld deze voor:

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Besluit%20inrichting%20en%20gebruik%20niet%20aangewezen%20luchtvaartterreinen

Bij artikel 8 lid 4 staat het volgende:

Citaat
Op of in de onmiddellijke nabijheid van een helihaven op een platform moeten voldoende en deugdelijke reddings- en brandblusmiddelen aanwezig zijn voor het redden van mensenlevens en de bestrijding van vliegtuigbranden alsmede voldoende en ter zake kundig personeel voor de bediening van deze middelen, zulks ter beoordeling van Onze Minister.

Lekker vaag en voor meerdere interpretaties mogelijk! Je zou daarvoor weer met een schuin oog kunnen kijken naar Brandweerregeling burgerluchtvaartterreinen 2004 categorie 1 t/m 3...  ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2008, 00:50:55
Palmpie wat is dan de waarde van dit rapport? Hier staat de eisen naar mijn idee vrij duidelijk in beschreven. Ik heb hier al eerder naar verwezen  ;)