Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's  (gelezen 27700 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bleij

• Senior gebruiker
Gepost op: 9 januari 2008, 15:43:36
Kustwacht ontbreekt in Veiligheidsregio

MIDDELBURG - In het wetsvoorstel voor verdere inrichting van de Veiligheidsregio's in Nederland ontbreken essentiële onderdelen voor een efficiënte aanpak van incidenten op het water. Woordvoerder K. Brinkman van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) vindt het bovendien opmerkelijk dat dit onderdeel niet in de handboeken rampenbestrijding staat.

Het is onlogisch de aansturing van een reddingsoperatie bij een ernstig ongeluk op de Westerschelde in handen te geven van de meldkamer in Middelburg, stelt hij. Met betrekking tot de Oosterschelde en Grevelingen wordt die verantwoordelijkheid in het conceptvoorstel bij de brandweer gelegd. Beter is het de operationele leiding in alle gevallen in handen te geven van het Kustwachtcentrum, aldus Brinkman. Dat gebeurt nu bij 'gewone' noodmeldingen ook al. In 95 procent van de gevallen wordt de KNRM direct ingeschakeld. Hij begrijpt niet waarom daar bij groter incidenten van moet worden afgeweken. "Wij hebben de specifieke kennis voor het redden van mens en dier op het water. Wanneer de aansturing via meldkamer of brandweer zou verlopen, gaat dat over veel schijven, wat vertraging en verwarring in de hand werkt."

Brinkman vindt dat de slagkracht van KNRM, Kustwacht en Reddingsbrigades ingebed moet worden in de Veiligheidsregio's. Daarover worden nu aparte afspraken gemaakt. Voor wat betreft de Westerschelde komt de regionale regie op het water ook bij grootschalige incidenten in handen van het Schelde Coördinatie Centrum.

Ook commissaris van de koningin Peijs constateerde onlangs bij het bezoek van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) dat er nog gaten zitten in de incidentenbestrijding op het water. De minister wil, vooruitlopend op de nieuwe regelgeving, voor 1 juli een convenant afsluiten met de 25 Veiligheidsregio's, omtrent de vereisten.

Bron: PZC, Marcel Modde

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2008, 20:04:48
op 15 maart 2007 schreef ik de comissie het volgende:

Beste mensen van waterrand,

Hulde voor Uw initiatief. Toch zou ik er op willen wijzen dat de meeste eerste hulpverleners "toevallige passanten" zijn, en alle professionalisering er tot nu toe op gericht lijkt te zijn deze groep eerst maar eens buitenspel te zetten. Neem bv het hand over hand toenemend gebruik van c2000 apparatuur als vervanging van de marifoon op het grote water. Zal het ooit zo kunnen zijn dat de landnorm, binnen 8 minuten brandweer en binnen 15 minuten ambulance, gehaald gaat worden op het grote water?

Wij mikken als reddingsdienst op Gooi- Eem- en IJmeer juist op een beter (medisch) trainen van onze vrijwilligers bv in (zuurstof) eerste hulp, immobilisatie technieken en bedienen van de AED.

Als landelijk gestandariseerd de hulp in de eerste minuten verbetert, neemt de professionalisering al een belangrijke eerste stap de goede richting.

Ik ben gaarne bereid een en ander mondeling toe te lichten,

Met vriendelijke groeten,

Henk Wijga
voorzitter Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer.

Ik ben het met bovenstaande signalering dus volstrekt eens.

Uit het antwoord van de heer Glaser namens het project Waterrand:

Citaat
Om specifiek in te gaan op uw vraagstuk, kan ik u melden dat wij onder andere zorgnormen en inzetprestaties waarbij de mogelijke inzet van alle (vrijwillige) partijen wordt meegewogen.

Het werk wat uw reddingsdienst op het Gooi- Eem- en IJmeer uitvoert is waardevol. Ik begreep van uw website dat uw organisatie bij incidenten wordt aangestuurd door de Kustwacht. De Kustwacht is nauw betrokken bij het project. Er zijn meerdere vrijwillige organisaties actief op het water en we zullen dan ook aandacht besteden aan de inzet van vrijwilligers.

Er is dus weldegelijk aandacht voor de Kustwacht en zij is dus bij het project betrokken.

Henk

Rene112

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2008, 20:46:13
Er is dus weldegelijk aandacht voor de Kustwacht en zij is dus bij het project betrokken.

Klopt, de Kustwacht is wel betrokken bij het project Waterrand (zeer betrokken zelfs ;)), maar.....

Het ging hier om het (nieuwe) wetsvoorstel Veiligheidsregio's. En in dit wetsvoorstel zijn de uitkomsten (voor zover gereed) van het project Waterrand nog niet meegenomen.

groeten,
René de Caluwé

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2008, 21:00:55
Juist René, en waar ik op doel is dat ik het aangekaarte probleem al signaleerde in maart vorig jaar en dat aan de commissie van het project Waterrand kenbaar heb gemaakt, en antwoordde als bekend.

Dat zal dan toch wel snel meegenomen worden hoop ik?

Henk

water-spotter

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2008, 11:06:27
beste mede-forumgangers

Begriijp ik nou dat de reddingsboten niet aangesloten zijn bij de veiligheidsregio's omdat ze door de kustwacht aangestuurd worden ???
of lees ik het verkeerd ?
hulpdiensten-spotter

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2008, 12:59:25
"de reddingsboten" bestaan niet. De reddingsboten van de reddingsbrigades kunnen aangesloten zijn via de RAC's waar ze onder vallen. De reddingsboten van de KNRM kunnen daar weer appart van rechtstreeks onderdeel uit maken van de VR.

Het probleem is in de praktijk die van de twee heren met de reddingsboten daar tussen, op papier werkt de kustwacht samen met de RAC's in de praktijk is er nog een lange weg te gaan.

De KNRM zal wel op zich een onderdeel worden van het VR, de KNBRD via de brandweer.

Henk

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2008, 07:46:40
Dat de bigades onderdeel van de brandweer is in de pilot van Haaglanden, im nhn zal de brigade onder de veiligheidsregio gaan vallen. Dus dit klopt nit helemaal wat hier wordt geroepen.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2008, 08:44:05
Ik zeg (roep?) "kunnen aangesloten zijn via de RAC's", niet "zijn aan gesloten bij de RAC's" dus het klopt wel ook al zijn het niet alle reddingsbrigades. Want alle reddingsbrigades die om toch vooral in aanmerking te komen als gelieerde in de brandweer organisatie zijn opgegaan ten tijde van het C2000 verhaal zijn nu geen zelfstandig lid van de veiligheidsregio. "de reddingsbrigade" is dan gewoon "brandweer". De reddingsbrigades hier in de buurt hebben daar massaal voor gekozen. Dat maakt het ook zo lastig voor de kustwacht. Als het RAC zegt "einde actie" dan gaan de reddingsboten naar huis en lichten de kustwacht even in dat ze terug naar station gaan. De rol van de kustwacht is hier ook gewoon kleiner geworden.

Henk (die daar stevig van baalt, maar dat is bekend)

water-spotter

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2008, 12:16:09
Henk,

een vraagje die bij me boven komt.
Daar het concept veiligheidsregio's aan het bestuur vrijlaat met welke parteien ze afspraken maken is het dan geen optie om HOGE aan te mellden als gegadigde.
Ik begrijp dat de rol van de kustwacht op de binnenwateren ter discussie is geworden en een optie wordt geroepen om de SAR actie's op het binnenwateren aan de Beheerder (RWS) over te doen.
RWS gaat heb ik begrepen in ook over op c2000    (ik weet niet meer waar ik heb het gelezen).
Eenmaal in de molen kun je meeliften lijkt me .....\

dan kun je met jullie's concept
EHBO/Zuurstof plus een aanvulling op het bestaande gedeelte geven.

groet Kees
hulpdiensten-spotter

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2008, 17:00:26
Henk,

een vraagje die bij me boven komt.
Daar het concept veiligheidsregio's aan het bestuur vrijlaat met welke parteien ze afspraken maken is het dan geen optie om HOGE aan te mellden als gegadigde.
Ik begrijp dat de rol van de kustwacht op de binnenwateren ter discussie is geworden en een optie wordt geroepen om de SAR actie's op het binnenwateren aan de Beheerder (RWS) over te doen.
RWS gaat heb ik begrepen in ook over op c2000    (ik weet niet meer waar ik heb het gelezen).
Eenmaal in de molen kun je meeliften lijkt me .....\

dan kun je met jullie's concept
EHBO/Zuurstof plus een aanvulling op het bestaande gedeelte geven.

groet Kees

Zeker, daar boor je een mogelijkheid aan en tegelijk zijn we ook al bezig de kustwacht te doordringen van onze medisch aanvullende mogelijkheden, dat gaat ook de goede kant op.

In het OPPLAN SAR staan we ook genoemd:  ::)

Citaat
2. ONDERSTEUNENDE EENHEDEN

~/~

2.11 Overige reddingsbrigades
Naast de reddingsbrigades van de KNBRD bestaan er ook nog een aantal niet bij deze bond aangesloten reddingsbrigades. In voorkomende gevallen wordt rechtstreeks een beroep op hen gedaan.

Dat komt enkele malen per jaar voor. Dus... O0

Henk