Stukje uit de
Nieuwsbrief Crisisbeheersing van december 2007:
KNRM levert bijdrage aan de veiligheidsregio’sIn een waterrijk land als Nederland is het opmerkelijk dat in de handboeken
rampenbestrijding geen beschrijving voor een incidentbestrijding op het
ruime binnenwater is opgenomen. Ook in het wetsvoorstel op de
veiligheidsregio’s ontbreken essentiële onderdelen voor een efficiënte
aanpak van incidenten op het water.Private professionele hulpverleners onmisbaarIn de conceptwet op de veiligheidsregio’s staat in de
memorie van toelichting de aanbeveling aan besturen
van veiligheidsregio’s ook afspraken te maken met private
partijen zoals de Koninklijke Nederlandse Redding
Maatschappij. Dat de KNRM genoemd wordt in deze
memorie van toelichting is een erkenning van de unieke
positie, die de KNRM als professionele hulpverleningsorganisatie
inneemt voor het redden van mens en dier
op de Noordzee en het ruime binnenwater, Waddenzee,
IJsselmeer inclusief randmeren, Zeeuwse en Zuid-Hollandse
stromen. De hulpverlening voor het deelproces redden
van mens en dier op het ruime binnenwater wordt
uitgevoerd door de KNRM, maar ook door reddingbrigades
en particuliere bergingsmaatschappijen.
Operationele leiding op bovenregionaal ruim binnenwaterHet redden van mens en dier, in nautisch jargon Search
and Rescue, op zee en op het ruime binnenwater staat
onder de operationele leiding van de Kustwacht.
95% van alle noodmeldingen op het water worden door
de Kustwacht doorgegeven aan de KNRM, via het P2000
alarmeringssysteem. Maar de Kustwacht komt in de hele
wet op de veiligheidsregio’s en de toelichting niet voor.
De Kustwacht opereert onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid
van de burgemeester van de desbetreffende
gemeente, conform de SAR beschikking. Het ruime
binnenwater is weliswaar ingedeeld in gemeentegrenzen
(en dus veiligheidsregio’s), maar de dynamiek van het
water kent geen grenzen en vraagt om een bovenregionale
incidentbestrijdingsorganisatie per samenhangend watersysteem.
In casu de Waddenzee, het IJsselmeer, de
Westerschelde etc. De nieuwe wet op de veiligheidsregio
moet dus ruimte bieden voor vastlegging van verantwoordelijkheden
op bovenregionaal niveau, zodat de bestaande
systematiek gehandhaafd kan blijven.
De KNRM is een slagvaardige, uitvoerende hulpverleningsorganisatie,
die 24 uur per dag binnen tien minuten
inzetbaar is. Voor de Kustwacht, die de operationele
leiding over Search and Rescue heeft, is de KNRM de
betrouwbaarste partner hiervoor, met de meeste kennis
en ervaring voor hulpverlening en redding op het water.
Tegenstrijdige wet- en regelgevingDe KNRM onderschrijft de zorg, die vanuit het project
Waterrand is beschreven, over tegenstrijdige wet- en regelgeving
op het gebied van het redden van mens en dier.
Vanuit de huidige brandweerwet en straks de wet op de
veiligheidsregio is de brandweer ook in het verantwoordelijkheidsgebied
van de Kustwacht en KNRM verantwoordelijk
voor het deelproces redden van mens en dier, maar
beschikt daarvoor niet over de kennis, kunde en middelen
om dat onder alle omstandigheden uit te voeren. Het toevoegen
van de Kustwacht als partner voorkomt dubbelzinnigheid
in de operationele uitvoering van de nieuwe wet.
Inbedding mogelijk makenDe slagkracht van de KNRM, samen met de Kustwacht, de
reddingsbrigades en andere private vrijwilligersorganisaties
moet ingebed kunnen worden in de veiligheidsregio’s.
De wet op de veiligheidsregio’s biedt deze mogelijkheid
aan de operationeel en bestuurlijk leidinggevenden.
De bundeling van kracht, kennis en kunde staat garant
voor het beste en betrouwbaarste resultaat voor de incidentbestrijding
op het water.
Kees Brinkman,
Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM)