Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's  (gelezen 27883 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2008, 17:50:56
Stukje uit de Nieuwsbrief Crisisbeheersing van december 2007:

KNRM levert bijdrage aan de veiligheidsregio’s

In een waterrijk land als Nederland is het opmerkelijk dat in de handboeken
rampenbestrijding geen beschrijving voor een incidentbestrijding op het
ruime binnenwater is opgenomen. Ook in het wetsvoorstel op de
veiligheidsregio’s ontbreken essentiële onderdelen voor een efficiënte
aanpak van incidenten op het water.

Private professionele hulpverleners onmisbaar
In de conceptwet op de veiligheidsregio’s staat in de
memorie van toelichting de aanbeveling aan besturen
van veiligheidsregio’s ook afspraken te maken met private
partijen zoals de Koninklijke Nederlandse Redding
Maatschappij. Dat de KNRM genoemd wordt in deze
memorie van toelichting is een erkenning van de unieke
positie, die de KNRM als professionele hulpverleningsorganisatie
inneemt voor het redden van mens en dier
op de Noordzee en het ruime binnenwater, Waddenzee,
IJsselmeer inclusief randmeren, Zeeuwse en Zuid-Hollandse
stromen. De hulpverlening voor het deelproces redden
van mens en dier op het ruime binnenwater wordt
uitgevoerd door de KNRM, maar ook door reddingbrigades
en particuliere bergingsmaatschappijen.

Operationele leiding op bovenregionaal ruim binnenwater
Het redden van mens en dier, in nautisch jargon Search
and Rescue, op zee en op het ruime binnenwater staat
onder de operationele leiding van de Kustwacht.
95% van alle noodmeldingen op het water worden door
de Kustwacht doorgegeven aan de KNRM, via het P2000
alarmeringssysteem. Maar de Kustwacht komt in de hele
wet op de veiligheidsregio’s en de toelichting niet voor.
De Kustwacht opereert onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid
van de burgemeester van de desbetreffende
gemeente, conform de SAR beschikking. Het ruime
binnenwater is weliswaar ingedeeld in gemeentegrenzen
(en dus veiligheidsregio’s), maar de dynamiek van het
water kent geen grenzen en vraagt om een bovenregionale
incidentbestrijdingsorganisatie per samenhangend watersysteem.
In casu de Waddenzee, het IJsselmeer, de
Westerschelde etc. De nieuwe wet op de veiligheidsregio
moet dus ruimte bieden voor vastlegging van verantwoordelijkheden
op bovenregionaal niveau, zodat de bestaande
systematiek gehandhaafd kan blijven.
De KNRM is een slagvaardige, uitvoerende hulpverleningsorganisatie,
die 24 uur per dag binnen tien minuten
inzetbaar is. Voor de Kustwacht, die de operationele
leiding over Search and Rescue heeft, is de KNRM de
betrouwbaarste partner hiervoor, met de meeste kennis
en ervaring voor hulpverlening en redding op het water.

Tegenstrijdige wet- en regelgeving
De KNRM onderschrijft de zorg, die vanuit het project
Waterrand is beschreven, over tegenstrijdige wet- en regelgeving
op het gebied van het redden van mens en dier.
Vanuit de huidige brandweerwet en straks de wet op de
veiligheidsregio is de brandweer ook in het verantwoordelijkheidsgebied
van de Kustwacht en KNRM verantwoordelijk
voor het deelproces redden van mens en dier, maar
beschikt daarvoor niet over de kennis, kunde en middelen
om dat onder alle omstandigheden uit te voeren. Het toevoegen
van de Kustwacht als partner voorkomt dubbelzinnigheid
in de operationele uitvoering van de nieuwe wet.

Inbedding mogelijk maken
De slagkracht van de KNRM, samen met de Kustwacht, de
reddingsbrigades en andere private vrijwilligersorganisaties
moet ingebed kunnen worden in de veiligheidsregio’s.
De wet op de veiligheidsregio’s biedt deze mogelijkheid
aan de operationeel en bestuurlijk leidinggevenden.
De bundeling van kracht, kennis en kunde staat garant
voor het beste en betrouwbaarste resultaat voor de incidentbestrijding
op het water.

Kees Brinkman,
Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

water-spotter

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2009, 12:40:02
De voorzitter van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord, burgemeester Bruinooge van Alkmaar, ondertekent op zaterdag 17 januari als eerste het “Convenant voor samenwerking tussen veiligheidsregio’s en crisispartners Kustwacht & Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij voor Search and Rescue en maritieme hulpverlening”. Namens de Kustwacht ondertekent directeur Jankees Trimpe Burger en namens de KNRM directeur Roemer Boogaard.
De Kustwacht en de KNRM hebben vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Wet Veiligheidsregio’s een convenant voorbereid, waarin op heldere wijze afspraken gemaakt worden tussen de Veiligheidsregio en de
Kustwacht en KNRM over de dienstverlening door deze crisispartners op het gebied van Search and Rescue (SAR) en maritieme hulpverlening, zowel voor de voorbereidings-, repressie- en nazorgfase van dit rampenbestrijdingsproces. Dit convenant heeft volledige aansluiting bij de principes die door het landelijke project Waterrand zijn geformuleerd en het wetsvoorstel Wet Veiligheidsregio’s. In overeenstemming met de aanbeveling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden is gekozen voor een uniform afsprakenkader, waarin tevens ruimte wordt geboden voor het maken van regiogebonden vervolgafspraken.
Op het niveau van het Veiligheidsberaad heeft afstemming plaatsgevonden vanwege het bovenregionale karakter van de incidentbestrijding op het water. Dit convenant wordt dan ook ondersteund door zowel het project Waterrand als het Veiligheidsberaad.
Directeur Boogaard van de KNRM verwacht nog in dit jaar met de 16 veiligheidsregio’s, waarbij de Kustwacht en de KNRM momenteel al de SAR taak invullen, eenzelfde convenant te kunnen tekenen.
bron www.kustwacht.nl
hulpdiensten-spotter

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2009, 18:07:02
let vooral op de zinsnede "en overige nautische hulpverlening".
Dát is lekker breed, daar kun je wat mee. Nu moeten er nog lokale afspraken gemaakt worden. Ik denk dát daar haast mee gemaakt gaat worden: eenmaal verankerd in de VR zal de knrm deze plek niet snel meer prijs geven.
Henk

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2009, 15:32:44
Allemaal mooi die bobo's en hun papieren maar wat betekent het voor wie in de praktijk?

Kees  8)

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2009, 15:39:59
Ik denk dat er niet echt veel gaat veranderen... De KNRM heeft al C2000 etc. etc.

Zeker hier in de regio zitten we al aardig op een goede lijn voor nautische hulpverlening door de KNRM en Reddingsbrigades (zowel binnen als buiten)...

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2009, 20:26:45
Ik denk dat er wel veel gaat veranderen.

Dat kan ten goed zijn, maar ook minder goed uitpakken.

Zo zullen de brigades indirect aan KNRM eisen moeten gaan voldoen en in het slechtste geval is een situatie denkbaar waarbij, net als de RNLI in Engeland doet, strandwachten ingehuurd worden, zie:http://www.rnli.org.uk/what_we_do/sea_and_beach_safety/beachsafety/beach_safety.

Neemt niet weg dat betere samenwerking met de KNRM sowieso gewenst is, echter dat kan het beste gebeuren op voet van gelijkwaardigheid en daar maak ik me zorgen over. Ook al omdat de structuur en cultuur van de KNRM nogal verschilt van die van de brigades.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2009, 21:56:28
Nou ik merk de laatste tijd ook dat de KNRM zegt dat de Reddingsbrigades onderdoen voor de KNRM ... Terwijl ik juist zou zeggen dat je het beter samen kan aanpakken, op lokaal niveau zie je soms wat inofficele samenwerking maar daar houdt het ook mee op.

Ik krijg hiermee een beetje het idee dat de KNRM nog even een plaatsje zoekt bij de veiligheidsregios, voordat de regionale Reddingsbrigades om de hoek komen kijken...  ???

En dan krijg je straks taferelen van: Ja, hoezo zouden we jullie nog spullen en geld geven, als er wat gebeurd hebben we de KNRM al. Of we krijgen zoiets als de RNLI :( daar wordt je ook niet blij van....

En ik ben benieuwd hoe men het dan met binnenbrigades gaat doen, aangezien bijvoorbeeld wij ook een soort KNRM functie op het binnenwater uitoefenen.

Ik denk dan soms, zou het gewoon komen omdat hun een mooier hoofdkantoor en grotere boten hebben... :-\

Joost (niet dat ik wat tegen de KNRM heb, ik ben zelf donateur....)

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2009, 22:02:38
Verbazing wekkend het stuk
Hoe zit het met de RVR in deze pilot regio waar het convenant nu is ondertekend?
De reddingsbrigade zou samen met de KNRM onder 1 tak vallen, ik lees hier niets over.
Zit dan de voortrekker van de RVR te slapen? hij is tenslotte ook werkzaam bij de KNRM.
Feit is dat de KNRM de "juppen" cultuur waardig is, in drie deligpak, belangrijke mensen voorop in de plaatselijk commisies. Dus dicht bij het hete vuur, getuige de vele donaties, afspraakregelingen, etc. En niet te vergeten de betaalde krachten in IJmuiden.

Mijn vrees is dat de KNRM straks vooraan staat. Strandbewaking is voor de reddingsbrigade, echter bij onraad, bel de KNRM.
Goedkoop voor de kustgemeentes, want die hoeven geen voertuigen meer aan te schaffen. Kleinere bootjes voor de badmeesters, want als er onraad is komt de KNRM. (zie b.v. Texel) en zij zullen het varkentje even wassen. De "vrijwilligers"kunnen dan ook meteen hun uren weer schrijven t.b.v. de onkostenvergoeding.

Gelukkig dat ook wij met de plaatselijke bemanning/schipper goed contact hebben en dingen kunnen regelen.
Hoop dat dit zo blijft, vrees echter dat dit ook verdwijnt, van hoger af.
Getuige de uitermate grote moeite die wij ook afgelopen jaar weer moesten doen om een oefening te organiseren. Hulde hierbij ook weer voor de plaatselijke schipper.(positief)

Sorry voor mijn zwartgalligheid, maar dit moest even van mijn hart.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2009, 22:27:33
Sorry Muistroom, maar je hebt volkomen gelijk. Dit is het plan. Mijn eerste knallende ruzie met de KNRM ontstond nadat ik exact wat jij verwoordt in je posting aan een bestuurlid van een RB voorspelde ten tijde dat de KNRM hier in Huizen een station ging openen.  Toen het bestuurlid verhaal ging halen was er geen sprake van en sprak ik uit mijn nek. Er zouden gebiedsafspraken komen, waarbij de KNRM slechts ondersteunend zou optreden en de RB hun werk gewoon konden blijven doen, er zou niets veranderen.

Alles wat ik heb voorspeld (en mij ook verteld was op het hoofdkantoor) is uitgekomen. Niets ondersteunend. Niets gebiedsafspraken. De KNRM als SAR dienst van Hollandse brug tot aan Nijkerkersluis aan de leiding en één RB wordt nog (voor hoelang staat niet vast) mee gealarmeerd. RB Blaricum kiest eieren voor zijn geld en komt onder de vleugels van de KNRM. De RB Naarden wordt genegeerd. RB Almere staat helemaal buitenspel. RB Huizen bestaat eigenlijk niet meer, is gewoon KNRM. Zelfde mensen, zelfde KNRM pakken, alleen andere boot. Hoog KNRM gehalte eigenlijk.

Maar het betekent wel dat er steeds minder gepatrouilleerd wordt (de RB manier) en alles gaat afhangen van de alarmering (de KNRM manier).

Op lokaal niveau kun je niet tegen de KNRM op.  RBN zal landelijk op de al rijdende trein moeten springen om nog te kunnen redden wat er nog te redden valt.

Henk

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2009, 13:09:03
Wat ik hier dus ook erg aan vindt: de KNRM werkt zich binnen in 16 veiligheidsregio's met ruim binnenwater, maar regio's met kleiner, maar wel veel binnenwater (recreatieplassen) zoals langs de Maas in Brabant, Limburg en Gelderland laten ze liggen. Daar zie je verschillende reddingsbrigades (Roermond, Culemborg, Den Bosch) die die plaats innemen. Leuke tweedeling gaat dat worden....

Heb dit onderwerp overigens al met verschillende mensen (ook van bondscommissies) informeel besproken en er zijn zoveel ideeen en scenario's... van een al dan niet door BZK verplicht samengaan (KNRM/KNBRD) tot een overstap van alle bewakende brigades naar de KNRM en een rol voor de Reddingsbrigade als zwemclub....

Ik hoop dat er achter de schermen meer gebeurd en meer plannen zijn dan we nu zien, anders zie ik het somber in..
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch