Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's  (gelezen 27699 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2009, 15:03:28
Verplicht samengaan lijkt me lastig.

De KNRM is een stichting met een centaal geleide marine cultuur.
De stichting houdt zich bij vertrek van een bestuurder zelf in stand door cooptatie: de zittende bestuurders zoeken een gelijkgestemd iemand en benoemen die. Er is dus geen democratische legitimatie, geen ledenvergaderingen en geen directe aansluiting met de mensen die het eigenlijke werk doen.

De KNBRD is een vereniging van verenigingen met een enorm netwerk en veel inzet voor preventie, waaronder het zelfredzaam maken van jong en oud in het zwembad. En met lokaal zelfstandige brigades die lokaal aansluiten op wat gewenst en mogelijk is.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2009, 21:08:24
BZK kan het hoogstens heel aantrekkelijk maken, door bijv. een financiele vergoeding te bieden wanneer de organisaties samengaan. Maar de KNRM moet daar niet zoveel van hebben (wil geen subsidie), dus dat zie ik niet zo gauw gebeuren ;)

Ze kunnen wel politieke druk uitoefenen op het bestuur van beide clubs, maar als men niet wil heeft BZK weinig in te brengen.

Overigens ben ik wel voorstander van een samenvoeging, even puur organisatorisch gezien. Samen sta je veel sterker en als landelijke expertorganisatie op het gebied van waterredding ben je een interessantere partner aan de diverse onderhandelingstafels. Daarbij ben ik van mening dat er veel overlap en kruisverbanden bestaan tussen beide organisaties.
Maar de aard van beide organisaties is daarentegen wel heel anders, zoals Koen in de post hierboven aangeeft. Wat dat betreft denk ik dat er nog heel wat water door de diverse rivieren moet stromen, willen KNRM en Reddingsbrigades samengaan.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 22 januari 2009, 10:47:04
De overheid heeft in het verleden wel meer organisaties 'verplicht' samen laten gaan door maar 1 plaats beschikbaar te stellen aan de onderhandelingstafel en in de uitvoering. Hoe KNRM en RN dat uitwerken is aan hen: zelfstandig blijven met een persoon/koepel/federatie die hen beide vertegenwoordigt, een volledige fusie (inderdaad zeer onwaarschijnlijk), een 'overleven van de sterkste' of een verdeling van het werkveld.

Persoonlijk vind ik de 'klassieke' verdeling van de KNRM op zee en de Reddingsbrigades op het strand en het binnenwater een hele goede, maar ik weet niet of die scheiding mogelijk is binnen de kaders van de Veiligheidsregio's. Ook zou de KNRM zich moeten 'terugtrekken' uit verworven plaatsen zoals Dordrecht en dat ligt natuurlijk gevoelig. Je kunt ook deze verdeling aanhouden, maar wel 1 organisatie vormen: een vereniging van lokale verenigingen én stichtingen. Dit is mogelijk, kijk bijvoorbeeld maar bij Scouting Nederland!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2009, 12:37:49
De overheid heeft in het verleden wel meer organisaties 'verplicht' samen laten gaan door maar 1 plaats beschikbaar te stellen aan de onderhandelingstafel en in de uitvoering. Hoe KNRM en RN dat uitwerken is aan hen: zelfstandig blijven met een persoon/koepel/federatie die hen beide vertegenwoordigt, een volledige fusie (inderdaad zeer onwaarschijnlijk), een 'overleven van de sterkste' of een verdeling van het werkveld.

Persoonlijk vind ik de 'klassieke' verdeling van de KNRM op zee en de Reddingsbrigades op het strand en het binnenwater een hele goede, maar ik weet niet of die scheiding mogelijk is binnen de kaders van de Veiligheidsregio's. Ook zou de KNRM zich moeten 'terugtrekken' uit verworven plaatsen zoals Dordrecht en dat ligt natuurlijk gevoelig. Je kunt ook deze verdeling aanhouden, maar wel 1 organisatie vormen: een vereniging van lokale verenigingen én stichtingen. Dit is mogelijk, kijk bijvoorbeeld maar bij Scouting Nederland!

De KNRM is juist naar de binnenwateren uitgebreid omdat de Kustwacht en de KNRM vonden dat de reddingsbrigades geen adequaat genoege hulpverlening leverden. Plus dat de Kustwacht in die gebieden liever SAR eenheden zag, dan de vrijblijvende RB inzet, waar ze geen overeenkomst mee heeft.

De KNRM heeft de veigheidsregio ontwikkelingen aan zien komen en het gevaar daarmee dat de brandweer de hulpverlening samen met de reddingsbrigades op het ruime binnenwater (en later misschien ook aan de kust) ter hand zou nemen getackeld, door overal in van ouds "KNBRD" gebied gratis" KNRM stations te openen.

Omdat er gebieds-afspraken waren tussen
 de KNBRD en de KNRM wilde de KNRM geen eerste stap zetten, om niet op de tenen van de KNBRD te gaan staan, maar wachtte tot de kustwacht een verzoek aan haar richtte, naar aanleiding van wat vergeefse alarmeringen: "tja, nu moeten we wel".

Toen werd er nog even een onderzoek "in het zicht van de haven" op los gelaten en de gebiedsovername kon worden gerealiseerd.

Één voor één zullen de bewakende reddingsbrigades onder de vleugels van de KNRM verdwijnen.

Henk

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2009, 13:02:34
Nou ben ik even blij dat ze in Haaglanden een jaartje of wat te laat komen.... wij zijn al aan het verliefd worden met de HRH (mooie uitspraak van de regionaal commandant)

Men gaat nu ook een eigen indentiteit binnen de regio maken, voorbeeld: hier hebben de brigades een paar jaar in BRW striping gereden(ook de strandvoertuigen) en nu gaat men toch weer allemaal langzamerhand over op de RB striping. Overigens hebben we een goede regeling over het gebruik van dienstvoertuigen van de BRW(denk aan bus t.b.v. rampeneenheid etc.)

Ik vindt het eigenlijk maar een triest gebeuren, ze komen nou net voordat het RVR gebeuren een beetje op gang komt(trouwens hoe zit dat dan met de RVR pilot van NHN?? ???). En het grooste deel van de brigades beginnen nu te professionaliseren etc. etc.

Overigens denk ik dat een veiligheidsregio meer heeft aan een professionele regionale Reddingsbrigade dan een paar grote boten aan de kust(die overigens ook goed samen zouden kunnen werken met de RB :().

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2009, 16:34:51
Dat de brigades welke op alarm basis opweren op de ruimere binnenwateren onder de knrm vallen is niet vreemd, binnen de bond is dit een kleine club welke weinig steuen en sturing vanuit ijmuiden krijgt hierin. Dit past duidelijk beter bij een KNRM. Maar dit zijn hooguit 10 brigades welke hiervoor in aanmerking kunnen komen. De kustbrigades functioneren duidelijk anders en hebben volgens mij ook een andere rol en zullen niet snel over genomen worden door de KNRM.

9910001
9910001

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2009, 16:57:55
Laten we de brigades op middengroot binenwater niet vergeten, deze vervullen ook een soort KNRM taak naast het normale gebeuren. Hier heeft de Kustwacht helemaal niks mee te maken. In sommige gevallen gebeurd dit onder regie van de Brandweer(zoals bij ons), dus als men in de regio geen plaats meer ziet voor de RB's staan hun er ook weer alleen voor. (het zal bij ons niet meer snel gebeuren)

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 22 januari 2009, 18:55:41

Wat dat betreft heeft de KNRM een monopolie positie. Een belangrijke onderhandelingstafel is die van de Kustwacht, t.a.v. het reddingswerk (zie convenant kustwacht - KNRM). Wie anders dan de KNRM kan leveren van de Kustwacht vraagt? De RB heeft daar de middelen niet voor. Moet de kustwacht dan zelf redders gaan opleiden en stationeren? Vanuit financiële overwegingen is dat geen optie.

En van de andere kant ook, wie moet de rampenvloot gaan verzorgen als de RB het niet doet? Er moet wel sprake zijn van een flinke overstroming, wil je met een KNRM boot uit de voeten kunnen (diepgang enzo).

Nee, de overheid staat niet heel sterk in deze denk ik. De KNRM en de RB's zijn autonome organisaties, waarop de rijksoverheid geringe doorzettingsmacht heeft.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #28 Gepost op: 22 januari 2009, 23:07:41
Dat de brigades welke op alarm basis opweren op de ruimere binnenwateren onder de knrm vallen is niet vreemd, binnen de bond is dit een kleine club welke weinig steuen en sturing vanuit ijmuiden krijgt hierin. Dit past duidelijk beter bij een KNRM.

9910001

Misschien heb je hier wel gelijk in, maar dan blijft mijn vraag hoe het dan met de brigades moet die op alarmbasis 'kleinere' binnenwateren bewaken. Die hebben nu vaak hechte banden met de brandweer, maar willen zelfstandig blijven. Steun vanuit RN is inderdaad niet optimaal, maar aan de structuren, opleidingen en boten van de KNRM hebben zij volgens mij ook niets?!

off-topic moet ik trouwens zeggen dat ik dit forum echt waardeer: sommige discussies roepen meer vragen dan antwoorden op, maar toch vind ik hier veel informatie die je via de normale kanalen (RN nieuwsbrief enzo) niet te zien krijgt! Ook jouw laatste antwoord vind ik sterk Maarten, zo had ik het nog niet bekeken.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 22 januari 2009, 23:34:10
Dat ligt er aan. De RB Blaricum koopt nu via de KNRM haar nieuwe boot en maakt daarbij gebruik van de expertise, de kanalen en naar ik vermoed ook de korting van de KNRM. Aan de ene kant vraagt de lieering met de KNRM veel van je club, maar het levert ook veel op. Nu klink ik als een voorstander, maar niets voor niets, op den duur vrees ik voor de zelfstandigheid van dit soort verenigingen. Ik ben bang dat de wil van de "grote broer" wel eens wet zou kunnen gaan worden.

En het spreekt voor zich dat je er goed op moet letten dat je leden niet naar de KNRM "overlopen". Ja ik weet het, van allebei lid zijn kan ook, maar op een stormachtige dag wil je niet dat je beste mensen ineens wegrennen naar het stationsgebouw.
We komen zelf ook nog wel eens oud leden tegen bij de KNRM.

Henk