Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's  (gelezen 27913 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2009, 08:19:52
Het klinkt niet vreemd dat een brigade als Blaricum gebruik maakt van de expertise van de knrm, waarom zelf het wiel uit vinden als er al een heel mooi wiel is. Wat is het bezwaar als leden opstapper worden bij de knrm, het brengt ook expertise in je vereniging en kan de samenwerking makkelijker maken. Ik zou blij zijn dat ze bij allebij lid blijven om kennis over te dragen. Met verschillende taken geeft dit minder problemen zoals langs de stranden op hetbinnwenwater kan ik het me meer voorstellen.

9910001
9910001

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2009, 17:39:54
Weet iemand de situatie van de pilot RVR van NHN(iemand van de RB aldaar??). Het was toch de bedoeling dat de RB en KNRM in deze regio een gezamelijk eiland in de HV gingen beginnen.... Nou ik zie geen woord over een reddingsbrigade in de nieuws berichten van de KNRM(omtrent dit convenant en multidisiplinaire samenwerking :-\).

Mij lijkt het het verstandigst dat de RB's de samenwerking met de regionale brandweren zoeken, zoals hier in de regio. En zeker nu dit allemaal....

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2009, 17:50:13
Joost,

Dat is precies wat ik laatst bedoelde.
De trekker van de RVR werkt zelf bij de KNRM, ik snap er geen moer van.
Hoe de stand van zaken nu staat bij ons met de RVR, geheel onduidelijk.
Ik zie helemaal niets gebeuren van de pilot :(

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2009, 21:28:46
Muistroom,

En jullie relatie met de brandweer, hoe is die inmiddels?
Ik zou me kunnen voorstellen dat de brandweer zegt: de KNRM trekt nu aan de brigades -in opdracht van de directeur veiligheidsregio NHN- als brandweer maken we voorlopig pas op de plaats.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 31 januari 2009, 23:28:25
Koen,

Hier lokaal wordt de samenwerking steeds beter terwijl die al goed was.
we zitten namelijk ook gehuisvest in de brandweerkazerne.
Regionaal zit het ook wel aardig dacht ik.
Hoorde vanavond op onze bbq avond dat de pilot is afgesloten en nu wordt geevalueerd.Dit van de vz CBR.
Op de werkvloer dus totaal niets van de pilot gemerkt
 ??? ??? ???

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 1 februari 2009, 01:51:26
Nou er zijn 2 pilot regio's Haaglanden en NHN;

In Haaglanden ging men onder regie van de BRW en in NHN in samenwerking met de KNRM. Wat gebeurd er nu in NHN de KNRM de boel overneemt en de RB's met niets laat staan.

In Haaglanden werkt de boel I.S.M. BRW erg goed, we worden gewoon als volledige HV dienst gezien en dat geeft een goed gevoel. Wij kunnen ook gewoon gebruikmaken van faciliteiten en voertuigen van de BRW, we zijn (bijna) volledig over op c2000.... enz. enz. We merken hier dus wel degelijk wat van de pilot op de werkvloer.

Andersom gaan wij bijvoorbeeld de duikteams opleiden in reddend varen etc. etc.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 1 februari 2009, 10:07:38
En wat is de rol van de kustwacht nog in Haaglanden? Ik merk dat de brandweer niet zo'n hoge pet op heeft door de bank genomen van de kustwacht, het nut er niet van in ziet want alles wat de kustwacht heeft, hebben ze zelf immers ook. En wat nog lastiger is, door de kustwacht verloopt een groot gedeelte van het radioverkeer over openbare kanalen, wat weer bemoeienis van burgers in de hand werkt.

In onze regio is nog niet beslist wie de scepter gaat zwaaien over het water: de kustwacht, de brandweer of de KNRM.

Als het de brandweer wordt kun je aannemen dat de rol van de kustwacht is uitgespeeld. Als het de KNRM de leiding krijgt, wordt het nog ingewikkeld: de knrm is immers kontraktueel ondergeschikt aan de kustwacht.

Henk

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 1 februari 2009, 11:33:05
nou de KNRM werkt ook weer(een beetje) samen met de BRW, maar eigenlijk worden alle 112 belletjes als eerste aan de RB doorgegeven en langs de kust ook eventueel aan de KNRM(onder diensttijd). De kustwacht doet dan weer de hulpverlening wat verder de zee opgaat... maar in dat geval worden de RB's er weer uit gehouden... De KNRM kan dan ook weer communiceren met CP Den Haag (die luisteren standaard uit op deze GG, eventueel kan ook een andere CP ernaartoe) op RMG-05...

Maar het is eigenlijk ook wel handig aangzien wij ook verschillende brigades hebben (Zoetermeer(?) en Leidschendam-Voorburg) die een soort van KNRM taak(slepen, leegpompen enz. enz.) hebben. Hier heeft de kustwacht weer geen ruk mee te maken...er komt zelfs geen marifoon aan te pas meestal.

Er wordt hier ook nauw samengewerkt met de (strand)Politie Haaglanden... en de 'boswachters' van GZH

Overigens zit ik niet zo hoog in deze keten, ik zie alleen maar wat er op de werkvloer gebeurd...en dat is zover ik kan zien positief.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #38 Gepost op: 2 februari 2009, 13:00:44
In Haaglanden werkt de boel I.S.M. BRW erg goed, we worden gewoon als volledige HV dienst gezien en dat geeft een goed gevoel. Wij kunnen ook gewoon gebruikmaken van faciliteiten en voertuigen van de BRW, we zijn (bijna) volledig over op c2000.... enz. enz. We merken hier dus wel degelijk wat van de pilot op de werkvloer.

Andersom gaan wij bijvoorbeeld de duikteams opleiden in reddend varen etc. etc.

Dit is landelijk gezien volgens mij de beste optie voor Reddingsbrigade Nederland:
Samenwerkingen met de KNRM zijn voorlopig alleen mogelijk aan zee en op grote binnenwateren, waardoor dus de brigades die rivieren en recreatieplassen bewaken alleen zouden komen te staan of alsnog met de brandweer in zee moeten. Verder sluit (zoals al eerder genoemd) de structuur van KNRM niet echt aan op die van de Reddingsbrigades. Als ik hier, maar ook van anderen hoor hoe de pilots zijn verlopen, zou RN nu eigenlijk een knoop door moeten hakken. Blijven inzetten op zowel BRW als KNRM gaat volgens mij anders leiden tot opsplitsing danwel opheffing van RN. Door in te zetten op een rol als zelfstandige, vrijwillige HV dienst binnen het overheidssysteem, onder regie van BRW dan kunnen alle brigades blijven bestaan?!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

water-spotter

• Forum gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 3 februari 2009, 16:20:53
er zijn plaatsen ron het grote binnenwater waar het allemaal al vanzelf goed gaat

112meldingen
09:19:04 03-02-09PRIO 1 : 571 541 581 481 461 991 ENKHUIZERZAND URK SCHEEPVAARTBRAND
0701602Lichtkrant Kazerne Emmeloord
0701601Kazernealarm Emmeloord
0700720Blusgroep-2 Urk
0700710Blusgroep-1 Urk
0700615Dagdienst-1 Emmeloord
0700076Duikgroep Urk
0700029Officier van Dienst (Info) Flevoland-Noord
0700011Officier van Dienst Flevoland-Noord
0700001Monitorcode Brandweer Flevoland
112meldingen
09:16:07 03-02-09BRAND AAN BOORD,PRIO1,STATION URK
1735075Lichtkrant GMK Flevoland
1735448Bemanning Kapiteins Hazewinkel & Willemtje Urk
1735099Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden

meegeluisterd vanmorgen
en    een goede samenwerkactie tussen Kustwacht,Brandweer,RAC Flevoland,RwS en Knrm .
Knrm en Kustwacht  leveren de Boten (en waarschuwen de RWS)
RAC flevoland leveren de brandweer
en RWS ter plaatse voor verkeersbegeleiding en ladinginspectie

helaas ging veel over c2000 maar dat is nu eenmaal zo

Kees
hulpdiensten-spotter