Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's  (gelezen 27725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ohyes

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #60 Gepost op: 8 februari 2009, 01:00:15
Bravo Koen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 8 februari 2009, 10:17:14
Ja, want bijna iedere redding van de kustbrigades gaat om mensenlevens, terwijl er maar (volgens KNRM jaarverslag) in slechts in 1,5% van de reddingen door de KNRM een mensenleven mee gemoeid is. Ik denk dat op een drukke zondagmiddag met oostewind in één dag meer mensen worden gered door de reddingsbrigades dan door de kNRM in een heel jaar.

Maar je moet daar wel bij aan tekenen dat de reddingen van de KNRM vaak uren duren en daar materiaal en een organisatie voor nodig is waar de RB alleen maar van kan dromen.

De organisaties zijn verschillen, maar de een is niet belangrijk dan de ander. Toch Is de KNRM in het bezit van een aureool
boven het hoofd en daardoor openen zich deuren die voor de RB gesloten blijven.
Ondermeer zijn redenen dat Blaricum onder de vleugels kruipt bij de KNRM de opleidingsmogelijkheden, de daar verworven kennis van grotere (RIB)reddingsboten, afspraken met leveranciers en natuurlijk ook het aureool. Zaken die niet te vinden zijn bij REDNED.

@René, ik zoek nog een manier dat ik een bericht 's nachts kan plaatsen om na enige tijd deze nog even na te lezen en te corrigeren waar nodig (doe ik altijd) als ik wat meer uitgeslapen ben. De tekst binnenhalen via een externe link ofzo...

Henk


Rene112

  • Gast
Reactie #62 Gepost op: 8 februari 2009, 11:08:07
@René, ik zoek nog een manier dat ik een bericht 's nachts kan plaatsen om na enige tijd deze nog even na te lezen en te corrigeren waar nodig (doe ik altijd) als ik wat meer uitgeslapen ben. De tekst binnenhalen via een externe link ofzo...

[laatste keer off-topic door mij.....]
Dat hebben wij ambtenaren dan beter geregeld Henk... na het typen doe ik altijd een dutje achter mijn bureau, controleer dan de tekst, en stuur het dan definitief weg....  ;D ;D ;)
[einde off-topic]

groeten,
René de Caluwé


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #63 Gepost op: 11 februari 2009, 02:31:39
Ingevolge het SOLAS verdrag is de KNRM in ons land nu eenmaal de nationaal aangewezen maritieme SAR eenheid en de lokale brigades net zoals ook vele overheidsdiensten slechts ondersteunende eenheid. Ik vind dat ook vrij logisch daar het op de werkvloer moeilijk eenduidig werken is met allemaal verschillende lokale clubs.
Ik krijg wel eens de indruk dat een aantal mensen op het forum denken dat hun achtertuin de hele wereld is.

Kees  8)

 O0 O0

Helemaal mee eens; je moet er toch niet aan denken dat als je op land een noodgeval hebt en je 112 belt er daar eerst allerlei private ambulance diensten gebeld moeten worden of ze kunnen gaan rijden.
De kustwacht moet op een organisatie kunnen vertrouwen die 24/7 inzetbaar is en niet alleen in het zomer seizoen...

En leuk dat Haaglanden het onzin vind dat de KNRM spullen heeft die zij ook al denken te hebben maar het lijkt me sterk dat zij ook 50 mijl uit de kust kunnen opereren?

Verder dien je bij SAR juist wel op openbare maritieme verbindingen te zitten omdat er ook andere schepen/helicopters/vliegtuigen aan zoekakties deel kunnen nemen.
En C2000 werkt zoiezo niet ver uit de kust.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #64 Gepost op: 11 februari 2009, 16:26:22
Welkom op het forum,

Je moet goed het verschil blijven zien tussen hulpverleningen die door het KWC worden gedaan en via de GMK... En het is de bedoeling dat de reddingsbrigade een volledige hulpdienst wordt.... dus niet even naar iedereen bellen etc. etc.(ik zeg niet dat het nu al zo is, sommige regio's zijn daar al wat verder mee)

Van jou redenering van Haaglanden klopt dus totaal nothing ;) We hebben hier wel degelijk een scheiding tussen de reddingsbrigade en de KNRM(aan de kust dan)... De knrm wordt gewoon als professionele hulpverlener gezien, alleen zijn wij hier in de regio al zo ver dat de reddingsbrigades op redelijk gelijke hoogte(hetzij met andere taken) staan.

En idd voor SAR taken wordt ook gewoon gebrukt gemaakt van de VHF maritiem.... alleen bij ons niet i.v.m. de aansturing via het RAC en omdat de kustwacht hier nik te zoeken heeft. Trouwens als je alle RB communicatie op bijv. 16 gaat gooien dan wens ik je er veel suc6 mee.  C2000 werkt op zee ook nog wel hoor(tot bepaalde hoogte)...daar kan je je nog over verbazen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #65 Gepost op: 11 februari 2009, 16:37:12
Kees,

ik denk dat je moet kijken naar het inzetgebeid van de reddingsbrigades en dat los moet nemen van het werkgebied van de KNRM. Reddingsbrigades kunnen lekker functioneren binnen een veiligheidsregio, mits daar goede afspraken zijn. Dat dat in den landen niet overal het zelfde is, hoeft niet de lokale en regionale hulpverlening te stremmen.

Helemaal mee eens; je moet er toch niet aan denken dat als je op land een noodgeval hebt en je 112 belt er daar eerst allerlei private ambulance diensten gebeld moeten worden of ze kunnen gaan rijden.
Dorus,

ik weet niet wat je achtergrond is, maar hoe denk je dat het werkt in een veiligheidsregio? In "mijn" regio heb ik 1 gemeentelijke ambulancedienst en 5 particuliere diensten. Waarvan er 2 particuliere ambulancedensten zijn met een heel beperkte inzetmogelijkheid.

En leuk dat Haaglanden het onzin vind dat de KNRM spullen heeft die zij ook al denken te hebben maar het lijkt me sterk dat zij ook 50 mijl uit de kust kunnen opereren?

Verder dien je bij SAR juist wel op openbare maritieme verbindingen te zitten omdat er ook andere schepen/helicopters/vliegtuigen aan zoekakties deel kunnen nemen.
En C2000 werkt zoiezo niet ver uit de kust.

Een veiligheidsregio heeft niet voor niets een werkgebeid. 50 mijl uit is naar mijn beleving niet het werkgebied van een veiligheidsregio. Maar als ik dan kijk hoe de veiligheidsregio de Kustwacht moet ondersteunen, begin dan daar eens met de juiste instantie te bellen als je iets gedaan wilt hebben. Want het bereik van C2000 werkt veel verder dan het werkgebeid van een veiligheidsregio.

RR (die niet op een lichtkrant reageert, wel op een telefoontje)
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #66 Gepost op: 11 februari 2009, 21:10:34
Weer wat voer voor discussie.
RR, ben het volkomen met je eens, trouwens het werkgebied van de VR ligt ook zeewaarts keurig afgebakend.
Een korte reactie op Joost, wiens bedoeling is het dat de reddingsbrigade een volledige hulpdienst wordt? In dat geval lijkt het mij noodzakelijk dat "de brigade" dan ook landelijk overal hetzelfde gestructureerd moeten zijn met dezelfde mogelijkheden. Dat is nu juist iets wat je met zelfstandige verenigingen (geen wettelijk bepaalde eenheden) nooit voor elkaar kunt krijgen. Dus inbedden in de VR waar dat nodig is en absoluut niet waar dat niet nodig is.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het "de brandweer" goed uitkomt als de staf mogelijk met een persoon zal moeten worden uitgebreid.

Terugkomend op de zoute buitengrens.
Het probleem is dat (en dat is al gebeurd) de brandweer straks haar zeggenschap wil doen gelden in die kilometer zout soep evt. met hulp van een (ingelijfde) brigade.
Echter als de condities echt zwaar zijn zal het toch echt de KNRM zijn die ook daar de reddingen uit moet voeren.

Kees  8)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #67 Gepost op: 11 februari 2009, 21:34:38
Toch grappig, de titel van het topic (en van het nieuwsartikel aan het begin) gaat over de kustwacht, terwijl dit topic weer uitdraait op de discussie over of de KNRM een concurrent is van de reddingsbrigades of iets dergelijks.

Het lijkt mij dat de KNRM er is voor de SAR op de zee, zo vanaf de veel genoemde 1 km-grens. Aangestuurd door het KWC.
En dat de reddingsbrigades er zijn voor de hulpverlening tot 1 km, op het strand, in de duinen en op de binnenwateren. Aangestuurd door de veiligheidsregio's.

Deze discussie zal voorlopig nog wel voortduren. En met convenants tussen de KNRM/KWC en veiligheidsregio's schieten we volgens mij niet zoveel mee op. Is ook overbodig volgens mij, de KNRM wordt ingezet door het KWC en die heeft als "landelijke meldkamer voor SAR" al de lijnen met de meldkamers van de veiligheidsregio's.

Volgens mij wordt het tijd dat de afbakening tussen de KNRM en de reddingsbrigades ergens wettelijk wordt vastgelegd. Maar ja, de KNRM "valt" via het KWC onder wetgeving van het ministerie van V&W, en de reddingsbrigades via de veiligheidsregio's onder BZK. En als het om afstemming tussen die beide ministerie's gaat... :-\

Onze hoop is voorlopig gevestigd op Waterrand  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 11 februari 2009, 23:32:29


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #69 Gepost op: 12 februari 2009, 00:07:48
De Brandweer heeft het nu redelijk op orde, dankzij heel veel geld en aandacht en dan nog zijn regionaal en ook lokaal forse verschillen te zien.

Ik vind toch veel te zeggen voor de structuur van de brigades, we moeten het alleen meer met elkaar eens zien te worden. En meer geld zou ook helpen.

In Nieuw Zeeland hebben ze het aardig voor elkaar, ik vond het erg informatief om eens op hun site rond te kijken.
Het is daar nu hoogseizoen, met afgelopen maand een record aan dodelijke verdrinkingen: 23 tegen over gemiddeld 10.
http://www.slsnz.org.nz

Misschien moeten we ons wat minder bezig houden met alle bestuurlijke drukte en concurentie in ons werkgebied en lekker samen aan de slag gaan zoals ze in Nieuw Zeeland doen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!