Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's

Auteur Topic: Convenants Kustwacht en Veiligheidsregio's  (gelezen 27703 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #80 Gepost op: 13 september 2010, 19:27:30
Weet iemand of dit 'bewust' is gedaan of dat ze de reddingsbrigades 'vergeten' zijn?  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #81 Gepost op: 13 september 2010, 19:36:37
Blijkbaar ligt het initiatief voor dit convenant bij de KNRM/kustwacht.. Dus zal de reddingsbrigade wel 'bewust' vergeten zijn.. :-X :-X

http://www.noordzeeloket.nl/Images/Kustwacht%20op%20Koers%2001-2010_tcm14-4404.pdf

Convenanten met Veiligheidsregio’s vrijwel rond’

De Convenanten met de Veiligheidsregio’s, of beter gezegd, De Convenanten SAR en Maritieme hulpverlening tussen Veiligheidsregio’s, Kustwacht en KNRM, zijn voor het grootste gedeelte gesloten. Wat houdt zo’n convenant nu eigenlijk in en wat is de waarde ervan? De redactie van Kustwacht op Koers toog naar
IJmuiden en vroeg het Gerard Burema, projectleider vanuit de KNRM en Martine Vader namens de Kustwacht.
Wat was de aanleiding om te komen tot een convenant met de veiligheidsregio’s? Martine Vader: Belangrijk was dat de taken en verantwoordelijkheden van de Kustwacht en de KNRM als dé crisispartner bij het uitvoeren van de SAR-taak structureel geborgd moesten worden.
Deze taken en verantwoordelijkheden werden al uitgevoerd, dat was het probleem niet, maar er waren verschillende regelgevingen. Op basis van de Brandweerwet
1985 is het “redden van mens en dier op gemeentelijk ingedeeld water” belegd bij de brandweerzorg, terwijl de Kustwacht de SAR-taak uitvoert op basis van de SARregeling
1994. Duidelijk werd dat de SAR-taak binnen de wet- en regelgeving geborgd moet worden.
Gerard Burema vervolgt: “Daarnaast was er het project Waterrand, ingesteld door de ministeries van Verkeer en Waterstaat (VenW) en Binnenlandse Zaken (BZK) om
te komen tot afspraken bij het bestrijden van incidenten op het water binnen gemeentelijk ingedeeld gebied, zowel in voorbereiding als in uitvoering. Er waren lessen
geleerd uit de afhandeling van een aantal noodlottige ongevallen, zoals de ramp met de Dakota in 1996.”
Momenteel heeft BZK het wetsvoorstel ‘Veiligheidsregio’s’ ingediend. Deze toekomstige wet geeft kaders om te komen tot een efficiënte en hoogwaardige rampen- en incidentbestrijding”
De vraag borrelt dan op of er niet al vele wetten bestaan die hier, al dan niet gedeeltelijk, in voorzien? Burema:”Die bestaan zeker. Dit wetsvoorstel integreert de Brandweerwet uit 1985, de Wet Geneeskundige Hulp Ongevallen en Rampen en de Wet Rampen Zware
Ongevallen. De Kustwacht en de KNRM gaan gewoon door met het uitvoeren van de taken zoals zij dat al deden. De afspraken komen ook niet te vervallen, maar worden in het convenant concreet vastgelegd.
De Kustwacht en KNRM vinden het noodzakelijk dat er met de komst van de wet duidelijke afspraken komen waarbinnen de rol van beide organisaties als crisispartners
van de toekomstige veiligheidsregio’s helder neergezet wordt.
De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Kustwacht op de Noordzee zijn al volledig helder. Op het moment dat een incident plaatsvindt in gemeentelijk
ingedeeld gebied, dus bijvoorbeeld op het IJsselmeer, wordt het gecompliceerder. Een burgemeester draagt binnen de gemeente in geval van een incident de
bestuurlijke verantwoordelijkheid. Je moet dan goede afspraken hebben op het gebied van leiding en coördinatie, opschaling en afschaling, informatie-uitwisseling
en ook woordvoering. Het gaat dus niet alleen om de afhandeling van een incident.
” Vader: ”Een probleem is dikwijls dat een incident zich natuurlijk niet aan gemeente grenzen houdt. Het is ook zo dat een veiligheidsregio uit meerdere gemeentes
bestaat en er zijn dan ook regio-nale afspraken gemaakt over veiligheids-zaken.” Burema: ”Het lijkt op het eerste gezicht niet eenvoudig
om te bepalen met wie je afspraken moet maken. Nederland wordt ingedeeld in 25 Veiligheidsregio’s. Met 18 van deze regio’s worden door de Kustwacht en de
KNRM uniforme afspraken gemaakt over de uitvoering van het proces SAR (het redden van mens en dier op het water) en de bijdrage aan maritieme hulpverlening.
Elke regio mag haar organisatie binnen het kader van de Voorstel Wet Veiligheidsregio’s naar eigen inzichten inrichten. We sluiten dan ook niet met elke Veiligheidsregio
exact hetzelfde convenant. Er is ruimte voor regiogebonden afspraken. Denk daarbij aan vervoer van gewonden op het strand, patiënten transport van
de Waddeneilanden naar de vaste wal of assistentie bij zoekacties in de duinen.
”Wat staat er dan eigenlijk in zo’n convenant? Vader:”Er staat in het convenant duidelijk gedefinieerd dat de verantwoordelijkheid van een SAR actie bij het
College van B&W ligt, binnen wiens grenzen het incident plaatsvindt. Om deze verantwoordelijkheid te kunnen dragen, zorgen de Veiligheidsregio’s ervoor dat er met de
crisispartners Kustwacht en KNRM uniforme afspraken zijn, omdat die partners de best toegeruste organisaties zijn in het proces SAR. Dat is in het kort de kern van het
convenant. Voor de Kustwacht, en de KNRM, betekent het tekenen van de convenanten met name dat hiermee geformaliseerd wordt dat beide organisaties binnen de
Veiligheidsregio’s erkende hulpverleningsdiensten zijn.”
Welke verplichtingen hebben Kustwacht en KNRM dan aan de Veiligheidsregio’s? Burema: “Concreet gesteld houdt dit in dat de Kustwacht een SAR adviseur levert
die specifieke kennis heeft en daarmee een bijdrage levert aan de operationele voorbereiding, planning en evaluatie. Daarnaast wordt er ook een SAR Liaison toegevoegd aan het Commandoteam op de plaats van het incident (CoPI), die bij grotere multidisciplinaire incidenten, waarbij de land- en waterhulpverleningsdiensten elkaar treffen, als een verlengstuk van het Kustwachtcentrum fungeert. Deze SAR liaison kan zowel van de Kustwacht als van de KNRM komen.”Op dit
moment, februari 2010, zijn 15 van de 18 convenanten getekend. Daar staan de afspraken duide-lijk op papier.
De convenanten met de resterende regio’s zullen binnen afzienbare tijd ook getekend worden.

http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=14417

KNRM ondertekent convenant met Veiligheidsregio Midden- en West Brabant
IJmuiden/Breda, 23 februari 2010

Op dinsdag 23 februari 2010 ondertekenden de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, de Kustwacht en de KNRM het convenant ‘Search and Rescue (SAR) en maritieme hulpverlening’. Doel van het convenant is het borgen van gemaakte afspraken tussen de verschillende land- en waterhulpdiensten.

Het gebied van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant omvat 26 gemeenten en daarmee een breed pallet aan activiteiten. Naast industrie vindt er veel industrieel vervoer met gevaarlijke stoffen plaats over weg, spoor en water. De belangrijke vaarroute van en naar Rotterdam en Antwerpen voert langs het gebied.

De heer Peter van Zunderd, directeur Veiligheidsregio MWB,  is erg content met deze officiële samenwerking per 23 februari van de eiligheidsregio MWB met KNRM en Kustwacht: "Ik zie het formaliseren van reeds gemaakte afspraken als een belangrijke stap voorwaarts in de samenwerking tussen land- en waterhulpdiensten."

De afspraken gaan overigens niet alleen over de daadwerkelijke maritieme hulpverlening. Alle relevante onderdelen van Search and Rescue, waaronder opleidingen, communicatielijnen, verantwoordelijkheden, het opschalen van een reddingactie en de noodzakelijke evaluatiemomenten, komen in het beleidsstuk naar voren.

Het convenant werd ondertekend door P.J. van Zunderd, directeur Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, C.J.H. Trimpe Burger, directeur Kustwacht en R.A. Boogaard, directeur KNRM.

http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=12697

Ondertekening convenant door veiligheidsregio Noord-Holland Noord en crisispartners Kustwacht en KNRM
Enkhuizen, 13 januari 2009

De voorzitter van de veiligheidsregio Noord-Holland Noord, burgemeester Bruinooge van Alkmaar, ondertekent op zaterdag 17 januari als eerste het “Convenant voor samenwerking tussen veiligheidsregio’s en crisispartners Kustwacht & Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij voor Search and Rescue en maritieme hulpverlening”. Namens de Kustwacht ondertekent directeur Jankees Trimpe Burger en namens de KNRM directeur Roemer Boogaard.

De Kustwacht en de KNRM hebben vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Wet Veiligheidsregio’s een convenant voorbereid, waarin op heldere wijze afspraken gemaakt worden tussen de Veiligheidsregio en de Kustwacht en KNRM over de dienstverlening door deze crisispartners op het gebied van Search and Rescue (SAR) en maritieme hulpverlening, zowel voor de voorbereidings-, repressie- en nazorgfase van dit rampenbestrijdingsproces.

Dit convenant heeft volledige aansluiting bij de principes die door het landelijke project Waterrand zijn geformuleerd en het wetsvoorstel Wet Veiligheidsregio’s. In overeenstemming met de aanbeveling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden is gekozen voor een uniform afsprakenkader, waarin tevens ruimte wordt geboden voor het maken van regiogebonden vervolgafspraken. Op het niveau van het Veiligheidsberaad heeft afstemming plaatsgevonden vanwege het bovenregionale karakter van de incidentbestrijding op het water. Dit convenant wordt dan ook ondersteund door zowel het project Waterrand als het Veiligheidsberaad.

Directeur Boogaard van de KNRM verwacht nog in dit jaar met de 16 veiligheidsregio’s, waarbij de Kustwacht en de KNRM momenteel al de SAR taak invullen, eenzelfde convenant te kunnen tekenen.

Naast de ondertekening van het convenant, opent de heer Trimpe Burger, directeur Kustwacht, het nieuwe boothuis van reddingstation Enkhuizen. Op het terrein van de Compagnieshaven, direct aan het Krabbersgat, is in de afgelopen maanden een boothuis met bemanningsverblijf gebouwd en een inpandige haven gegraven.


http://www.kustwacht.nl/nl/node/177

PERSBERICHT, 2 december 2009

Voor betere samenwerking tussen land- en waterhulpdiensten
KNRM en Kustwacht ondertekenen convenant met Veiligheidsregio Haaglanden

Op donderdag 3 december 2009 ondertekenen de Veiligheidsregio Haaglanden, de Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) het convenant ‘Search and Rescue (SAR) en maritieme hulpverlening’. Doel van het convenant is het borgen van gemaakte afspraken tussen de verschillende land- en waterhulpdiensten.

De scheiding tussen land en water was tot een paar jaar geleden ook terug te vinden in hulpverleningsland. Ondanks bestaande afspraken werkten de diverse hulpverleningsorganisaties nog teveel langs elkaar heen. Nu worden alle bestaande afspraken geoptimaliseerd en ondergebracht in een nieuw convenant en wordt de samenwerking gebonden aan goede en voor iedereen heldere afspraken.

De heer Rob Brons (directie Veiligheidsregio Haaglanden) is erg content met deze officiële samenwerking per 1 januari van Veiligheidsregio Haaglanden met KNRM en Kustwacht: "Het is toch bijzonder dat een autonome organisatie als de KNRM verantwoordelijkheden van de overheid overneemt en daarvoor geen rekening presenteert. En dat we met dit convenant nu goede afspraken met de Kustwacht maken over hoe de 'waterhulpdiensten' aansluiten bij de 'landprocedures'."

De afspraken gaan overigens niet alleen over de daadwerkelijke maritieme hulpverlening. Alle relevante onderdelen van Search and Rescue, waaronder opleidingen, communicatielijnen, verantwoordelijkheden, het opschalen van een reddingactie en de noodzakelijke evaluatiemomenten, komen in het beleidsstuk naar voren.

Het convenant wordt ondertekend door C.J.H. Trimpe Burger, directeur Kustwacht, Regionaal Brandweer Commandant mr. R.K. Brons, directie Veiligheidsregio Haaglanden en R.A. Boogaard, directeur KNRM.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 13 september 2010, 19:47:38
http://www.kvnr.nl/cms/showpage.aspx?id=404

 Gezamenlijke hulpverlening bij calamiteiten op zee

do 13 aug 2009

Op 12 augustus ondertekenden de Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond, de Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) het convenant ‘SAR en maritieme hulpverlening’. In het SAR-convenant zijn de afspraken vastgelegd over het proces Search and Rescue tussen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en haar partners, de Kustwacht en de KNRM.

Het  convenant borgt afspraken tussen de verschillende land- en waterhulpdiensten in geval van calamiteiten met schepen of ankerliggers. Hulpdiensten halen in de Rotterdamse havenregio opvarenden of zieken en/of gewonden van boord en brengen die naar de wal, alwaar opvang, registratie en verdere hulpverlening wordt verzorgd door de autoriteiten aan de wal. Met deze structurele samenwerking is de scheiding tussen land en water opgeheven.

De Kustwacht en de KNRM zijn voornemens met alle in hun werkgebied acterende veiligheidsregio’s een dergelijk convenant te tekenen. Het convenant is landelijk opgesteld naar aanleiding van het project Waterrand en is geldig tot de Wet Veiligheidsregio’s aangenomen en van kracht is.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #83 Gepost op: 13 september 2010, 21:41:19
Waarom is Reddingsbrigade Nederland is geen partij bij het convenant van de veiligheidsregio Kennemerland met Kustwacht en KNRM?

Omdat het hier afspraken over het grensgebied tussen SAR-inzet en samenwerking met de hulpverleningsdiensten die onder de VRK vallen gaat.
Met de reddingsbrigades (Kennemerland én RB NL) is over hun werkgebied een separaat convenant voorbereid, welke op financieel vlak nog wat puntjes op de i moet krijgen.

Binnen het nog te ontwikkelen bestrijdingsplan Kust/Noordzee worden deze afspraken gezamenlijk (VRK - Kustwacht/KNRM - RB's) verder afgestemd en uitgewerkt.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #84 Gepost op: 13 september 2010, 21:48:26
Omdat het hier afspraken over het grensgebied tussen SAR-inzet en samenwerking met de hulpverleningsdiensten die onder de VRK vallen gaat.
Met de reddingsbrigades (Kennemerland én RB NL) is over hun werkgebied een separaat convenant voorbereid, welke op financieel vlak nog wat puntjes op de i moet krijgen.

Binnen het nog te ontwikkelen bestrijdingsplan Kust/Noordzee worden deze afspraken gezamenlijk (VRK - Kustwacht/KNRM - RB's) verder afgestemd en uitgewerkt.
Duidelijk antwoord Simon, had het niet beter kunnen verwoorden ;-)
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 16 maart 2011, 09:03:34
Omdat het hier afspraken over het grensgebied tussen SAR-inzet en samenwerking met de hulpverleningsdiensten die onder de VRK vallen gaat.
Met de reddingsbrigades (Kennemerland én RB NL) is over hun werkgebied een separaat convenant voorbereid, welke op financieel vlak nog wat puntjes op de i moet krijgen.

Binnen het nog te ontwikkelen bestrijdingsplan Kust/Noordzee worden deze afspraken gezamenlijk (VRK - Kustwacht/KNRM - RB's) verder afgestemd en uitgewerkt.

Zeg Simon, hoeveel puntjes moeten er nog op de i gezet worden?
Elke hulpverlening start met communicatie.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #86 Gepost op: 16 maart 2011, 18:22:14
Zeg Simon, hoeveel puntjes moeten er nog op de i gezet worden?

Goeie vraag. Dat ligt momenteel op een ander niveau.
Voor wat betreft de afstemming op RWS/KWC - VR-niveau (en daarmee de opdrachtgevers voor partners als de KNRM en de RB's) loopt er inmiddels landelijk een ander traject waarover ik binnenkort meer hoop te kunnen melden. Waarschijnlijk nadat dit behandeld is door het landelijk Veiligheidsberaad. Klein tipje van de sluier: het huidige Rampenplan Noordzee wordt geactualiseerd tot een Incidentbestrijdingsplan Noordzee conform de handreiking Waterrand.
Hierdoor zal er in Kennemerland in ieder geval geen apart incidentbestrijdingsplan voor de Noordzeekust gemaakt hoeven worden omdat we hierop aansluiten.

Wordt dus achter de schermen nog vervolgd.


salvavidas

  • Brandweer Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #87 Gepost op: 22 april 2011, 09:45:16
Convenant voor incidenten op het water

Leiden - ALGEMEEN NIEUWS
donderdag, 21 april 2011 17:35

Regio - Een omgeslagen plezierboot tijdens stormachtig weer. Zwemmers die tijdens een mooie zomerdag afdrijven in zee. Dit soort incidenten op het water vereisen een snelle en adequate hulpverlening, waarbij hulpverleningsdiensten op het water en op het land in actie komen. Om de samenwerking bij het bestrijden van deze incidenten en de voorbereiding hierop tussen deze hulpdiensten te verbeteren is op 21 april jl. een convenant ondertekend.

In het convenant worden afspraken gemaakt tussen hulpdiensten op het land en op het water over de voorbereiding op en de daadwerkelijke samenwerking bij incidenten op het water. De waterhulpdiensten Kustwacht, KNRM en Reddingsbrigades, de gemeenten Katwijk en Noordwijk en de Veiligheidsregio Hollands Midden hebben dit convenant gesloten.

Samenwerking
In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten, gemeenten en partners samen aan de veiligheid van burgers op het vaste land en op gemeentelijk water, waaronder op zee.
De Reddingsbrigades, de KNRM en de Kustwacht voeren al jaren hulpverlening op zee uit op basis van in het verleden gemaakte afspraken.

Ondanks bestaande afspraken werkten de land- en waterhulpdiensten op de scheiding tussen land en water nog onvoldoende met elkaar samen. Met het convenant worden huidige afspraken geborgd en nieuwe afspraken vastgelegd. Het convenant maakt duidelijk wat de operationele verantwoordelijkheden van de waterhulpdiensten zijn en welke verantwoordelijkheden de veiligheidsregio heeft. Ook worden de verschillende werkwijzen van land- en waterhulpdiensten op elkaar afgestemd. Hierdoor ontstaat een snellere en effectievere hulpverlening op het water en overdracht naar de hulpdiensten op het land.

Uniek convenant
De afspraken tussen de Veiligheidsregio Hollands Midden en de waterhulpdiensten vormen een in Nederland uniek convenant. Het convenant is gebaseerd op een convenant die de Kustwacht en de KNRM tot nu toe met 15 andere veiligheidsregio's hebben afgesloten, echter is dit convenant uitgebreid met samenwerkingsafspraken met de reddingsbrigades. Hiermee is dit het eerste convenant waarin een veiligheidsregio met alle waterhulpdiensten integrale samenwerkingsafspraken maakt. In het convenant maken de veiligheidsregio en waterhulpdiensten afspraken over verantwoordelijkheden, alarmering van de waterhulpdiensten, leiding & coördinatie en opschaling bij incidenten. Daarnaast worden ook afspraken gemaakt over het gezamenlijk opleiden & oefenen, het ontwikkelen van plannen en procedures en het gebruik van verbindingsmiddelen.

Deelnemende reddingsbrigades
Van alle reddingsbrigades in Hollands Midden tekenen in eerste instantie alleen de reddingsbrigades van Katwijk en Noordwijk dit convenant. De overige reddingsbrigades binnen de Veiligheidsregio Hollands Midden sluiten in aan later stadium aan bij dit convenant wanneer zij kunnen voldoen aan de gestelde afspraken in het convenant. Dit zal in overleg gaan met de lokale gemeenten.

Ondertekening
De ondertekening van het convenant heeft plaats gevonden tijdens een vergadering van het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio op 21 april jl. te Leiden. De ondertekenaars van het convenant zijn H.J.J. Lenferink (voorzitter Veiligheidsregio), C.J.H. Trimpe Burger (directeur Kustwacht), R. Moleman (Hoofd Operationele Dienst KNRM), R. van Mourik (directeur Reddingsbrigade Nederland), K. de Vreugd (voorzitter Reddingsbrigade Katwijk), E. Hazenoot (voorzitter Reddingsbrigade Noordwijk), J. Wienen (burgemeester gemeente Katwijk) en H.H.M. Groen (burgemeester gemeente Noordwijk).

bron :http://www.volnieuws.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=999:convenant-voor-incidenten-op-het-water&catid=7:algemeen&Itemid=199


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #88 Gepost op: 22 april 2011, 18:51:23
Op papier kan het schitterend geregeld worden, zoals ook bij ons. Maar zolang ik nog kan horen dat de KNRM reddingsboot aan de kustwacht meedeelt dat hij door de GMK aangewezen is als OSC, wordt het allemaal nog niet zo goed begrepen...  98uiye


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 23 juni 2012, 23:07:41
Goeie vraag. Dat ligt momenteel op een ander niveau.
Voor wat betreft de afstemming op RWS/KWC - VR-niveau (en daarmee de opdrachtgevers voor partners als de KNRM en de RB's) loopt er inmiddels landelijk een ander traject waarover ik binnenkort meer hoop te kunnen melden. Waarschijnlijk nadat dit behandeld is door het landelijk Veiligheidsberaad. Klein tipje van de sluier: het huidige Rampenplan Noordzee wordt geactualiseerd tot een Incidentbestrijdingsplan Noordzee conform de handreiking Waterrand.

Inmiddels zijn we enige tijd verder en is het Incidentbestrijdingsplan Noordzee gerealiseerd.
Het plan is via deze link te raadplegen: http://www.savedigiplan.nl/ibp/noordzee/pagina.php

Misschien al bekend hier, maar ik had het nog niet voorbij zien komen.



Nieuw Incident Bestrijdings Plan (IBP) Noordzee

Met het verschijnen van het handboek “Incidentbestrijding op het Water” in 2009 is een belangrijke stap gezet om hulpverleningsdiensten die betrokken zijn bij de incidentbestrijding op het water een handvat te bieden voor het opstellen van regionale bestrijdingsplannen. Doel is dat per watergebied, ook wel samenhangend risicowatersysteem (SRWS) genoemd, een eenduidig plan ontwikkeld wordt dat verschillende water- en landpartijen dichter bij elkaar brengt en dat uniformiteit brengt in voorbereiding en uitvoering.

Rijkswaterstaat Noordzee is begin 2010 gestart met het herschrijven van het Rampenplan voor de Noordzee tot een Incident Bestrijdingsplan Noordzee, dat gestoeld is op de uitgangspunten van bovengenoemd handboek. Het nieuwe Incident Bestrijdings Plan (IBP) verbetert de aansluiting met de aan zee grenzende Veiligheidsregio’s doordat de uitgangspunten van het handboek zijn geïmplementeerd en het plan is afgestemd op aangrenzende bestrijdingsplannen. Het IBP Noordzee volgt hiermee de reeds ontwikkelde IBP’s in andere watergebieden zoals de Waddenzee, het Noordzeekanaal en het IJsselmeergebied.

In het IBP-Noordzee dient ter vervanging van het Rampenplan voor de Noordzee 2009 en het Calamiteiten- en bijbehorende Calamiteitenbestrijdingsplan van Rijkswaterstaat Noordzee. Tevens is het Operationeel Plan Search and Rescue van de Kustwacht (OPPLAN SAR) eraan toegevoegd. De “Samenwerkingsregeling Bestrijding Kustverontreiniging RWS-diensten” (SBK) en “Samenwerkingsregeling afhandeling Besmeurde Vogels” (SBV) blijven als zelfstandige regelingen in stand waarnaar in het IBP-Noordzee wordt verwezen.

In het nieuwe plan zijn de bestaande verantwoordelijkheden in stand gebleven. De wijzigingen t.o.v. het oude Rampenplan voor de Noordzee versie 2009 richten zich met name op aspecten als:

-        Opzet en indeling
-        Aansluiting met de veiligheidsregio’s en de regionale kustdiensten van RWS
-        Uniformering randvoorwaardelijke processen (Melding en Alarmering, Leiding en
         Coördinatie, Op- en afschaling, Informatiemanagement)
-        Aanpassing en uniformering terminologie
-        Categorisering incidenten; GRIP (landzijde) en Coördinatie FASE (zeezijde en binnen
         RWS)

Bron: http://www.kustwacht.nl/nl/laatstenieuws_IBPNoordzee.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s