Toch grappig, de titel van het topic (en van het nieuwsartikel aan het begin) gaat over de kustwacht, terwijl dit topic weer uitdraait op de discussie over of de KNRM een concurrent is van de reddingsbrigades of iets dergelijks.
Het lijkt mij dat de KNRM er is voor de SAR op de zee, zo vanaf de veel genoemde 1 km-grens. Aangestuurd door het KWC.
En dat de reddingsbrigades er zijn voor de hulpverlening tot 1 km, op het strand, in de duinen en op de binnenwateren. Aangestuurd door de veiligheidsregio's.
Deze discussie zal voorlopig nog wel voortduren. En met convenants tussen de KNRM/KWC en veiligheidsregio's schieten we volgens mij niet zoveel mee op. Is ook overbodig volgens mij, de KNRM wordt ingezet door het KWC en die heeft als "landelijke meldkamer voor SAR" al de lijnen met de meldkamers van de veiligheidsregio's.
Volgens mij wordt het tijd dat de afbakening tussen de KNRM en de reddingsbrigades ergens wettelijk wordt vastgelegd. Maar ja, de KNRM "valt" via het KWC onder wetgeving van het ministerie van V&W, en de reddingsbrigades via de veiligheidsregio's onder BZK. En als het om afstemming tussen die beide ministerie's gaat...
Onze hoop is voorlopig gevestigd op Waterrand