Lekker simpel houden betekend niet dat je een prioregeling die men landelijk in wil gaan voeren moet gaan veranderen. Als elk korps dat gaat doen en andere regels aan hun prio gaan hangen is denk ik het doel weg van de prioregeling.
Hoi Ed,
Voor alle duidelijkheid : de wijze van invoering van de brancherichtlijn in Noord-Holland Noord is niet door mij bedacht! Maar ik ben het wel 100% eens met de wijze waarop het bij ons is uitgedokterd.
De brancherichtlijn (lees de tekst uit de Staatscourant nog maar eens goed door!) geeft duidelijk aan dat er bij PRIO 2 een "geen dringende taak maar wel een noodzaak is om ter plaatse te komen" en dat onder PRIO 3 "alle overige uitrukken" vallen.
Een nadere uitwerking van welke soorten uitrukken onder welke PRIO vallen is in de richtlijn alleen gegeven voor het verschil tussen PRIO 1 en PRIO 2. Een nadere uitwerking met voorbeelden van wat onder PRIO 3 moet vallen is NIET opgenomen.
Wanneer je als uitgangspunt neemt dat er, wanneer een eenheid is gealarmeerd, er per definitie sprake is van een "noodzaak om ter plaatse te komen" (waarom zou je de brandweer anders alarmeren
), kan je dus zonder problemen alle incidenten (behalve de PRIO 1 met dringende taak) de status PRIO 2 geven.
Jouw opmerking over de vrijstellingen die je bij PRIO 3 ook zou hebben kan ik niet helemaal plaatsen... de brancherichtlijn geeft duidelijk aan dat bij PRIO 3 gewoon ALLE verkeersregels gelden!
Volgens mijn bescheiden mening (
) houden wij ons juist perfect aan de brancherichtlijn.
Weet je dat de landelijke brancherichtlijn voortgekomen is uit de oorspronkelijke Rotterdamse PRIO-regeling maar NIET hetzelfde is? Ik heb laatst ook ergens gelezen dat Rotterdam van plan is een aantal wijzigingen in jullie regeling te gaan doorvoeren.
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard