Beste rene,
Iets waar mijn tenen dus van gaan krommen is het feit dat er al "busjes" die niet geallarmeerd zijn gaan rijden op een incident. Het is iets wat ik nog steeds niet kan plaatsen,. Naar een incident ruk je uit met 1 of meerdere TS-en eventueel nog aan gevuld met wat ander matrieel ( redvoertuig/hv/ab/ ) ( OD om slangen te rollen ). Wagens die gaan rijden die niet geallarmeerd zijn behoren naar mijn mening in de kazerne te blijven.
De reden die je wel eens hoort : "het is zo makkelijk die extra handen" of "die andere mensen moeten toch ook gemotiveerd blijven" vind ik een beetje vreemd. Als je meer mensen nodig hebt dan schaal je op. En als elke keer dezelfde mensen op de TS zitten en er elke keer een groepje "te laat" komt zul misschien groepen moeten maken zodat iedereen aan de beurt komt.
Maar ja dat was het onderwerp niet.
Dat is zeker een ander onderwerp waarover nog heel veel te discussiëren valt
Ik ga die discussie zeker niet uit de weg, maar ik schat in dat er bij meer dan de helft van de alarmeringen in Nederland meer voertuigen uitrukken dan in eerste instantie nodig is (op basis van bijv. de handleiding brandweerzorg).
En... die OvD om slangen te rollen is natuurlijk met PRIO 1
(ook daar ben ik trouwens niet vies van!)
De prio regeling. Natuurlijk heb je gelijk dat je zegt dat je ter plaatse MOET komen als de brandweer gebeld is. Alleen de mate van snelheid wat daarmee gepaard gaat is van belang. Is het nu echt noodzakelijk om SNEL ter plaatse te komen om een deur te openen ( pannentjes op vuur e.d. uitgesloten ) Of is het nu echt belangrijk om bij een ondergelopen kelder binnen 8 minuten ter plaatse te zijn. Bij deze uitrukken is het onzinnig om van de vrijstellingen gebruik te mogen maken.
Nee hoor, bij PRIO 2 hoef je normaal gesproken niet snel ter plaatse te komen (anders zouden het PRIO 1 incidenten worden).
Ik denk dat wij langs elkaar heen praten als het om de vrijstellingen gaat. In Rotterdam betekenen die vrijstellingen bij PRIO 2 misschien sneller rijden (gebruik busbanen etc.) maar dat zal in Noord-Holland Noord iets anders zijn
Bij PRIO 2 gelden uiteindelijk de normale maximale rijsnelheden. Er is juist in onze 3 regio's gekozen voor PRIO 2 omdat je dan niet steeds van PRIO hoeft te veranderen (van 3 naar 2) als je gebruik wil maken van vrijstellingen.
Ik zal Hakan Meijer (ook forumlid, werkzaam bij onze regionale brandweer en afgestudeerd op de brancherichtlijn
vragen om e.e.a. nog even toe te lichten.
Na onderzoek is gebleken dat de meeste ongelukken die gebeurde met brandweervoertuigen zich afspelen tijdens uitrukken met O en G. De regeling is dus tot stand gekomen om het aantal ongelukken te verminderen. Hierbij zijn ze uitgegaan van het feit dat naar veel meldingen het helemaal niet nodig is om met O en G te rijden. ( Containers buitenbranden e.d. ) Voor deze incidenten is dus prio 2 in het leven geroepen. En dat je dan even voor het stoplicht moet staan en je de container al ziet dat vinden de meeste brandwachten raar. Maar vraag je eigen eens af of het dus waard is om mensen in gevaar te brengen omdat er ergens een container in brand staat.
Helemaal mee eens, ik heb volgens mij ook niet anders beweerd. Daarom is een buitenbrand zonder gevaar voor belendingen in het algemeen ook PRIO 2.
En daarom wordt er bij PRIO 2 ook niet met alleen blauwe zwaailichten gereden zoals sommige korpsen de brancherichtlijn hebben uitgelegd (echt waar!).
Nog even gekeken op -> deze site <- om te ontdekken dat er inderdaad wat veranderd moet worden aan onze prioregeling. Ons alarmvoorstel is prio2 voor automaatjes. Dit moet prio 1 zijn. Voor de rest zal onze prioregeling niet verschillen van de landelijke.
De vrijstellingen waar ik over schreef in een eerder bericht staan omschreven in het opleidingsboek brandweerchauffeur van het nibra.
Ed
Ik ken het boek, ook ik heb na jaren weer eens een multiple choice examen van een fantastische kwaliteit mogen maken
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard