Prioriteiten systeem

Auteur Topic: Prioriteiten systeem  (gelezen 15670 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2003, 18:04:12
helemaal mee eens rene!!!!!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2003, 21:57:12
Citaat
Jouw opmerking over de vrijstellingen die je bij PRIO 3 ook zou hebben kan ik niet helemaal plaatsen... de brancherichtlijn geeft duidelijk aan dat bij PRIO 3 gewoon ALLE verkeersregels gelden!

René,

Ook wij werken bijna uitsluitend met prio 1 en 2.

Even nog een vraag en dan met name voor de mensen uit de stad: wij merken regelmatig dat we voor bijvoorbeeld een containerbrand met prio 2 uit moeten rukken. Vervolgens 6 keer stil staan voor het stoplicht en er een kwartier over doen om ter plaatse te komen.

Dit werkt best frustrerend, en komt een beetje vreemd over naar de omgeving als je de container ziet branden maar nog even twee stoplichten moet passeren!!

Onze kazerne licht in het centrum en welke kant we ook op gaan we moeten hoe dan ook verschillende stoplichten passeren. Vervolgens moet er binnen de minuut worden uitgerukt volgens de procedures en sta je twee tellen later op het gemakje voor het rode licht te wachten??

Hoe gaan andere korpsen hiermee om. Ik kan me bedenken dat dit ook in andere plaatsen speelt?


Blik

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 13 oktober 2003, 15:19:24
prio 2 betekent bij ons ook dat we wat minder gehaast weggaan als normaal , en ja een container , kijk je staat niet graag voor een stoplicht op weg naar een brandje , maar ja als de container vrij staat wat maakt het dan uit of hij 5 minuten langer brand .........een beetje lakschade aan zo'n ding . Alleen hij moet wel uit , je kunt hem maatschappelijk gezien niet laten roken en stinken. dat is het zelfde met een bermbrand , als het geen kwaad kan , ja of er dan een paar vierkante meter meer gras verbrand . Dus er zit niets anders op om even op het groene licht te wachten . enne de omgeving , als je met toeters en bellen door rood zou vliegen zou vliegen voor zo'n container dan zou je diezelfde omgeveing ook weer eens moeten horen.....Het is even een proces van anders denken dan voorheen maar het werkt wel lekker relaxed en brengt ook rust en bezinning tijdens zo'n uitruk .


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #23 Gepost op: 13 oktober 2003, 16:55:17
Beste rene,

Iets waar mijn tenen dus van gaan krommen is het feit dat er al "busjes" die niet geallarmeerd zijn gaan rijden op een incident. Het is iets wat ik nog steeds niet kan plaatsen,. Naar een incident ruk je uit met 1 of meerdere TS-en eventueel nog aan gevuld met wat ander matrieel ( redvoertuig/hv/ab/ ) ( OD om slangen te rollen  ;D ). Wagens die gaan rijden die niet geallarmeerd zijn behoren naar mijn mening in de kazerne te blijven.  

De reden die je wel eens hoort : "het is zo makkelijk die extra handen" of "die andere mensen moeten toch ook gemotiveerd blijven" vind ik een beetje vreemd. Als je meer mensen nodig hebt dan schaal je op. En als elke keer dezelfde mensen op de TS zitten en er elke keer een groepje "te laat" komt zul misschien groepen moeten maken zodat iedereen aan de beurt komt.
Maar ja dat was het onderwerp niet.

De prio regeling. Natuurlijk heb je gelijk dat je zegt dat je ter plaatse MOET komen als de brandweer gebeld is. Alleen de mate van snelheid wat daarmee gepaard gaat is van belang. Is het nu echt noodzakelijk om SNEL ter plaatse te komen om een deur te openen ( pannentjes op vuur e.d. uitgesloten ) Of is het nu echt belangrijk om bij een ondergelopen kelder binnen 8 minuten ter plaatse te zijn. Bij deze uitrukken is het onzinnig om van de vrijstellingen gebruik te mogen maken.

Na onderzoek is gebleken dat de meeste ongelukken die gebeurde met brandweervoertuigen zich afspelen tijdens uitrukken met O en G. De regeling is dus tot stand gekomen om het aantal ongelukken te verminderen. Hierbij zijn ze uitgegaan van het feit dat naar veel meldingen het helemaal niet nodig is om met O en G te rijden. ( Containers buitenbranden e.d. ) Voor deze incidenten is dus prio 2 in het leven geroepen. En dat je dan even voor het stoplicht moet staan en je de container al ziet dat vinden de meeste brandwachten raar. Maar vraag je eigen eens af of het dus waard is om mensen in gevaar te brengen omdat er ergens een container in brand staat.

Nog even gekeken op -> deze site <- om te ontdekken dat er inderdaad wat veranderd moet worden aan onze prioregeling. Ons alarmvoorstel is prio2 voor automaatjes. Dit moet prio 1 zijn. Voor de rest zal onze prioregeling niet verschillen van de landelijke.

De vrijstellingen waar ik over schreef in een eerder bericht staan omschreven in het opleidingsboek brandweerchauffeur van het nibra.

Ed :)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #24 Gepost op: 13 oktober 2003, 18:07:05
Sorry Rick, maar jouw omschrijvingen van de PRIO's kloppen niet met de tekst van de landelijke brancherichtlijn!

Maar het dekt de lading wel.

Peter.


Rene112

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 13 oktober 2003, 18:31:59
Beste rene,

Iets waar mijn tenen dus van gaan krommen is het feit dat er al "busjes" die niet geallarmeerd zijn gaan rijden op een incident. Het is iets wat ik nog steeds niet kan plaatsen,. Naar een incident ruk je uit met 1 of meerdere TS-en eventueel nog aan gevuld met wat ander matrieel ( redvoertuig/hv/ab/ ) ( OD om slangen te rollen  ;D ). Wagens die gaan rijden die niet geallarmeerd zijn behoren naar mijn mening in de kazerne te blijven.  

De reden die je wel eens hoort : "het is zo makkelijk die extra handen" of "die andere mensen moeten toch ook gemotiveerd blijven" vind ik een beetje vreemd. Als je meer mensen nodig hebt dan schaal je op. En als elke keer dezelfde mensen op de TS zitten en er elke keer een groepje "te laat" komt zul misschien groepen moeten maken zodat iedereen aan de beurt komt.
Maar ja dat was het onderwerp niet.

Dat is zeker een ander onderwerp waarover nog heel veel te discussiëren valt  ;)
Ik ga die discussie zeker niet uit de weg, maar ik schat in dat er bij meer dan de helft van de alarmeringen in Nederland meer voertuigen uitrukken dan in eerste instantie nodig is (op basis van bijv. de handleiding brandweerzorg).

En... die OvD om slangen te rollen is natuurlijk met PRIO 1  ;) (ook daar ben ik trouwens niet vies van!)  ;D

Citaat
De prio regeling. Natuurlijk heb je gelijk dat je zegt dat je ter plaatse MOET komen als de brandweer gebeld is. Alleen de mate van snelheid wat daarmee gepaard gaat is van belang. Is het nu echt noodzakelijk om SNEL ter plaatse te komen om een deur te openen ( pannentjes op vuur e.d. uitgesloten ) Of is het nu echt belangrijk om bij een ondergelopen kelder binnen 8 minuten ter plaatse te zijn. Bij deze uitrukken is het onzinnig om van de vrijstellingen gebruik te mogen maken.

Nee hoor, bij PRIO 2 hoef je normaal gesproken niet snel ter plaatse te komen (anders zouden het PRIO 1 incidenten worden).
Ik denk dat wij langs elkaar heen praten als het om de vrijstellingen gaat. In Rotterdam betekenen die vrijstellingen bij PRIO 2 misschien sneller rijden (gebruik busbanen etc.) maar dat zal in Noord-Holland Noord iets anders zijn ??? Bij PRIO 2 gelden uiteindelijk de normale maximale rijsnelheden. Er is juist in onze 3 regio's gekozen voor PRIO 2 omdat je dan niet steeds van PRIO hoeft te veranderen (van 3 naar 2) als je gebruik wil maken van vrijstellingen.

Ik zal Hakan Meijer (ook forumlid, werkzaam bij onze regionale brandweer en afgestudeerd op de brancherichtlijn ;D ;) vragen om e.e.a. nog even toe te lichten.

Citaat
Na onderzoek is gebleken dat de meeste ongelukken die gebeurde met brandweervoertuigen zich afspelen tijdens uitrukken met O en G. De regeling is dus tot stand gekomen om het aantal ongelukken te verminderen. Hierbij zijn ze uitgegaan van het feit dat naar veel meldingen het helemaal niet nodig is om met O en G te rijden. ( Containers buitenbranden e.d. ) Voor deze incidenten is dus prio 2 in het leven geroepen. En dat je dan even voor het stoplicht moet staan en je de container al ziet dat vinden de meeste brandwachten raar. Maar vraag je eigen eens af of het dus waard is om mensen in gevaar te brengen omdat er ergens een container in brand staat.

Helemaal mee eens, ik heb volgens mij ook niet anders beweerd. Daarom is een buitenbrand zonder gevaar voor belendingen in het algemeen ook PRIO 2.
En daarom wordt er bij PRIO 2 ook niet met alleen blauwe zwaailichten gereden zoals sommige korpsen de brancherichtlijn hebben uitgelegd (echt waar!).

Citaat
Nog even gekeken op -> deze site <- om te ontdekken dat er inderdaad wat veranderd moet worden aan onze prioregeling. Ons alarmvoorstel is prio2 voor automaatjes. Dit moet prio 1 zijn. Voor de rest zal onze prioregeling niet verschillen van de landelijke.

De vrijstellingen waar ik over schreef in een eerder bericht staan omschreven in het opleidingsboek brandweerchauffeur van het nibra.

Ed :)

Ik ken het boek, ook ik heb na jaren weer eens een multiple choice examen van een fantastische kwaliteit mogen maken ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #26 Gepost op: 13 oktober 2003, 20:24:53
Ik denk dat wij langs elkaar heen praten als het om de vrijstellingen gaat. In Rotterdam betekenen die vrijstellingen bij PRIO 2 misschien sneller rijden (gebruik busbanen etc.) maar dat zal in Noord-Holland Noord iets anders zijn ??? Bij PRIO 2 gelden uiteindelijk de normale maximale rijsnelheden.

Alleen bij prio 1 rijden we harder. Bij prio 2 houden we ons gewoon aan de regels. Alleen rijd je "wel eens" over een busbaan of tegen het verkeer in.

Citaat
Er is juist in onze 3 regio's gekozen voor PRIO 2 omdat je dan niet steeds van PRIO hoeft te veranderen (van 3 naar 2) als je gebruik wil maken van vrijstellingen.

Nu moet je me toch eens uitleggen waarom je van een prio 3 melding op zou willen schalen naar een prio 2.

Citaat
En daarom wordt er bij PRIO 2 ook niet met alleen blauwe zwaailichten gereden zoals sommige korpsen de brancherichtlijn hebben uitgelegd (echt waar!).

Dat weet ik. Ik ben al meerdere malen de discussie aangegaan met diverse mensen die het ook zo uitgelegd hebben gekregen van de "oude instructeurs" bij de brandweer. Zijn meestal de mensen die niet de moeite hebben genomen even de regeling door te lezen.

Ed :)


firemanr

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 13 oktober 2003, 20:27:24
Bij prio 2 houden we ons gewoon aan de regels. Alleen rijd je "wel eens" over een busbaan of tegen het verkeer in.

Ed :)
Is ook wel een beetje tegenstrijdig????we houden ons gewoon aan de regels, MAAR gaan wel eens over de busbaan of tegen het verkeer in ??? ??? 8) 8)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 13 oktober 2003, 20:29:43
ja ik meen te weten dat je met prio2  niet tegen verkeer enz mocht


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #29 Gepost op: 13 oktober 2003, 20:48:12
ja ik meen te weten dat je met prio2  niet tegen verkeer enz mocht

Uit  de regeling :

7. TEGEN HET VERKEER INRIJDEN

Bij niet-gescheiden rijbanen (bij “prioriteit 1” en “prioriteit 2” uitrukken) is het tegen het verkeer inrijden toegestaan:
kortstondig over een afstand die vrij is en te overzien is;
in overige gevallen alleen onder politie begeleiding.

Bij gescheiden rijbanen (alleen bij “prioriteit 1” uitrukken) is het tegen het verkeer inrijden toegestaan:
alleen na toestemming van de alarmcentrale, waarbij zeker gesteld is dat het tegemoetkomende verkeer is stil gelegd;
in alle overige gevallen alleen onder politiebegeleiding.

Bij éénrichtingverkeer straten is het tegen het verkeer inrijden toegestaan:
wanneer de aangegeven rijrichting geblokkeerd is (bij “prioriteit 1” en “prioriteit 2” uitrukken);
wanneer sprake is van een significante tijdwinst (bij “prioriteit 1” uitrukken);
de snelheid dient zodanig te zijn dat gestopt kan worden binnen de afstand die te overzien is.