Sorry dat ik er weer op ga reageren maar :
Er zijn 2 dingen die je door elkaar haalt. Prio rijden en parkeren. Voor parkeren heb je indien het werk het nodig acht altijd vrijstelling. Staat omschreven in het boek brandweerchauffeur. Het parkeren wordt ook helemaal niet in de richtlijn omschreven. De richtlijn is bedoelt om het rijden naar een incident veiliger te maken. Dus daarom is het helemaal niet nodig om van prio te moeten veranderen om te parkeren.
Ed
En hier is dus de grote oorzaak van de discussie: waar het de term "prio" nu eigenlijk betrekking op? Antwoord: het
verkeersgedrag. Dus het heeft niets te maken met spoed of geen spoed.
De brancherichtlijn is geheel gebaseerd op bestaande wet- en regelgeving. De brancherichtlijn geeft handvatten om deze wet- en regelgeving toe te passen. Op een aantal punten (bijvoorbeeld de maximumsnelheden) geeft de brancherichtlijn een duidelijke vertaling van de theorie (de wet) naar de praktijk. Hierdoor is de scheiding tussen wat wel en niet toegestaan is, duidelijker geworden.
Aan de brandweer is, middels een beschikking van de Minister van Verkeer en Waterstaat, voor een goede uitoefening van de taken vrijstelling verleend van de bepalingen van (delen van):
- het Voertuigreglement
- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994)
- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
In de beschikking staat een opsomming van de artikelen waarvan men vrijstelling heeft. De vrijstellin-gen van het Voertuigreglement en de WVW 1994 hebben betrekking op de breedte van brandweer-voertuigen en het gebruik van kentekenplaten op aanhangers en zijn in het kader van de brancherichtlijn niet relevant (het verkeersgedrag is hier de kern).
De beschikking geldt als het voor een goede uitoefening van de taken gewenst is om gebruik te maken van de vrijstellingen. De vrijstellingen gelden voor zover het bepaalde in artikel 91 (RVV 1990) niet reeds van toepassing is. In dit artikel staat beschreven dat bestuurders
van een voorrangsvoertuig mogen afwijken van de voorschriften van het RVV 1990
voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist.
Bovenstaande komt erop neer dat je als voorrangsvoertuig (prioriteit 1) mag afwijken van alle voorschriften uit het RVV 1990 en dat je als niet-voorrangsvoertuig (prioriteit 2) mag afwijken van de in de beschikking genoemde artikelen. Hieraan zitten echter wel een aantal voorwaarden verbonden, onge-acht van het feit of het een voorrangsvoertuig betreft. De belangrijkste hiervan zijn:
- De veiligheid van het verkeer dient onder alle omstandigheden te worden gewaarborgd.
- De voertuigen die worden gebruikt moeten duidelijk als brandweervoertuig herkenbaar zijn.
- De vrijstellingen van het RVV 1990 gelden uitsluitend ter plaatse, of in de directe nabijheid, van de uit te voeren repressieve zaken.
De vrijstellingen bij prioriteit 2 van het RVV 1990 hebben betrekking op:
- zoveel mogelijk rechts houden
- voetgangers op de weg
- parkeren / stil staan
- inhalen
- keren / achteruitrijden op de auto(snel)weg
- gebruik autogordel
- gebruik busbanen
- rijstroken waarboven een rood kruis zichtbaar is
- gebruik voorsoorteerstroken / verdrijvingsvlakken
- eenrichtingsverkeer
- diverse gebods- en verbodsborden
Eenvoudig gezegd mag je tijdens een uitruk met prioriteit 2 tegen het verkeer inrijden, rechts inhalen, gebruik maken van busbanen en rijstroken waarboven een rood kruis zichtbaar is, links blijven rijden en mag je de autogordel los hebben als je uitrustingsstukken moet aantrekken of om moet hangen. Omdat altijd aan de voorwaarde moet worden voldaan dat de veiligheid van het verkeer moet worden gewaarborgd, zullen de optische en geluidssignalen gevoerd moeten worden in situaties waar schrikeffecten in het verkeer moeten worden voorkomen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het tegen het verkeer inrijden zonder signalen. In dat geval zal dus de prioriteit bijgesteld moeten worden.
De overige punten gelden tijdens de repressieve werkzaamheden ter plaatse. Men mag dan overal parkeren, stil staan, keren, achteruitrijden en lopen.
Voor elke vrijstelling geldt
altijd (of het nu met of zonder optische en geluidssignalen is):
voor zover de uitoefening van hun taak dit vereist. Dus je hebt niet automatisch bij prio 1 vrijstelling van alles en bij prio 2 vrijstelling van een aantal artikelen.
Terugkomend op de discussie: prio 3 betekent dat je je helemaal aan alles moet houden, je bent een gewone verkeersdeelnemer. Dus moet je daar parkeren waar het is toegestaan, etc. In de praktijk zullen er dus weinig tot geen uitrukken zijn met prio 3 (de auto is nu eenmaal te groot voor een standaard-parkeervak
).
De prioriteiten gelden alleen voor uitruk-situaties, dus een oefening of een werkbezoek zal nooit een prio kennen. Dat even voor de volledigheid.
Het laten vervallen van prio 2 in Twente is dus absoluut niet conform de brancherichtlijn, ik denk dat ze het daar niet helemaal begrepen hebben. Hier in Noord-Holland Noord is het ook nog niet helemaal perfect overigens. Zo kennen we nog de melding "OvD prio 2 contact alarmcentrale". Beetje raar als ik net heb uitgelegd dat de pio slaat op het verkeersgedrag en niet op de mate van spoed.
En dat ik afgestudeerd ben op het onderwerp is een groot woord, maar ik heb er wel een scriptie over mogen schrijven. Speciaal voor Ed: het uitrukken met niet-gealarmeerde voertuigen (busjes), een bevelvoerder van dienst in een dienstauto die apart ter plaatse komt met toeters en bellen, en zelfs het opkomen van een preventist met een voorrangsvoertuig naar de kazerne kan je op basis van de brancherichtlijn snel "de nek omdraaien". Maar dat is een andere discussie...