Prioriteiten systeem

Auteur Topic: Prioriteiten systeem  (gelezen 16020 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 17 oktober 2003, 22:26:38
welke korpsen werken er al met het prio systeem???

Jouw vraag heeft een mooi en levendig onderwerp opgeleverd Rick!    ;)

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Rene112

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 17 oktober 2003, 22:44:37
Daarom gaan we natuurlijk door totdat we de bovenste steen boven hebben, of samen tot de conclusie komen dat er nog een gaatje in de brancherichtlijn is te schieten...  ;D

Ik heb net weer even bij zitten lezen en kom tot de volgende persoonlijke conclusie :

Als blijkt dat de mensen in het veld (wij dus) geen duidelijkheid hebben gekregen over de werkelijke verschillen tussen bepaalde prio's uit de brancherichtlijn, dan schiet deze richtlijn blijkbaar zijn doel voorbij.

Hoeveel brandweerchauffeurs (met certificaat verkeerswetgeving van de opleiding brandweerchauffeur) zouden nu echt het verschil tussen prio 2 en 3 goed kunnen uitleggen, laat staan in de praktijk goed toepassen?
(en daar horen OvD's in hun dienstauto ook bij  ;))


Het is dus geen toeval dat er in de brancherichtlijn (of in de toelichting erbij) NIET wordt ingegaan op de soort incidenten die onder prio 2 of 3 zouden moeten vallen.
Bij het verschil tussen prio 1 en 2 wordt hier wel een nadere toelichting gegeven.
Het verschil tussen prio 2 en 3 is gewoon een moeilijk onderscheid waarvoor nog geen landelijk gedragen oplossing is gevonden.

De mensen/korpsen in het veld moeten maar zien hoe ze invulling geven aan prio 2 en 3. En zo gaat er weer veel kostbare tijd verloren die veel beter besteed had kunnen worden.  >:(

Ik heb een sterk vermoeden dat de brancherichtlijn binnen een jaar of 2 zal worden bijgesteld of uitgebreid m.b.t. de verschillen en toepassing van de prio's 2 en 3.

Een goede insteek daarbij zou het verschil tussen de wettelijke taken (prio 1 en 2) en dienstverlening (prio 3) kunnen zijn. Dienstverleningen zijn per definitie klussen die ook door een particulier bedrijf kunnen worden uitgevoerd, en die mogen dan ook niet gebruik maken van bepaalde vrijstellingen in het verkeer.


groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #62 Gepost op: 17 oktober 2003, 22:45:28
ach ja, ik heb soms van die vragen.....moet zeggen dat ik met plezier heb meegelezen!!!! (en het met ed eens ben!) ga zo door


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #63 Gepost op: 17 oktober 2003, 23:15:39
Inderdaad een goeie vraag.

Volgens mij weet men inderdaad niet echt een verschil tussen prio 2 en 3, wat betreft rijstijl.
Misschien aleen dat veel mensen door blijven werken als het maar een prio 3 is. :-\

Christian


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #64 Gepost op: 19 oktober 2003, 09:21:12
Verklaar je nader christian ???

Ed :)


firemanr

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 19 oktober 2003, 15:50:40
Verklaar je nader christian ???

Ed :)
Is niet zo moeilijk, Ed....dat er vrijwilligers zijn die niet op komen dagen als er een prio 3 geldt. Bijvoorbeeld wegdek reinigen..... :(


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #66 Gepost op: 19 oktober 2003, 20:36:40
heeft iedereen eigenlijk de brancherichtlijn al geleze?
http://www.nvbr.nl/cms/show/id=456875


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #67 Gepost op: 19 oktober 2003, 21:01:39
Als mensen stuctureel niet op komen dagen bij een prio 3 melding dan moeten ze naar mijn mening weg bij de brandweer. Niet alleen de lusten maar ook de lasten samen dragen.

Klinkt hard en simpel maar zo denk ik er nu eenmaal over. Ik heb het ook meegemaakt. Als er middelbrand was dan stond de halve kazerne vol. Werd er geallarmeerd voor herbezetten dan kwamen er maar een paar. En als er dan weer middelbrand was dan stonden diegene die alleen voor middelbrand kwamen altijd te schelden dat elke keer dezelfde op de wagen zaten.

Je bent brandweerman of je bent het niet. Dus ook de mindere of simpele klussen horen erbij. Het argument dat je niet van je baas wegmag gaat er bij mij ook niet in. Want je krijgt meldingen over de hele dag en niet alleen onder jouw diensttijd bij je baas. Dus dat je een keer niet komt kan ik nog inkomen, maar stuctureel niet komen zou moet keihard aangepakt worden.

Ed :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #68 Gepost op: 19 oktober 2003, 21:15:50
helemaal met je eens Ed,gisteravond hadden we ook zo,n leuke.Melding van een schoorsteenbrand,van de dienstdoende ploeg kwamen er maar 2 opdagen een chauffeur en bevelvoerder.Dus zijn wij als ploeg maar uitgerukt,terwijl onze dienst morgenochtend pas begint.

Dus hoef ik me eigen niet meer af te vragen wat die ploeg doet met een melding van wegdek reinigen ofzo,maar daar zal het laatste woord nog niet over gezegt zijn


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #69 Gepost op: 20 oktober 2003, 15:58:03
tja, dat is gewoon slecht.....vrijdagnacht grasmaaier in brand...... was geen bevelvoerder.....kwam 5 minuten later aangesukkeld met het excuus het is nacht en het is maar een brandje...doe rustig.....dan vraag ik me af wat doe je bij de brandweer