Als leek, zou ik eerst alarm geven, (kreet richting collega's, check of ze reageren, dan op mijn fluitje blazen, alle kinderen naar die kant van het zwembad, (lage gedeelte, en uit het water! NU...) Dan (afhankelijk hoe diep het water is), zelf te water gaan, (op een veilige manier, dus niet hoofd-eerst, als het ondiep is), dan naar het slachtoffer toe zwemmen, hap adem, en duiken, zorg dat het slachtoffer op een veilige manier aan de oppervlakte komt. zodra je boven water komt, even orienteren, dan weer een kreet aan je collega-badmeester/juffen geven, dat je hulp nodig hebt om het slachtoffer op de kant te krijgen, 2 man op de kant, 1 erbij in het water...
Zodra jullie op de kant zijn, zo snel als mogelijk bij het slachtoffer controleren of het nu ademt, of er hartslag / pols voelbaar is, zorgen voor dekens/handdoelen/badlakens, en het slachtoffer indien het veel water binnen heeft gekregen, in een stabiele (zijligging/houding) leggen,zodat ALS het braakt, het vocht niet in z'n longen kan lopen...
Mocht het slachtoffer niet bij kennis te krijgen zijn, via 112 de CPA bellen, en doorgeven dat er een verdrinkingsslachtoffer is, (mogelijk komen ze dan ivm reanimatie met 2 voertuigen)...
Zover mijn idee...
ps ik ben dus een leek op dit gebied, en hoor graag de meningen van mensen die in de praktijk werkzaam zijn bij de reddingsbrigade of van andere hulpverleners...