[Witte kolom] Zwemles

Auteur Topic: [Witte kolom] Zwemles  (gelezen 30495 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Gepost op: 10 januari 2008, 22:27:10
Even kijken of we er weer een casusje in kunnen gooien! Dit keer wil ik het proberen vanuit verschillende standpunten en geef ik in iedere update aan vanuit welke hulpverlener ik een reactie verwacht. Dit houdt niet in dat je persé zo'n dergelijke hulpverlener hoeft te zijn maar geeft wel richting aan hoe diep het op dat moment gaat. (NB deze casus is gebaseerd op meerdere casusbeschrijvingen vanuit de literatuur en dus niet als zodanig door mijzelf meegemaakt. Aan het einde zal ik dan ook de verwijzingen naar deze casusbeschrijvingen geven.)

Zwemles

Je bent bezig met het geven van zwemles in een Sportfondsenbad aan een groep van 9- à 10-jarige kinderen, zwemmend voor hun C. Dan valt het je op dat de 9-jarige Joey na het "onderwater zwemmen" niet boven water komt. Uiteraard besluit je direct een redding uit te voeren...

Vragen
(er vanuit gaande dat je als zweminstructeur sowieso een redding weet uit te voeren en in bezit bent van een EHBO-diploma)

-Zijn er nog zaken waar je op let/die je doet voordat je in het water springt?
-Zijn er zaken die je al in het water zal controleren/uitvoeren bij Joey?
-Wat zijn je eerste stappen als Joey op de kant ligt?

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2008, 09:01:07
Citaat
Zijn er nog zaken waar je op let/die je doet voordat je in het water springt?
Alarmeren, nooit gaan redden zonder dat iemand op jou let.
Bovendien kan die de andere kinderen in veiligheid brengen die op het moment dat jij springt zonder toezicht zijn.
Verder is het handig dat die er voor zorgen dat de andere zwemmers uit het bad gaan of in ieder geval niet bij de plaatst des onheils komen.
Roepen dat er EHV-ers klaar staan om te assisteren bij het vakkundig uit het water halen.
Die kunnen direct de hulp overnemen waarna jij uit het water klimt.
Overigens neem ik aan dat zwembaden daar een protocol voor hebben en slechts één kreet van een badmeester voldoende is om de hele machine in werking te stellen.

Citaat
Zijn er zaken die je al in het water zal controleren/uitvoeren bij Joey?
Ik ben niet bekwaam in redden van drenkelingen.
In ieder geval bewustzijn zal te constateren zijn.
Ademhaling lijkt me moeilijk te controleren, maar wellicht niet onmogelijk

Citaat
Wat zijn je eerste stappen als Joey op de kant ligt?
Controleren of de alarmering gewerkt heeft en er hulp klaar staat
ABCD-controle en hopelijk kom je verder dan de A...  :-\

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2008, 09:56:11
Zijn er nog zaken waar je op let/die je doet voordat je in het water springt?
Uiteraard zal er gealarmeerd moeten worden, er zijn nog meer kinderen in en om het water, die zullen opgevangen en in de gaten gehouden moeten worden, verder wil ik wel wat assistentie aan de kant. (bij ons zit er een toezichthouder van onze duikclub met portofoon voor communicatie met de receptie en BHV naast de zwembak)

Zijn er zaken die je al in het water zal controleren/uitvoeren bij Joey?
Er zijn geen aanwijzingen voor cwk letsel (neem ik aan) dus zo snel mogelijk naar boven brengen en een vrije ademweg zien te krijgen.
beademen in het water is eigenlijk geen optie (wij moeten dat als duikinstructeurs onze cursisten wel aanleren, maar dicht bij de kant is het eigenlijk geen optie)
Zijn er wel indicaties voor CWK letsel dan zo veel mogelijk horizontaal het water uit met stabilisatie van het hoofd.

Wat zijn je eerste stappen als Joey op de kant ligt?
ABC controleren en waar nodig starten met interventies, de kans dat de patient bewusteloos is door hypoxie is erg groot, dus ik volg hier niet de standaard regel binnen het normale ehbo "geen ademhaling = geen circulatie" en controleer decirculatie wanneer er geen ademhaling is.
Laten alarmeren wanneer noodzakelijk
AED (met handddoeken) ter plaatse laten komen
Wanneer het in mijn geval tijdens een duikles zou gebeuren uiteraard ook de zuurstofkoffer ter plaatse
Wat ik verder wil weten: Is er sprake van bewusteloosheid, spierzwakte, epilepsie achtige verschijnselen, verlamming, met andere woorden, waarom komt de jongen niet boven ?
Hoe was zijn zwemkunst ? (moet met een diploma C op zak toch vrij aardig zijn)

Verder zou ik kinderen die kort voor en na het te deze jongen te water zijn gegaan vragen of hij wellicht heeft staan hyperventileren alvorens te water te gaan om zo langer onder water te kunnen blijven, "shallow water blackout" of primaire hypoxie kan dan de oorzaak zijn van de bewusteloosheid (als daar al sprake van is).

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2008, 17:28:25
Interessante casus, aangezien ik zelf ook zwemles geef. Ik volg 'm even op afstand. O0
343, never forget.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2008, 17:52:09
Interessante casus, aangezien ik zelf ook zwemles geef. Ik volg 'm even op afstand. O0

Welkom Joris, maar jij als deskundige mag ook best aaneven hoor hoe je in een dergelijke situatie zou reageren.
Het kan ons misschien een beetje inzicht geven in de procedures die de zwembaden in dergelijke gevallen hanteren.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

weetje_hgl

• geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2008, 20:09:35
Als leek, zou ik eerst alarm geven, (kreet richting collega's, check of ze reageren, dan op mijn fluitje blazen, alle kinderen naar die kant van het zwembad, (lage gedeelte, en uit het water! NU...) Dan (afhankelijk hoe diep het water is), zelf te water gaan, (op een veilige manier, dus niet hoofd-eerst, als het ondiep is), dan naar het slachtoffer toe zwemmen, hap adem, en duiken, zorg dat het slachtoffer op een veilige manier aan de oppervlakte komt. zodra je boven water komt, even orienteren, dan weer een kreet aan je collega-badmeester/juffen geven, dat je hulp nodig hebt om het slachtoffer op de kant te krijgen, 2 man op de kant, 1 erbij in het water...
Zodra jullie op de kant zijn, zo snel als mogelijk bij het slachtoffer controleren of het nu ademt, of er hartslag / pols voelbaar is, zorgen voor dekens/handdoelen/badlakens, en het slachtoffer indien het veel water binnen heeft gekregen, in een stabiele (zijligging/houding) leggen,zodat ALS het braakt, het vocht niet in z'n longen kan lopen...
Mocht het slachtoffer niet bij kennis te krijgen zijn, via 112 de CPA bellen, en doorgeven dat er een verdrinkingsslachtoffer is, (mogelijk komen ze dan ivm reanimatie met 2 voertuigen)...

Zover mijn idee...

ps ik ben dus een leek op dit gebied, en hoor graag de meningen van mensen die in de praktijk werkzaam zijn bij de reddingsbrigade of van andere hulpverleners...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2008, 20:39:29

Ik sluit me bij Jacques aan, kom op geef ook jouw plan van aanpak vrij...  ;)

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er straks ook andere hulpverleners bij betrokken zijn dus dan is je kans weer verkeken  ;D

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2008, 11:32:42
Hmmm, oké dan maar. :)

* Een gil richting het uurhoofd, kijken of hij/zij m'n reactie heeft gezien en te water gaan. Kind zo snel mogelijk het water uit en ABC (laten) controleren en indien nodig reanimatie starten.
* Iemand de AED, zuurstof en isodekens laten halen.
* 112 laten bellen voor mogelijke reanimatie, mocht die tweede ambu niet nodig zijn is dat jammer.
* De kinderen (die waarschijnlijk toch allemaal al op de kant staan, het zijn immers kinderen) opvangen in de kantine/aula van het zwembad met een paar man begleiding.
* Iemand de ambulance op laten vangen bij de ingang van het zwembad.
343, never forget.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2008, 12:05:54
Citaat van: Joris link=topic=21013.msg548161
* De kinderen (die waarschijnlijk toch allemaal al op de kant staan, het zijn immers kinderen) opvangen in de kantine/aula van het zwembad met een paar man begleiding.
* Iemand de ambulance op laten vangen bij de ingang van het zwembad.

Joris, ik neem aan dat het niet de verantwoordelijkheid is van de gene die zojuist het water ingesprongen is om dit te regelen of uit te voeren, maar dat het gewoon een punt is wat ook door iemand uitgevoerd moet worden ? Of hebben jullie erg weinig personeel in het bad ?

Jacques

Joris

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2008, 13:49:35
Joris, ik neem aan dat het niet de verantwoordelijkheid is van de gene die zojuist het water ingesprongen is om dit te regelen of uit te voeren, maar dat het gewoon een punt is wat ook door iemand uitgevoerd moet worden ? Of hebben jullie erg weinig personeel in het bad ?

Jacques
Ik kijk eigenlijk vanuit m'n reddingsbrigade oog (:P), hier geef ik nl. ook les. Wijzelf krijgen eigenlijk geen les voor redden in het zwembad, dus zou ik eigenlijk handelen zoals ik dat bij buitenwater ook zou doen. Het voortouw nemen in een situatie wordt ons gewoon aangeleerd, jij hebt het ongeval (vaak) zien gebeuren en weet het best wat er aan de hand is, duidelijk? ;)

Het gaat dus om het regelen.
343, never forget.