-Wat geef je door aan de centralist?A: bellemmerd/pruttelend
B: oppervlakking (snelheid ??)
C: pols 35-40 (regelmatig ??)
D: AVPU=P
AVPU = Wanneer reageert iemand met het openen van de ogen, beweging of geluid, is hij/zij normaal
Alert, op
Verbale prikkels (aanspreken), op
Pijnprikkels, of helemaal niet (
Unresponsive)
-Wat doe je met Joey?ABC goed (continu) in de gaten houden, stabiel leggen
Bij te oppervlakking adehaling evt bijbeademen, opblazen maag proberen te voorkomen, zonodig hartmassage bij te lage pols en diepe bewusteloosheid.
Jongen afdrogen en inpakken om overmatig zuurstofverbruik door rillen te voorkomen.
Heb ik tijd over dan even een EMV score bepalen voor een evt trend daar in
(De EMV score zegt iets over de de reactie van de patient op prikkelingen van buitenaf (het openen van de ogen, de reactie op pijnprikkels in de vorm van bewegingen van armen/handen en de spraak)
-Nog andere acties? vragen? overwegingen?Moeder proberen gerust te stellen en in ieder geval begeleiden
AMPLE uitvragen (hier uiteraard de moeder voor gebruiken)
Wat is de snelheid en regelmaat van de ademhaling ?
Wat is de kwaliteit/regelmaat van de pols ?
Hoe is de kleur van de jongen (huid/slijmvliezen)
Hoe is de cap. refill ? (hoe is de doorbloeding van de uiteinden van de vingers)
Hoe lang is de jongen onderwater geweest ?
Is er mogelijk sprake van mogelijk CWK letsel ? (let op verwondingen)
Waar in het traject is de jongen bewusteloos geraakt, gelijk bij het begin, halverwege, einde, hoeveel meter heeft hij onderwater gezwommen ?
En uiteraard wil ik graag antwoord op de vragen die ik eerder al stelde......
Overwegingen en overpijnzingen.... (zo maar wat wilde gedachten om te filosoferen over de mogelijke oorzaak/aanleiding)
De trage pols is nog een beetje lastig te plaatsen, is het een gevolg van ritme stoornis (atrium fibrilatie/flutter, escape ritme ?)
Oorzaken van plotselingen bewusteloosheid als aangeboren hartproblemen (zoals het Long QT syndroom of Brughada) leiden niet typisch tot een trage pols, eerder tot een circulatiestilstand. De regelmaat van de pols zegt mogelijk iets meer over het soort ritme...
In een warm zwembad kun je, sowieso bij iemand die reeds gewommen heeft, de duikreflex als oorzaak van de trage pols wel vergeten.
Redenen voor een verhoogde ICP als oorzaak van de bradycardie lijken ook niet direct aanwezig.
Sinusbradycardie veroorzaakt door ernstige hypoxie lijkt het meest voor de hand liggend, maar is dan een gevolg en geen oorzaak, wat is de oorzaak dan wel ?
Een onbegrepen bewusteloosheid dwingt je om de 4H's en 4 T's na te lopen, ook hier wellicht hypoxie maar verder ..??
(
Hypoxie,
Hypovolemie,
Hypo/hyperkaliëmie (en andere electrolietenstoornissen),
Hypothermie,
Tensie pneumothorax, (hart)
Tamponade,
Toxiciteit van medicatie,
Trombose (coronair of longembolen)).
Suikerziekte ? Wellicht blijkt het uit de AMPLE, maar vooralsnog weinig aanknopingspunten voor deze aanname, ook hier is de trage pols niet typisch.
Die bewuste hyperventilatie als oorzaak sluit ik dus nog maar even niet uit.
Afijn geen zaken waar je als ehbo'er nu direct wat aan hebt, maar wel leuk (vind ik) om zo over de waarom vraag te filiosoferen en de serie House is niet voor niets zo leuk (los van de leuke arogantie van House zelf)
-Als centralist zijnde, welke info wil je nog hebben? -zodat je kan beslissen wat zou je sturen?Ikheb niet veel meer info nodig, als centralist maak ik er een A1 rit van(bijna verdrinking)
Verder vragen ABC goed in de gaten te houden, bij ernstige verslechtering 2e auto erbij en evt MMT (kinder-reanimatie is een van de inzetcriteria)