[Witte kolom] Zwemles

Auteur Topic: [Witte kolom] Zwemles  (gelezen 30407 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2008, 08:08:31
NB, Jaques, waarom intubeer je hem? ;)

Uhhhhh, dat doe ik niet ik gebruik een speciaal masker met peep  ::) (bestaan overigens wel, maar bij mijn weten niet op de ambu)
Of had deze jonge met Astma auto-peep  ::)

Nee, je hebt gelijk, peep wordt lastig op de ambu onder deze omstandigheden, even te vlot doorgeredeneerd.
intubatie (en dan de maagslang niet vergeten) was bij zijn oorspronkelijke EMV waarde wellicht wel aan de oorde geweest, maar hier niet (meer)
Goed opgemerkt !

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2008, 08:33:04
Uhhhhh, dat doe ik niet ik gebruik een speciaal masker met peep  ::) (bestaan overigens wel, maar bij mijn weten niet op de ambu)
Of had deze jonge met Astma auto-peep  ::)


Bestaat wel maar dan noemen we het CPAP...  ;)

Lang leve alle afkortingen  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2008, 09:03:41
Vragen als ambulance-hulpverlener
Citaat
-Wat doe je met de tweede wagen?
Gezien de info, kan die weer gaan doen wat die moet doen.

Citaat
-Wat doe je met Joey?
Als badmeester/ehbo-er: netjes overdragen aan de ambupleeg
Als ambupleeg: (als ik me die eer mag aanmatigen) protocol afwerken. Afhankelijk van de saturatie wat o2-geven. Aansluiten op de monitor. Overbrengen naar ziekenhuis: secundary drowning!

Citaat
-Wat wil je nog weten?
Niet veel meer, misschien als moeder wat meer gekalmeerd is de anamnese verder uitvragen.

Citaat
-Waar denk je aan?
Moeilijk te zeggen/


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2008, 09:15:44
Bestaat wel maar dan noemen we het CPAP...  ;)

ja dat wist ik, maar ikwilde er inderdaad niet weer een nieuwe afkorting ingooien of de indruk wekken iets recht te praten wat gewoon krom is   :)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2008, 18:30:48
NIPPV heet dat hier... is hetzelfde geloof ;D
Arts  www.alphalog.nl


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #35 Gepost op: 24 januari 2008, 20:52:30
NIPPV heet dat hier... is hetzelfde geloof ;D

Niet helemaal...

CPAP oftewel Continuous Positive Airway Pressure is een techniek waarbij er een continue druk wordt gehouden op de luchtwegen van meestal ergens tussen de 4-6 cm H2O. Het meeste effect kan dus verwacht worden aan het einde van de uitademing, immers normaliter is de druk dan het laagste in de longen maar deze wordt kunstmatig hoger gehouden waarbij de alveoli (longblaasjes voor de non-medici) beter open blijven staan.

NIPPV oftewel Non-Invasive Positive Pressure Ventilation is een techniek waarbij middels een masker de ademhaling actief wordt ondersteund en er meestal twee drukken ingesteld kunnen worden. Ééntje gedurende de inademing (de IPAP), meestal ergens rond de 20 cm H2O en ééntje gedurende de uitademing (de EPAP), meestal vergelijkbaar met de gebruikte druk bij CPAP, zo rond de 4-6 cm H2O. Een klep regelt het schakelen tussen deze twee drukken en dit kan geregeld worden op verschillende manieren (volume, flow, tijd).

NIPPV is dus 'invasiever' dan CPAP, waar CPAP meer passief voor en betere ventilatie zorgt door voor betere "opening" van de longen te zorgen is NIPPV actief bezig de ademhaling zelf te ondersteunen.

Maar ok, dit gaat misschien iets te ver van het oorspronkelijke onderwerp dus maar weer terug naar Joey?

NB er zijn diensten in NL die werken met CPAP op de wagen met behulp van een Boussignac-klep, met als twee indicaties Acuut hartfalen en near-drowning... Zo gek is het voorstel van Jacques dus niet...


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #36 Gepost op: 24 januari 2008, 21:45:40
Even off topic,

Patienten hebben zelf thuis cpap apparatuur (slaapapneu)
 ::)


apje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
  • he jij hier
Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2008, 07:31:24
ik zou mijn collega het bad ontruimen en zelf gelijk het bad in gaan om een redding uit te voeren, als ik eerst zef het bad ontruim gaat er veel kostbare tijd verloren, ook zou ik altijd de horizontale redding doen, mocht het nodig zijn kan ik gelijk starten met de nodige hulpverlening en eventuele de reanimatie te starten ( ook is er al een collega stanby die de hulpdiensten kan inschakkelen)




edtih spelfouten er uitgehaald
kent u mij dat u mij nog kent zodat u weet wie ik ben?


sandy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #38 Gepost op: 25 januari 2008, 15:10:06
ho...niet te snel typen ;D

Sandy :D


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2008, 21:48:06
Interessante casus en ik vraag me af wat prioriteit heeft.
Naar mijn mening is het belangrijk dat afkoeling wordt voorkomen.
Dus op 'iets' leggen, een rugplank bij voorkeur, en ook afdrogen en romp, nek en hoofd voorzien van handoeken.

Jaques heeft de Eerste Hulp uiteengezet, maar waar liggen nu vooral de winstpunten?
Wat gaat er volgens jullie makkelijk minder goed?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!