IMSI-catcher gebruken bij te water geraakte auto's

Auteur Topic: IMSI-catcher gebruken bij te water geraakte auto's  (gelezen 2814 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 14 januari 2008, 19:19:54
Wat moet ik me hier bij voorstellen tijdens het te water raken van een auto??  ??? ??? De lokatie bepaling is toch niet zo 'goed' dat er gepeild kan worden tot enkele meters??  ???


http://www.telegraaf.nl/digitaal/3024373/_Mogelijkheden_afluisteren_mobiel_uitgebreid__.html?p=6,1

ma 14 jan 2008, 16:54  | 0 reacties
Verruiming regels afluisteren mobiel

DEN HAAG -  De mogelijkheden voor opsporingsinstanties om mobieltjes te lokaliseren, af te luisteren en te storen worden verruimd. Dit staat in een voorstel om de telecommunicatiewet te wijzigen, dat dinsdag in de Tweede Kamer aan de orde komt.

Als deze wetswijziging wordt aangenomen kan een zogeheten IMSI-catcher niet alleen worden ingezet als een zwaar misdrijf is gepleegd, maar ook om dat te voorkomen. Ook kan de apparatuur dienst doen bij het bieden van hulp in levensbedreigende situaties, bijvoorbeeld als een auto te water raakt.

De inzet van de IMSI-catcher, waarbij ongevraagd inbreuk wordt gemaakt op frequenties van anderen, wordt in het wetsvoorstel van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken omkleed met allerlei eisen.

Het wetsvoorstel regelt ook een zogeheten bel-me-niet-register. Wie zich daarvoor opgeeft mag niet meer ongevraagd worden gebeld met allerlei ongewenste verkooppraatjes.

Ook moeten telecomabonnementen in de toekomst per maand opgezegd kunnen worden, als de oorspronkelijke termijn van een of twee jaar is afgelopen, Ze mogen dus niet langer stilzwijgend met weer een jaar worden verlengd.

Het verbod om ongevraagd spam te versturen wordt uitgebreid van particulieren naar bedrijven. Telecombedrijven zijn verplicht om mee te werken aan een antenneregister, zodat burgers kunnen zien waar in hun omgeving de antennes voor onder meer GSM en UMTS staan.




SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2008, 07:02:16
Dan wil ik daar nog wel even 2 vragen aan toevoegen:

1) Kan een mobiele telefoon onder water ook een signaal uitzenden naar een mast?
2) Over het algemeen trekt een mobieltje het niet onder water, gezien de waterdichtheid van de dingen. Of valt daar "doorheen" te traceren?  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2008, 13:14:28
Een GSM kan ook onderwater gebruikt worden.. tot een diepte van 10 meter..   Mits natuurlijk waterdicht verpakt, en een communicatieset word gebruikt door de duiker.

Ik kom meestal onder water voor me rust.. dus ik wil geen communicatiemiddelen mee..  ;D ;D, Maar ik heb het zien werken..


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2008, 13:42:01
Wat moet ik me hier bij voorstellen tijdens het te water raken van een auto??  ??? ??? De lokatie bepaling is toch niet zo 'goed' dat er gepeild kan worden tot enkele meters??  ???

Het GSM netwerk bepaald standaard al de afstand tot de antenne mast. Dit gebeurt om je GSM op de juiste tijd te laten zenden naar de mast. Hoe verder je van de mast af bent, hoe eerder je GSM handset zal moeten zenden. Dit gebeurt in stapjes van ( ik geloof ) 0,1 micro seconde. Hierdoor kan het netwerk je afstand tot op ongeveer 30 meter nauwkeurig van de mast bepalen.  ( als het 1 microseconde stapjes zijn kan het tot op 300 meter)

Door nu meerdere masten te laten kijken wat de timing is van de telefoon kan je een gebied aan gaan geven waar die GSM zich bevind. Hoe meer masten je kan gebruiken hoe nauwkeuriger die plaatsbepaling kan worden.

Het zal niet de nauwkeurigheid op meters opleveren.  Maar als je een ruwe positie weet kan je wel de hulpdiensten al laten uitrukken naar die lokatie.  Bij een auto te water zal je al op een kaar kunnen nagaan welke wegen en waterwegen het zouden kunnen zijn. Een imsicatcher zal in zulke situaties niet de nauwkeurigste oplossing zijn, maar een gebied van 300 meter bij 300 meter is al betere aanduiding dan, ergens op de hoofdvaart ( die dan blijkt 25km lang te zijn)

Dan wil ik daar nog wel even 2 vragen aan toevoegen:

1) Kan een mobiele telefoon onder water ook een signaal uitzenden naar een mast?
2) Over het algemeen trekt een mobieltje het niet onder water, gezien de waterdichtheid van de dingen. Of valt daar "doorheen" te traceren?  8)
1) Dat is niet nodig. Als je die IMSI catcher maar kan gebruiken op de GSM van de persoon die de 112 centrale belt. En die heeft meestal nog wel droge voeten  ;)

2 ) Nooit geprobeerd, durf ik geen antwoord op te geven.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken