Wat moet ik me hier bij voorstellen tijdens het te water raken van een auto??
De lokatie bepaling is toch niet zo 'goed' dat er gepeild kan worden tot enkele meters??
http://www.telegraaf.nl/digitaal/3024373/_Mogelijkheden_afluisteren_mobiel_uitgebreid__.html?p=6,1ma 14 jan 2008, 16:54 | 0 reacties
Verruiming regels afluisteren mobiel
DEN HAAG - De mogelijkheden voor opsporingsinstanties om mobieltjes te lokaliseren, af te luisteren en te storen worden verruimd. Dit staat in een voorstel om de telecommunicatiewet te wijzigen, dat dinsdag in de Tweede Kamer aan de orde komt.
Als deze wetswijziging wordt aangenomen kan een zogeheten IMSI-catcher niet alleen worden ingezet als een zwaar misdrijf is gepleegd, maar ook om dat te voorkomen.
Ook kan de apparatuur dienst doen bij het bieden van hulp in levensbedreigende situaties, bijvoorbeeld als een auto te water raakt.De inzet van de IMSI-catcher, waarbij ongevraagd inbreuk wordt gemaakt op frequenties van anderen, wordt in het wetsvoorstel van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken omkleed met allerlei eisen.
Het wetsvoorstel regelt ook een zogeheten bel-me-niet-register. Wie zich daarvoor opgeeft mag niet meer ongevraagd worden gebeld met allerlei ongewenste verkooppraatjes.
Ook moeten telecomabonnementen in de toekomst per maand opgezegd kunnen worden, als de oorspronkelijke termijn van een of twee jaar is afgelopen, Ze mogen dus niet langer stilzwijgend met weer een jaar worden verlengd.
Het verbod om ongevraagd spam te versturen wordt uitgebreid van particulieren naar bedrijven. Telecombedrijven zijn verplicht om mee te werken aan een antenneregister, zodat burgers kunnen zien waar in hun omgeving de antennes voor onder meer GSM en UMTS staan.