Het klopt dat er een aantal afdelingen en districten zijn die niet wensen mee te fuseren in het geheel van Samen1. Tijdens de laatste ALV (juni 2009) is er echter duidelijk gemaakt dat deze afdelingen en districten na 1 januari 2010 geen deel meer zullen uitmaken van het Nederlandse Rode Kruis. Er zou geen gebruik meer gemaakt kunnen worden van de naam, het logo en het embleem. Ook zou alle ondersteuning vanuit het huidige Landelijk Bureau vervallen en zo waren er nog een aantal zaken die niet meer zouden gelden voor deze (dan niet meer RK) verenigingen.
Of dit allemaal echt zover gaat komen moet ik nog zien, misschien wordt er toch nog een voor beide partijen acceptabele oplossing gevonden. Mocht dat toch niet zo zijn, zijn de vrijwilligers van deze afdelingen/districten geen vrijwilliger meer bij het NRK.
en in die tussentijd probeert het LB op alle mogelijke manieren deze afdelingen bij de omgeving al "zwart" te maken,
heb ik mij laten vertellen. Buiten de afdeling (die het nu officieel nog is) om, collectes organiseren; de plaatselijke politiek ervan te overtuigen dat deze afdeling (die officieel nog bestaat) niet meer bestaat en er dus een blinde vlek is,
Bovendien wil men niet dat afdelingen die goed contact hebben met andere instanties, zoals de Zonnebloem, hier mee verder gaan, maar uitsluitend met de Henry Dunant vakanties regelt.
Het beheer van voertuigen en gebouwen is op z'n zachts gezegd ook een heikel punt. Afdelingen zouden wel de lasten maar niet de lusten mogen hebben van hun eigen spullen.
een RK-collega, tevens bestuurslid, heeft het mij proberen duidelijk te maken, en ik moet zeggen: het stinkt!!!
Afdelingen: let op uw tellen!