Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??

Auteur Topic: Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??  (gelezen 27514 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 4 september 2009, 23:24:49
Hoi Peter,

Per 1 januari 2010 is er sprake van een fusie tussen alle bijna alle afdelingen, districten en de landelijke vereniging tot één vereniging.

Schiet de beer eerst en verkoop de huid daarna.
Er is door bijna alle afdelingen een fusie voorstel ingediend. Leden van de afdelingen kunnen nog altijd tegen het opheffen van de lokale vereniging stemmen.

De afdelingen Haarlemmermeer, Haarlem en Zandvoort hebben besloten het fusie voorstel niet te ondertekenen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #21 Gepost op: 5 september 2009, 18:27:23
Schiet de beer eerst en verkoop de huid daarna.
Er is door bijna alle afdelingen een fusie voorstel ingediend. Leden van de afdelingen kunnen nog altijd tegen het opheffen van de lokale vereniging stemmen.

De afdelingen Haarlemmermeer, Haarlem en Zandvoort hebben besloten het fusie voorstel niet te ondertekenen.

Het klopt dat er een aantal afdelingen en districten zijn die niet wensen mee te fuseren in het geheel van Samen1. Tijdens de laatste ALV (juni 2009) is er echter duidelijk gemaakt dat deze afdelingen en districten na 1 januari 2010 geen deel meer zullen uitmaken van het Nederlandse Rode Kruis. Er zou geen gebruik meer gemaakt kunnen worden van de naam, het logo en het embleem. Ook zou alle ondersteuning vanuit het huidige Landelijk Bureau vervallen en zo waren er nog een aantal zaken die niet meer zouden gelden voor deze (dan niet meer RK) verenigingen.
Of dit allemaal echt zover gaat komen moet ik nog zien, misschien wordt er toch nog een voor beide partijen acceptabele oplossing gevonden. Mocht dat toch niet zo zijn, zijn de vrijwilligers van deze afdelingen/districten geen vrijwilliger meer bij het NRK.
Had een dag maar 48 uur

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #22 Gepost op: 5 september 2009, 18:55:40
Het klopt dat er een aantal afdelingen en districten zijn die niet wensen mee te fuseren in het geheel van Samen1. Tijdens de laatste ALV (juni 2009) is er echter duidelijk gemaakt dat deze afdelingen en districten na 1 januari 2010 geen deel meer zullen uitmaken van het Nederlandse Rode Kruis. Er zou geen gebruik meer gemaakt kunnen worden van de naam, het logo en het embleem. Ook zou alle ondersteuning vanuit het huidige Landelijk Bureau vervallen en zo waren er nog een aantal zaken die niet meer zouden gelden voor deze (dan niet meer RK) verenigingen.
Of dit allemaal echt zover gaat komen moet ik nog zien, misschien wordt er toch nog een voor beide partijen acceptabele oplossing gevonden. Mocht dat toch niet zo zijn, zijn de vrijwilligers van deze afdelingen/districten geen vrijwilliger meer bij het NRK.

en in die tussentijd probeert het LB op alle mogelijke manieren deze afdelingen bij de omgeving al "zwart" te maken, heb ik mij laten vertellen. Buiten de afdeling (die het nu officieel nog is) om, collectes organiseren; de plaatselijke politiek ervan te overtuigen dat deze afdeling (die officieel nog bestaat) niet meer bestaat en er dus een blinde vlek is,

Bovendien wil men niet dat afdelingen die goed contact hebben met andere instanties, zoals de Zonnebloem,  hier mee verder gaan, maar uitsluitend met de Henry Dunant vakanties regelt.
Het beheer van voertuigen en gebouwen is op z'n zachts gezegd ook een heikel punt. Afdelingen zouden wel de lasten maar niet de lusten mogen hebben van hun eigen spullen.

een RK-collega, tevens bestuurslid, heeft het mij proberen duidelijk te maken, en ik moet zeggen: het stinkt!!!

Afdelingen: let op uw tellen!

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #23 Gepost op: 5 september 2009, 20:47:25
Het beheer van voertuigen en gebouwen is op z'n zachts gezegd ook een heikel punt. Afdelingen zouden wel de lasten maar niet de lusten mogen hebben van hun eigen spullen.

een RK-collega, tevens bestuurslid, heeft het mij proberen duidelijk te maken, en ik moet zeggen: het stinkt!!!

[/quote]
niet de lusten? Dus je mag de voertuigen wel in je garage hebben maar niet gebruiken? kom nou toch, dat geloof je toch zelf niet?
CN NRK

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 7 september 2009, 18:43:00
Je bent als afdeling geen eigenaar meer, Als het LB besluit dat je PAM naar de 4 daagse gaat, dan gaat hij ook. Als je zelf een inzet hebt waar je een voertuig bij nodig hebt.... Pech. Je bent geen eigenaar, dus trek je altijd aan het kortste end.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #25 Gepost op: 7 september 2009, 19:01:19
Één denkfout: het Rode Kruis is een vereniging, waar je vanaf 1-1-10 ook zelf lid van bent. Besluit is nu dat de afdeling de lasten én lusten heeft. Alleen als de vereniging besluit om alle voertuigen voor algemeen gebruik trer beschikking te stellen kan hierin een centrale regie plaatsvinden. Maar dan zullen alle afdelingen, inclusief jullie, snel stoppen met betalen c.q. de voertuigen wegdoen en is het snel afgelopen met de voertuigen. Dat zal dus niet gebeuren. Als je toch aan het doemdenken bent: alle bekeuringen komen bij de eigenaar en die moet maar weer zien dat ie ze terugkrijgt van de plaatselijke afdeling....
De afspraken zijn heel duidelijk: in het gebruik (lasten en lusten) veranderd niets. Alleen als je geen rechtspersoon bent kun je ook geen auto op je naam zetten. Of je moet voor jezelf beginnen...
CN NRK

EHBjOOST

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 7 september 2009, 19:36:02
Één denkfout: het Rode Kruis is een vereniging, waar je vanaf 1-1-10 ook zelf lid van bent.

Vanaf 1-1-2010 ben ik geen lid meer.  ;) Althans niet van de organisatie die voort komt uit een eventuele fusie.

Er wordt wel gedaan als of de fusie al een feit is, maar er ligt alleen een fusie voorstel. Leden van alle afdelingen die het voorstel hebben getekend, kunnen nog steeds het voorstel afstemmen.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #27 Gepost op: 7 september 2009, 23:51:44
Het eerste is een keuze, het tweede een feit  ;)
CN NRK

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 14 september 2009, 00:48:47
of topic
probeer eens je rodekruis nr als userid en je postcode met huisnr als wachtwoord

rode kruis user id?
Ik ben al 10 jaar lid van dat leuke rodekruisje maar nog nooit een brief hierover van het NRK gekregen, alleen maar leuke promoblaadje van het landelijkbureaumet mooie fotootjes waarop ambulances, PAMS's en mensen in rode kruis werkuniformen figureren in de geld en ledenwerf artikeltjes....
Oja rode kruis pasje? nog nooit ontvangen, fantastische organisatie dat NRK...geen info naar de leden toe, communicatiestop bij het NRK?
Het NRK is doof voor kritiek, en een nogal naar binnen gekeerde organisatie aan het worden. Het ontbreekt er nog maar aan dat het NRK geen stichting wordt.

Opmerkelijk dat dit NRK deze week ineens als persbericht uitgaf dat meer Nederlanders een ehbo-diploma moeten gaan halen, terwijl het Oranje Kruis daarop als commentaar geeft dat dat wel meevalt. Verder wil het NRK op opleidingsbebied andere opleidingen en lesmaterialen ontwikkenen en hierin niet samenwerken met het oranje kruis.
Krijg het idee dat NRK en OK nogal in elkaars vaarwater zitten, is dat nou samenweerking??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #29 Gepost op: 14 september 2009, 22:02:48

niet de lusten? Dus je mag de voertuigen wel in je garage hebben maar niet gebruiken? kom nou toch, dat geloof je toch zelf niet?

ik geloof het wel, en ik heb de mening dat Den Haag dat ook gelooft, alleen dat ze de afdelingen wat anders proberen wijs te maken.