Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??

Auteur Topic: Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??  (gelezen 27519 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 24 september 2009, 22:21:24
Idd. Het begint onderhand een beetje op paniekvoetbal te lijken waar we zoveel mogelijk negatieve geruchten de wereld in willen helpen om maar af te zien van de fusie...

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #41 Gepost op: 25 september 2009, 00:29:34
Marnix en Chopsticks... zijn het geruchten, of is het waarheid?? :-\
als ik de verhalen van "mijn" bestuurslid mag geloven, is het waarheid.!!
het LB heeft al wat acties ondernomen, die -dan- miijn nekharen doen rijzen hoor!!

grtz

Peter

Chopsticks

• Forum gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 26 september 2009, 03:44:46
het LB heeft al wat acties ondernomen, die -dan- miijn nekharen doen rijzen hoor!!
Vertel...

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #43 Gepost op: 26 september 2009, 20:09:42
het LB dat een burgemeester vertelt dat het RK in die plaats niet meer bestaat
het LB dat, buiten de afdeling om, gaat collecteren..

om maar een paar (een paar = 2  :) ) voorbeelden te noemen

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 10 oktober 2009, 12:04:46
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5037739/__Fusie_splijt_Rode_Kruis__.html

za 10 okt 2009, 05:30  | 23 reacties | lees voor
Fusie splijt Rode Kruis
door Jouke Schaafsma

AMSTERDAM -  Honderden hulpverleners van het Rode Kruis dagen het landelijk bestuur van de hulpverleningsorganisatie voor de rechter. De afdelingen Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort verzetten zich zo met hand en tand tegen een drastische reorganisatie.

Ze krijgen tot november de tijd om mee te gaan met fusieplannen die vanuit het landelijke bureau in Den Haag komen. Zo niet, dan verliezen ze het recht om de bekende Rode Kruisvlag te dragen en zal de landelijke organisatie nieuwe mensen neerzetten in dat gebied. Via een kort geding willen ze dit nu tegenhouden. Het Nederlandse Rode Kruis, waarbij via zeker driehonderd lokale afdelingen ruim 33.000 vrijwilligers zijn aangesloten en dat 591.000 leden telt, is vanuit Den Haag bezig met een ingrijpende fusie. Alle lokale afdelingen moeten worden opgeheven als rechtspersoon en rechtstreeks onder een landelijke organisatie komen te vallen.

Doordrukken

De drie lokale afdelingsbesturen uit de regio Haarlem verzetten zich, met steun van hun bijna vijfhonderd vrijwilligers, nu officieel als enige tegen de fusieplannen. "Als ze de fusie doordrukken, dan zal een deel van de vrijwilligers zeker vertrekken", waarschuwt voorzitter Tom van Beek van de afdeling Haarlemmermeer. "Wij verwachten bovendien dat veel meer afdelingen in stilte het met ons eens zijn."

Met de fusie komen al hun eigendommen, zoals panden, ambulances en hulpmiddelen, formeel in handen van de landelijke organisatie. Middelen die in Zandvoort bij het circuit worden ingezet en in Haarlemmermeer laatst nog bij de ramp met Turkish Airlines. "Wij vrezen dat onze vrijwilligersorganisatie een bureaucratisch log apparaat zal worden. Het zal volgens ons ten koste gaan van ons sociale werk met de kwetsbare mensen in de samenleving en er zal meer accent komen op de internationale hulp", zegt voorzitter Hille Wiedijk namens de Rode Kruisvereniging in Zandvoort.

Het landelijk bureau van het Nederlandse Rode Kruis bestrijdt dat ten zeerste. "Dit is puur een formeel juridische reorganisatie", zegt algemeen directeur Cees Breederveld. "Het moet vooral kosten besparen, zoals de tonnen euro's die al die ruim driehonderd accountantsverklaringen jaarlijks kosten. En de bezittingen blijven juist in beheer van de regio's." Ook is er in de nieuwe organisatie sprake van een solidariteitsfonds, waar de rijkere afdelingen de minder bedeelde Rode Kruisregio's zullen ondersteunen. De drie opstandige afdelingen stellen echter dat de landelijke organisatie vooral zelf geld nodig heeft om de honderden betaalde krachten op het hoofdkantoor te kunnen bekostigen.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 3 november 2009, 00:48:48
het LB dat een burgemeester vertelt dat het RK in die plaats niet meer bestaat
het LB dat, buiten de afdeling om, gaat collecteren..

om maar een paar (een paar = 2  :) ) voorbeelden te noemen
Wat een vaag gezwam, namen en rugnummers en bronnen svp. Je bent nu echt alleen aan het stoken..

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #46 Gepost op: 9 november 2009, 21:51:30
Hmm, dat is weer wat overdreven..

Dr zitten zo zijn voordelen aan,maar ook zijn nadelen..

Sommige vrijwilligers zien dit te zwaar, LB kan soms wat vreemd uit de hoek komen met keuzes..
Paar mensne hebben hier ook gezegd als samen 1 er komt dan vertrek ik.. voorals nog zitten ze dr nog bij;-)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #48 Gepost op: 20 november 2009, 00:04:31
Ik ben benieuwd maandag..!
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

DRK

• Forum gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 20 november 2009, 08:41:58
voor de goede orde: niet het Landelijk Bureau maar de vereniging wordt eigenaar. En de vereniging zijn alle leden samen, waaronder alle vrijwilligers. En geloof maar niet dat de leden zullen besluiten om lokale auto's of gebouwen te gaan verkopen. Dat is juist waarover zoveel te doen is geweest en waar nu dus duidelijkheid over is.

[speculaas]
Kan het zelf niet concreet onderbouwen met officiele stukken, maar in hiervoor genoemde (kranten)artikelen staat het ook duidelijk weergegeven.

Voor zover mij nu bekend is wordt het LB eigenaar. De afdelingen zelf krijgen het beheer van de hele zooi. Da's heel leuk verzonnen van het LB vind ik zelf. Zij hebben zeggenschap over wat er met de spullen gebeurt. Of iets wel of niet verkocht wordt, of ergens anders ingezet wordt zal dus een beslissing van het LB zijn.

Onderhoud en schadeposten aan de gehele zooi valt onder beheer, dat kunnen de afdelingen zelf dus gaan ophoesten. Voor de afdelingen houd het dus in "wel de lasten, niet de lusten". Lijkt mij geen prettige basis voor de nieuwe fusie.
[/speculaas]

Als ik er naast zit dan hoor ik dat graag. Persoonlijk vind ik, ongeacht de intenties van het LB, dat communicatie naar de vrijwilligers erg gebrekkig blijft. Dit zorgt nu juist voor dit soort discussies/speculaasies op de diverse fora.
vrijwilliger instructeur