Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??

Auteur Topic: Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??  (gelezen 27518 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 20 november 2009, 17:29:41
Ik ben benieuwd maandag..!

Ik ook.  ;)
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #51 Gepost op: 20 november 2009, 18:33:09
[speculaas]
Kan het zelf niet concreet onderbouwen met officiele stukken, maar in hiervoor genoemde (kranten)artikelen staat het ook duidelijk weergegeven.

Voor zover mij nu bekend is wordt het LB eigenaar. De afdelingen zelf krijgen het beheer van de hele zooi. Da's heel leuk verzonnen van het LB vind ik zelf. Zij hebben zeggenschap over wat er met de spullen gebeurt. Of iets wel of niet verkocht wordt, of ergens anders ingezet wordt zal dus een beslissing van het LB zijn.

Onderhoud en schadeposten aan de gehele zooi valt onder beheer, dat kunnen de afdelingen zelf dus gaan ophoesten. Voor de afdelingen houd het dus in "wel de lasten, niet de lusten". Lijkt mij geen prettige basis voor de nieuwe fusie.
[/speculaas]

Als ik er naast zit dan hoor ik dat graag. Persoonlijk vind ik, ongeacht de intenties van het LB, dat communicatie naar de vrijwilligers erg gebrekkig blijft. Dit zorgt nu juist voor dit soort discussies/speculaasies op de diverse fora.

Al bijna twee jaar geleden is afgesproken dat volledig beheer bij de afdelingen/districten ligt. Dat staat ook al vanaf 4 spril 2008 op intranet http://intranet.rodekruis.nl/content.jsp?objectid=21144, waar iedere vrijwilliger op kan. Ook heeft dit in de NRK-bladen gestaan.
citaat: Wie beheert nieuwe PAM´s en wie coördineert de inzet?
De nieuwe PAM's zullen door de als het ware economische eigenaar (de afdeling of het district) worden beheerd. Tevens bepaalt en coördineert de beheerder hoe en op welke wijze de PAM wordt ingezet, binnen de algemene criteria die daarvoor gelden.

Wie bepaalt of we onze PAM kunnen vervangen en waar komt geld hiervoor vandaan?
Een beslissing tot aanschaf van een nieuw hulpverleningsvoertuig wordt door afdelingen zelf in overleg met het district genomen op basis van efficiëntie van inzet en financiële haalbaarheid. Afdelingen en/of districten betalen ook alle baten en lasten die voortvloeien uit aanschaf, beheer en onderhoud van hulpverleningsvoertuigen. Zij kunnen hiervoor sparen, bestemmingsreserves vormen en fondsen werven.

"De mens lijdt vaak het meest door het lijden dat hij vreest"
CN NRK

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 20 november 2009, 18:44:13
Een beslissing tot aanschaf van een nieuw hulpverleningsvoertuig wordt door afdelingen zelf in overleg met het district genomen op basis van efficiëntie van inzet en financiële haalbaarheid.

Hoe wordt die indeling in districten trouwens?
Gaat dat 'toevallig' gelijk lopen aan de grenzen van de veiligheidsregio's? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #53 Gepost op: 20 november 2009, 18:50:06
De districten blijven onveranderd: één of meer districten in een veiligheidsregio, ca. drie veiligheidsregio's is één rodekruisregio
CN NRK

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #54 Gepost op: 20 november 2009, 19:12:46
Hoe wordt die indeling in districten trouwens?
Gaat dat 'toevallig' gelijk lopen aan de grenzen van de veiligheidsregio's? :)

Ze hebben nog steeds de zelfde maar, als de veiligheids regio groter word gaat rode kruis district ook mee.

Namelijk: Heerde, en wapenveld kwamen bij Veiligheidsregio NOG, maar ook bij regio Noord-West-Veluwe van rode kruis.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

RKH

• Gast
Reactie #56 Gepost op: 25 november 2009, 11:25:35
PERSBERICHT

RODE KRUIS AFDELINGEN HAARLEM EN OMSTREKEN, HAARLEMMERMEER EN ZANDVOORT BLIJVEN LID VAN HET NEDERLANDSE RODE KRUIS

NEDERLANDSE RODE KRUIS MOET BERICHT AAN LEDEN VAN NIET FUSERENDE AFDELINGEN RECTIFICEREN

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Gravenhage heeft op 23 november vonnis gewezen in het kort geding dat de plaatselijke Rode Kruis Verenigingen Haarlem e.o., Haarlemmermeer en Zandvoort hebben aangespannen tegen het Nederlandse Rode Kruis. De rechter heeft bepaald dat aan een eventuele (voorgenomen) opzegging door het Nederlandse Rode Kruis van het lidmaatschap van de afdelingen Haarlem e.o., Haarlemmermeer en Zandvoort geen uitvoering mag worden gegeven totdat een interne commissie en (later) de rechter over de opzegging heeft geoordeeld. Tot die tijd blijven de afdelingen in elk geval gewoon lid.

Daarnaast moet het Nederlandse Rode Kruis binnen 48 uur een rectificatie sturen aan de leden van de drie afdelingen. De rechter oordeelde dat een eerdere brief van het Nederlandse Rode Kruis, waarin gesuggereerd werd dat het lidmaatschap van de leden van de drie afdelingen door de voorgenomen fusie van het Nederlandse Rode Kruis automatisch zou eindigen, onrechtmatig was.

Bericht samengevoegd.
Maarten.

bdneema

• Forum gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 25 november 2009, 17:59:41
Net gelezen op de intranet site van het Rode Kruis.  Als ik dit zo lees komt het mij net even iets anders over.

Uitspraak kort geding
Op 11 november hebben de afdelingen Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort een kort geding aangespannen tegen het Nederlandse Rode Kruis om de aangekondigde opzegging van hun lidmaatschap te voorkomen. De rechter heeft op 23 november uitspraak gedaan.

Wat ging er aan vooraf?
De afdelingen Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort hebben in het verleden al aangegeven tegen de fusie te zijn tot één landelijke vereniging. In 2008 stemden ze tegen het Eindvoorstel Samen 1. De drie afdelingen hebben het fusievoorstel dit najaar dan ook niet aan hun leden voorgelegd. Wel willen ze als aparte Rode Kruis-vereniging doorgaan onder de vlag van het Nederlandse Rode Kruis. Op basis van de nieuwe statuten die vanaf 1 januari gelden, is het echter niet mogelijk dat een zelfstandige Rode Kruis afdeling nog lid is van het Nederlandse Rode Kruis.

De eis
Vandaar dat het verenigingsbestuur van het Nederlandse Rode Kruis heeft aangekondigd het lidmaatschap van Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort op te zeggen per 1 januari 2010. Om opzegging te voorkomen, hebben de drie afdelingen daarop een kort geding aangespannen. Ze vragen de rechter opzegging van het lidmaatschap te verbieden en het NRK te gelasten alle (adres)gegevens van hun leden, vrijwilligers en donateurs aan de drie afdelingen over te dragen. Ook vragen ze rectificatie van een in september gestuurde brief aan hun leden vanuit het verenigingskantoor.

De uitspraak van de rechter
De voorzieningenrechter heeft op 23 november uitspraak gedaan. Het Nederlandse Rode Kruis mag het lidmaatschap van de drie afdelingen opzeggen. Omdat dit zulke ingrijpende gevolgen heeft voor de afdelingen, stelt de rechter ze in staat in beroep te gaan bij het onafhankelijke geschillencollege van de vereniging, het GBK-college, of de burgerrechter. Het lidmaatschap van Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort kan niet eerder daadwerkelijk worden beëindigd dan wanneer het GBK-college of de burgerrechter het beroep van de afdelingen afwijst.
Wel vraagt de rechter zich in het vonnis af of de door de drie afdelingen 'beoogde uitzonderingspositie het doel van het Rode Kruis in het algemeen dient, nu de overgrote meerderheid van de afdelingen de beoogde fusie ondersteunt'. Hij constateert ook dat de drie afdelingen de fusie tussen het Rode Kruis en de overige afdelingen (en districten) niet kunnen tegengaan.
Verder draagt de rechter het NRK op de in september verstuurde brief aan de leden van de drie afdelingen te rectificeren. Volgens de rechter suggereert het Rode Kruis dat de leden lid zijn en kunnen blijven van het Rode Kruis, terwijl zij in feite lid zijn en lid blijven van de afdeling.
De rechter heeft de vordering van de afdelingen om de gegevens van hun leden over te dragen afgewezen. De afdelingen beschikten reeds over deze gegevens en konden niet aan de rechter duidelijk maken welke gegevens nog ontbraken. Het NRK heeft overigens toegezegd eventuele ontbrekende gegevens alsnog te verstrekken.

Hoe nu verder?
Het Nederlandse Rode Kruis is gerechtigd het lidmaatschap van niet meefuserende afdelingen op te zeggen, vindt ook de rechter. Vandaar dat het verenigingsbestuur de aangekondigde opzegging van Haarlem, Haarlemmermeer en Zandvoort zal doorzetten met ingang van 1 januari 2010, wanneer de fusie is afgerond. Als de drie afdelingen hier beroep tegen aantekenen, blijven ze in ieder geval lid zolang de beroepsprocedure loopt en het college geen bindende uitspraak heeft gedaan. Hoe deze tijdelijke situatie praktisch ingevuld kan worden, moet nog verder worden uitgewerkt.

Bron: http://intranet.rodekruis.nl  Hier is ook de vonnis te vinden.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #58 Gepost op: 25 november 2009, 19:17:10
Net gelezen op de intranet site van het Rode Kruis.  Als ik dit zo lees komt het mij net even iets anders over.

Uitspraak kort geding<knip>
...
</knip>uitgewerkt.

Bron: http://intranet.rodekruis.nl  Hier is ook de vonnis te vinden.

Na het lezen van het volledige vonnis vind ik inderdaad ook dat er voor het persbericht wel selectief geshopt is in de uitspraak. De in het persbericht weergegeven punten kloppen op zichzelf wel maar het verre van compleet.

Verder gaan we nu een nieuwe fase in het conflict in. Tot 1 januari zal er weinig gebeuren (met uitzondering van het officiële eindbesluit over de fusie op 12 dec. as.). Op 1 januari zal het lidmaatschap van de drie afdelingen worden opgezegd waartegen direct beroep wordt aangetekend. Het is dus wachten op de uitspraak in dit beroep. Kortom, het blift nog even spannend  :-\
Had een dag maar 48 uur

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #59 Gepost op: 2 december 2009, 21:38:08
Is de hele tekst van de rechter nog ergens openbaar terug te lezen?

Deze uitspraak moet openbaar zijn, maar kon ik niet vinden op Rechtspraak.nl, misschien komt het nog.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!