Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??

Auteur Topic: Lokale Rode Kruis Verenigingen per 2009 juridisch opgeheven??  (gelezen 27725 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 31 maart 2010, 18:15:42
ALs die directeur  €150.000 kost en door zijn goede status en connecties haalt hij elk jaar € 2.000.000 binnen waar heb je het dan nog over ?

Je moet niet iemand beoordelen wat hij kost maar wat hij opleverd.

We hebben het wel over een organisatie die afhankelijk is van donateurs en giften.
Ook subsiedies hoesten jij en ik gewoon op.
Zo'n salaris slaat nergens op... Toen de salarissen van de directie op straat kwamen hoopte ik op een groot financieel fiasco voor het rode kruis. Dat zou DE les zijn geweest voor de toekomst.

petre

• Forum gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 9 april 2010, 23:17:53
We hebben het wel over een organisatie die afhankelijk is van donateurs en giften.
Ook subsiedies hoesten jij en ik gewoon op.
Zo'n salaris slaat nergens op... Toen de salarissen van de directie op straat kwamen hoopte ik op een groot financieel fiasco voor het rode kruis. Dat zou DE les zijn geweest voor de toekomst.
Huur een zwerver van op de hoek in voor twee flessen vodka per dag, lekker goedkoop, als het toch alleen gaat om wat hij kost..

petre

• Forum gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 9 april 2010, 23:18:51
Ik durf bij deze een keiharde bewering te doen:
Binnen 5 jaar staan de voertuigen in centraal gelegen posten. Alle voertuigen...
Indien een afdeling een voertuig nodig heeft, moet dit aangevraagd worden aan de beheerder (district/provinciaal).
(Er wordt nu ook beslist  door  "Den Haag"of een afdeling uberhaubt een voertuig mag aanschaffen.
Ook zullen dure panden verkocht worden en zullen afdelingen gefuseerd worden. Drie of vier gemeenten in één gebouw. Misschien zelfs meer. Da's mijn voorspelling voor de toekomst.

En daar gaan de ledenraden van de lokale afdeling mee akkoord? En de districtsraden? En de algemene vergadering?
Vanwege welk argument?

VpkAgz

• Forum gebruiker
Reactie #73 Gepost op: 10 april 2010, 10:53:57
Ik weet uit eigen ervaring dt er op de lokale ledenvergaderingen geen hond afkomen.
En daarbij: de organisatie valt gewoon onder het hoofdkantoor.
Ze hebben geen eigen statuten meer en zijn juridisch opgeheven.
Dus geen poot meer om op te staan.
Ondermeer door de komst van samen 1 en het lakse optreden van het eigen bestuur ben ik hem genokt.

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #74 Gepost op: 10 april 2010, 19:32:22
Het is toch wel erg jammer dat mensen, blijkbaar zonder enige kennis van zaken, de conclusie trekken dat er niets meer kan en mag en vervolgens ook nog dat roepen/schrijven en zelfs om die reden weggaan bij het Rode Kruis.
Ik heb nog niets gemerkt van enige beperkende maatregelen sinds Samen Eén. Sterker nog, sinds Samen Eén hebben we zes vrijwilligers/leden in de landelijke Ledenraad, die het beleid moet bepalen!
Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook beroepskracht ben :)
CN NRK

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #75 Gepost op: 10 april 2010, 22:51:09
Het is toch wel erg jammer dat mensen, blijkbaar zonder enige kennis van zaken, de conclusie trekken dat er niets meer kan en mag en vervolgens ook nog dat roepen/schrijven en zelfs om die reden weggaan bij het Rode Kruis.
Ik heb nog niets gemerkt van enige beperkende maatregelen sinds Samen Eén. Sterker nog, sinds Samen Eén hebben we zes vrijwilligers/leden in de landelijke Ledenraad, die het beleid moet bepalen!
Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook beroepskracht ben :)

Samen 1 heeft zo zijn voordelen en voor de 'rijkere' afdelingen vinden het (over het algemeen) niet leuk, omdat ze nu geld kwijt raken!
Maar is wel weer een voordeel voor de 'armere' afdelingen.. Maar er wordt inderdaad veel ophef gemaakt voor niks (tot nu toe!)

1 'geluk' bij een ongeluk 'LB' is nu wel de wetterlijke & officieele eindverantwoordelijke..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #76 Gepost op: 11 april 2010, 11:05:35
Is er overal al een ledenvergadering geweesd?

bij ons namelijk nog niet, en dat baart mij zorgen...

Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #77 Gepost op: 11 april 2010, 11:19:46
Op 29 mei is de landelijke Ledenraad. Voor die tijd moeten alle afdelingen en districten dus een lokale ledenraadsvergadering hebben gehad om de afgevaardigden te kiezen. En je moet je natuurlijk aangemeld hebben als vrijwillig lid van je afdeling.
CN NRK

Mederiacvm

• Forum gebruiker
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #78 Gepost op: 11 april 2010, 11:47:48
De statuten (of het huishoudelijk reglement, even ontschoten) schrijven voor de de afdelingsraad minimaal een week voor de districtsraad dient plaats te vinden.

Richtlijn voor 2010 is dat de afdelingsraden plaatsvinden tussen 22 maart en 16 april. De districtsraad moet tussen 3 mei en 14 mei plaatsvinden. Op verzoek bij het verenigingsbestuur is afwijking van deze data mogelijk, zo heb ik intussen begrepen.

Dat de afdelingsraad nog niet heeft plaatsgevonden is niet vreemd, kan nog tot komende vrijdag. Gezien de datum en een tijdige oproeping hiervoor ben ik wel enigszins verbaasd. Jouw bestuur moet namelijk tijdig haar leden oproepen ter vergadering, minimaal 8 dagen voor de vergaderdatum. Dit kan persoonlijk, e-mail, brief maar ook via een advertentie in een lokaal/regionaal huis-aan-huisblad.

Misschien moet je eens informeren bij je bestuurslid?
Had een dag maar 48 uur

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #79 Gepost op: 11 april 2010, 16:59:31
ik heb inderdaad maar eens gemaild, en ben ook gaan zoeken op intranet, en inderdaad, t klopt niet helemaal wat ze hier aan het doen zijn.
Ze waren dan ook niet vóór SAMEN 1, maar toch moeten ze nu conformeren.
Even afwachten wat ze zeggen, anders naar mijn district stappen??

Op deze manier missen we namelijk ook de candidaatstelling voor de districsraad en dus de kans om boven de afdeling mee te kunnen praten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis