Eens kijken of ik nog een klein beetje dit verhaal kan ophelderen, de opbouw van de roepnummers zit als volgt in elkaar:
Eerste nummer: Werkgebied
1: Landelijk
2: Utrecht
3: N. holland
4: Z. holland
5: Gelderland en Flevoland
6: Overijsel en N.O. Polder
7: Limburg en Friesland
8: Drenthe en N. Brabant
9: Zeeland en Groningen
Een aantal werkgebieden maken dus gebruik van hetzelfde eerste nummer, maar zullen elkaar door de geografische scheiding niet in de weg zitten.
Tweede nummer: Regio. De werkgebieden zijn weer onderverdeeld in regio's, let op, dit is niet hetzelfde als afdeling
Derde nummer: Afdeling
Vierde nummer: Functie, voertuig of post
Vijfde nummer: volgnummers van het vierde nummer
Daarbij geeft het vierde nummer aan waar je me te maken hebt:
0 = voertuig
1 = Verbindingscoördinator van de afdeling
2 = Plaatsvervangend verbindingscoördinator
3 = NCS / Basisstation
4 t/m 9 vrij voor posten
Als je nu bijvoorbeeld meerdere voertuigen hebt, kom je niet uit met bijvoorbeeld 86.70, maar dan gebruik je 86.701 en 86.702. Ditzelfde kun je doen met posten. Als je meer dan 6 posten hebt (86.74 t/m 86.79) dan kun je gaan werken met 86.741, 86.742 enz.
Bij de (plv) verb. coördinator en de NCS krijg je dus geen volgnummers, want er is er daar telkens maar 1 van.
Als je te maken krijgt met hele grote netten (bijvoorbeeld zoals bij de vierdaagse in Nijmegen) dan zijn er zoveel porto's + mobilofoons in omloop, dat je met deze roepnummers niet uitkomt. Dan worden er inderdaad reeksen van buiten Nijmegen gebruikt. Dit gaat dan echter in overleg met de Landelijke verbindingsdienst. Daarbij is er inderdaad ook nog een scheiding gemaakt tussen de verschillende netten zoals eerder gezegd. Logistiek, hulpverlening en organisatie zit op gescheiden netten. Dit maakt het op de meldkamer ook weer wat makkelijker, want je zit dan als centralist voor een specifiek net. Zo ben je niet het ene moment bezig een voertuig ergens heen aan het sturen en het volgende moment met een reanimatie bezig.
Ik hoop dat ik er een beetje in geslaagd ben het wat duidelijker te maken, ik heb me best gedaan in iedergeval