Man in hoofd geschoten - Almere 20-1-08

Auteur Topic: Man in hoofd geschoten - Almere 20-1-08  (gelezen 5116 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2008, 22:59:07
Ik vind dat Bart helemaal gelijk heeft.
Het is altijd makkelijk gezegd (achteraf) "Raar dat er geen MMT gealarmeerd was" etc. en dat het maar aan de centralist ligt... lekker makkelijk toch  :)
De melding op zich is denk ik toch wel het aller aller belangrijkste.
Ik heb zelf mogen ervaren hoe het is om meldingen aan te horen (als centralist zijnde) en geloof mij,
als er 6 van de 10 meldingen die binnen komen, geheel duidelijk zijn is het veel!... Van de rest van de meldingen moet de centralist
dus een inschatting gaan maken hoe de situatie zal zijn, welk letsel er eventueel is en welke diensten er tp moeten komen, en dat is vaak lastig.

Ik weet uiteraard niet hoe het in dit geval is gegaan, maar het zou me zeker niks verbazen als óf de melding al onduidelijk was, of dat al bekend was dat het letsel mee viel. Want je hebt natuurlijk "in het gezicht geschoten" en "in het gezicht geschoten" he... maargoed verder geen gespeculeer ofzo maar geef niet zo snel een ander de schuld... zeker niet zolang je het verhaal niet weet...want het is wel zo gemakkelijk om een ander de schuld te geven  :)

dus kinders, niet meer doen he  ;D

Maar je hebt toch als centralist zelf de leiding? Jij hebt de taak de melder uit te horen om zo een zo duidelijk mogelijk beeld te maken. Jij zou dus moeten doorvragen tot je uiteindelijk weet waar, bijvoorbeeld, de kogel het lichaam is ingegaan. En waarom bij twijfel het MMT niet alarmeren? Liever te vaak dan te weinig, en daarbij speelt geld geen enkele rol!
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2008, 23:14:18
Maar je hebt toch als centralist zelf de leiding? Jij hebt de taak de melder uit te horen om zo een zo duidelijk mogelijk beeld te maken. Jij zou dus moeten doorvragen tot je uiteindelijk weet waar, bijvoorbeeld, de kogel het lichaam is ingegaan. En waarom bij twijfel het MMT niet alarmeren? Liever te vaak dan te weinig, en daarbij speelt geld geen enkele rol!

Wie zegt dat dat niet gebeurt is dan? ::) En wat dan nog? Dan is het nog niet jouw taak om daar een centralist op af te rekenen ....
Al dat gespeculeer slaat helemaal nergens op .... Als mensen die eens wisten waar ze het over hadden dat nou deden....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

ACKevin

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2008, 23:15:32
maar hoezo gaan mensen er nu vanuit dat hier een fout is gemaakt? Zo te horen heeft de centralist goed gehandeld > geen MMT > patiënt is buiten levensgevaar in het ziekenhuis..

Was hij overleden dan is het een ander verhaal.. ;)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2008, 23:20:56
En dat is dus precies het geen waar ik op doel, als het dan een ander verhaal was geweest, dan nog zijn wij niet degene die daarover moeten oordelen. In een ander topic word  er uit het niets opeens iets gebruld over een criminele afrekening en hier word gesproken over een fout dat het MMT niet is opgeroepen ....

Schoenmaker houd je bij je leest .... Fotograaf is fotograaf. Hobby-ist is hobby-ist en proffesional is proffesional.

Hier wil ik het graag bij laten en laten we terug gaan naar het topic over de schietpartij ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

ArieScanner

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2008, 23:23:53
Wie zegt dat dat niet gebeurt is dan? ::) En wat dan nog? Dan is het nog niet jouw taak om daar een centralist op af te rekenen ....
Al dat gespeculeer slaat helemaal nergens op .... Als mensen die eens wisten waar ze het over hadden dat nou deden....

Ik reken niemand af, ik heb het tevens over het algemeen (reeds hierboven geschreven!). Er is hier slechts een discussie gaande tussen mensen die het bijna allemaal wel weten wat ze schrijven (ook ik, anders zou ik mij er buiten houden). Of ze nou proffesional zijn of niet, fotograaf of mafkees.

Hopende iedereen hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

ACKevin

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2008, 23:29:12
Jerommeke, met alle respect, ik vind het nogal een verschil om in het ene topic van een fotograaf te horen dat hij denkt dat het een afrekening in het criminele circuit betreft, terwijl er in het andere topic gevraagd wordt of het een standaardprocedure is dat het MMT opgeroepen wordt.
Over het eerste mag je gerust zeggen dat het een losgeslagen speculatie is, maar over het tweede lijkt het me niet meer dan normaal dat hier antwoord op gegeven kan en mag worden. Uiteraard kunnen hier dan de nodige reacties op volgen maar daarvoor blijft het een forum.

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2008, 23:31:25
Sjonge jonge jonge waar gaat het weer over. Ik moet zeggen dat de reacties van de laatste tijd weer lekker zijn :|

Ik stelde de vraag hoe dit kan dat er geen MMT gealarmeerd was, omdat dit mij in de oren vrij logisch lijkt. Zegt iemand dat dit aan de centralist kan leggen wordt het meteen een hele discussie over dat hij/zij speculeerd. Lijkt me vrij logisch, tenzij de centralist hier mee leest.

Nou geen MMT. Slachtoffer buiten levensgevaar. Bedankt voor de reacties allemaal...

Hier wil ik het graag bij laten en laten we terug gaan naar het topic over de schietpartij ....
Altijd het laatste woord hebben, en dan daarna strak back to topic ajay mod... ::)

ArieScanner

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2008, 23:34:07
Jerommeke, met alle respect, ik vind het nogal een verschil om in het ene topic van een fotograaf te horen dat hij denkt dat het een afrekening in het criminele circuit betreft, terwijl er in het andere topic gevraagd wordt of het een standaardprocedure is dat het MMT opgeroepen wordt.
Over het eerste mag je gerust zeggen dat het een losgeslagen speculatie is, maar over het tweede lijkt het me niet meer dan normaal dat hier antwoord op gegeven kan en mag worden. Uiteraard kunnen hier dan de nodige reacties op volgen maar daarvoor blijft het een forum.

Daar sta ik achter! Ik mag toch niet hopen dat ik qua antwoorden me slechts moet beperken tot foto-gerelateerde topics e.d.?

@ Max. Dat er een discussie volgt is toch geen probleem? Alleen maar educatief zou ik zeggen...

Waarom zouden we zoiets abrupt moeten beeindigen terwijl wij nog midden in een discussie/probleemstelling zitten? Zo loopt een topic altijd uit op gekibbel over waarom een topic sluit? Erg jammer dat het vaak zo moet lopen...

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2008, 23:36:15
Nou een discussie kan ik het niet noemen. 'geen gespeculeer, we weten het toch niet blabla'...

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2008, 07:32:11
Sorry J88 maar wil toch nog even reageren op Ariescanner, ik vind nl dat hij een paar keer flink de plank misslaat.

Als eerste de centralist, zoals al door meerderen gezegd is het geen simpele kwestie van maar doorvragen totdat het duidelijk is. Ten eerste heb je vaak te maken met mensen die in paniek zijn en dus totaal en absoluut niet luisteren en soms in paniek alweer ophangen nog voordat ze überhaupt nog een adres genoemd hebben. Niet zo makkelijk dus om daar altijd een duidelijk verhaal uit te krijgen. Ten tweede heb je op een gegeven moment de keuze om door te blijven vragen of toch te gaan alarmeren, op een gegeven moment moeten er immers toch wagens gaan rijden.

Ten tweede dan over alarmering MMT. Het is geen kwestie van beter mee verlegen dan om verlegen, immers op het moment dat het MMT onderweg/ingezet is is het niet meer inzetbaar voor een andere (ernstigere?) melding. Geld mag geen rol kosten vind je, nou welkom in de grote boze mensenwereld waar geld altijd een rol speelt. Immers je kan wel op iedere hoek van de straat een MMT en een traumacentrum plaatsen maar dan hou je toch echt geen geld meer over voor andere zaken dus daar zal dan toch echt een keus in gemaakt moeten worden.

Als laatste nog even over de inzet van een MMT, dit heeft met name meerwaarde als je iemand niet snel mee kan nemen naar een ziekenhuis/traumacentrum zoals bij beknellingen en dergelijke. In andere gevallen is het voor de patiënt vaak het beste als iemand zsm naar een traumacentrum gebracht kan worden. Ook dat is een afweging die gemaakt moet worden.