Voor degenen die denken dat ik me echt zorgen maak over m'n veiligheid; dat valt wel mee hoor ;-) Ik woon in een nieuwbouwflat, gebouwd conform de laatste veiligheidsnormen. Er is een noodtrappenhuis en de woning is voorzien van meerdere rookmelders. Daarnaast zijn de woningen een uur brandwerend, en als ik het me goed herinner zijn de binnenruimtes een half uur. Dus qua veiligheid zit het wel goed, lijkt me.
Maar toch... ik ben gewoon benieuwd in welke mate er nog springkussens (o nee, sprongredders) zijn, en hoe vaak die worden gebruikt. In de media lees ik er namelijk vrijwel nooit iets over. Met de komst van steeds meer hoge gebouwen lijkt het me overigens niet verkeerd als de brandweer overal, althans waar gebouwen zodanig hoog zijn dat met een HW/AL niet alle etages bereiken kunnen worden, binnen 1 uur kan beschikken over een dergelijk redmiddel. Je zou de sprongredders misschien regionaal kunnen spreiden. Dan heb je aan ongeveer 10 hiervan genoeg om landelijke dekking te krijgen.