Certificatieschema Onderhoud Kleine Blusmiddelen 2008 (REOB)

Auteur Topic: Certificatieschema Onderhoud Kleine Blusmiddelen 2008 (REOB)  (gelezen 3782 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wie weet de (inhoudelijke) verschillen tussen de oude en de nieuwe regeling?


http://www.hetccv.nl/dossiers/Kwaliteitsregelingen_en_instrumenten/CCVxregelingen/CCVxregelingen/Kleine_Blusmiddelen.html

Datum
20 dec 2007

Het Centraal College van Deskundigen (CCvD) heeft op 20 december 2007 het certificatieschema Onderhoud Kleine Blusmiddelen 2008 vastgesteld. Het schema wordt per 1 januari 2008 gepubliceerd en gaat per 1 juli 2008 in. Per 1 juli 2009 is het schema REOB 2008 het geldende certificatieschema.
Beschrijving

Dit certificatieschema beschrijft het certificeren van de dienst onderhoud aan kleine blusmiddelen.

Dit certificatieschema is vastgesteld door het Centrale College van Deskundigen voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCvD-CV) van het Centrum Criminaliteitspreventie Veiligheid (CCV) in Utrecht.

Het CCvD-CV is de beheerder van dit certificatieschema en kent een structuur van inspraak van belanghebbende waarin belanghebbende partijen op het gebied van het onderhoud van brandblusmiddelen zijn vertegenwoordigd.

Dit certificatieschema kan worden aangehaald als: 'CCV-certificatieschema Onderhoud Kleine Blusmiddelen (REOB), 2008' of 'REOB:2008'.

Organisatie
CCV

pdf Regeling Kleine Blusmiddelen 2005 (voor de duur van de overgangsperiode) (PDF Document, 142 kB)
http://www.hetccv.nl/binaries/sectorgerichte_aanpak/beveiliging_en_brandveiligheid/ccvxschema_onderhoud_kleine_blusmiddelen.pdf

pdf Certificatieschema Onderhoud Kleine Blusmiddelen (REOB) (PDF Document, 378 kB)
http://www.hetccv.nl/binaries/ccv/dossiers/kwaliteitsregelingen-en-instrumenten/ccv-regelingen/certificatieschema-reob-2008.pdf




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2008, 20:19:43
Tja,dit is beetje een antwoord op de wildgroei van derden die dachten wel even simpel een nieuw type brandblusser op de markt te kunnen zetten zoals die PingQ.Onderhoudsbedrijven van kleine blusmiddelen,dienen nu nog veel meer vast te leggen.Onderhoudsmonteurs worden nu 2 tot 3 maal per jaar geaudit,in ieder geval 1x door een kwaliteitsbeheerder van het eigen bedrijf en 1x door een extern persoon.
Wij moeten ook nog veel meer samen met de klant zaken gaan vastleggen,het precieze is mij nog niet bekend.Daar ga ik de komende weken zeer zeker meer van horen.

Een ding is op deze manier heel erg duidelijk.Als je als bedrijf brandblussers op de markt wil gaan zetten,en daar ook nog het onderhoud op uit wil voeren,dien je aan allerlei eisen te voldoen.Voldoe je daar niet aan,kom je simpelweg niet aan de bak.
Er is nog veel meer verandert,bv de projecterings eisen van brandblusmiddelen.Deze moeten vanaf dit jaar verplicht voorzien van pictogrambordjes,dus de rood met witte bordjes met daarop een blusser of een haspel moeten daarboven hangen.Is zelfs opgenomen in de ARBO-wet.
Plus dat er nog een heleboel gaat aankomen over de noodverlichting,want daarmee gaat de koimende tijd een heleboel mee gebeuren 8)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2008, 14:45:32
Er is nog veel meer verandert,bv de projecterings eisen van brandblusmiddelen.Deze moeten vanaf dit jaar verplicht voorzien van pictogrambordjes,dus de rood met witte bordjes met daarop een blusser of een haspel moeten daarboven hangen.Is zelfs opgenomen in de ARBO-wet.

Interessante ontwikkelingen.
Peter71, waar kan ik dit bovenstaande terugvinden in de arbowet?  Staat het ook al ergens in een norm?


cu,
Loe  8)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2008, 19:38:33
Interessante ontwikkelingen.
Peter71, waar kan ik dit bovenstaande terugvinden in de arbowet?  Staat het ook al ergens in een norm?


cu,
Loe  8)

NEN-Norm 4001 staat een heleboel omtrent de projectering.En ik meen artikel 8 van de ARBO-wet,daar staat het een en ander over de aanduidingspictogrammen.Ik weet al wel wat het kostenplaatje is als de bordjes niet worden geplaatst,ook na herhaling niet.Kost  270 euries,kun je aardig wat bordjes van plakken  :-X


PBV

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2008, 22:47:57
Even over dat bordjesplakken.. Daar hou ik m'n hart dus voor vast.....  In de Arbo-wet is veiligheidsignalering van kleine blusmiddelen al geregeld. Nu gaan we de blusser-monteur bordjes laten plakken.. Deze hebben verstand van blussers, NIET van veiligheidsignalering. De eerste ben ik al tegen gekomen: plakken een bordje boven de blusser, zo ongeveer achter het handvat.....
Schoenmaker houd je bij je leest zou ik zeggen. >:(


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2008, 18:50:56
En het is ook gewoon niet nodig als de brandblusser normaal goed zichtbaar is  ;)

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 18 maart 2008, 22:53:13
Even over dat bordjesplakken.. Daar hou ik m'n hart dus voor vast.....  In de Arbo-wet is veiligheidsignalering van kleine blusmiddelen al geregeld. Nu gaan we de blusser-monteur bordjes laten plakken.. Deze hebben verstand van blussers, NIET van veiligheidsignalering. De eerste ben ik al tegen gekomen: plakken een bordje boven de blusser, zo ongeveer achter het handvat.....
Schoenmaker houd je bij je leest zou ik zeggen. >:(
Dat er figuren zijn die de bordjes niet goed plaatsen is bekend.Maar als wij het niet doen,en aanbieden gebeurt er in zeer veel gevallen niets.Leuk voer voor de arbeidsinspectie.
En ik vrees voor je dat wij als servicemonteurs kleine blusmiddelen meer weten over veiligheidssignalisering dan de gemiddelde ARBO-meneer,want daar heb ik al veel gekkere zaken van gezien  :-\ :-X


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2008, 19:46:15
Zoveel zal de AI hier niet op toezien.
Zoals "bewust veilig" het opmerkt is de veiligheidssignalering van blusmiddelen in de arbowet, in het bijzonder in het arbobesluit en de arbeidsomstandighedenregeling geregeld.

Citaat
Arbobesluit, Artikel 8.4 Algemene vereisten veiligheids- en gezondheidssignalering
1. Ter voorkoming of beperking van gevaren voor de veiligheid en de gezondheid van werknemers zorgt de werkgever ervoor dat, indien de gevaren op de arbeidsplaats of de gevaren van een arbeidsmiddel daartoe aanleiding geven, doeltreffende veiligheids- of gezondheidssignalering aanwezig is.
2. Bij ministeriële regeling worden nadere regels gesteld met betrekking tot het eerste lid.

En de ministeriele regeling die bedoeld wordt is dan de Arbeidsomstandighedenregeling.
Hierin is in hoofdstuk 8 de veiligheids- en gezondheidssignalering geregeld.
In artikel 8.2 staan de geldende voorschriften.

Citaat
Lid 2.   
De signalering voor de lokalisatie en identificatie van brandbestrijdingsmateriaal geschiedt permanent door middel van borden of een veiligheidskleur.

M.a.w al mijn brandblusapparaten en haspels moeten op grond van lid 8.5 en de relevante normen al voorzien zijn van een veiligheidskleur (rood dus). Daar hoeft dus niet nog eens een bordje bij.
Immers de "lokalisatie en identificatie" kan prima gebeuren a.h.v. de veiligheidskleur.
Pas als het brandbestrijdingsmiddel niet meer eenvoudig te lokaliseren valt is het aanbrengen van bordjes een vereiste.

Of de AI een boete gaat opleggen zoals je suggereert, is maar de vraag.
De mogelijkheid is er wel (€ 540 euro trouwens).
Nu is deze overtreding niet zo ernstig dat hiervoor direct een boete zal worden opgelegd. Eerst een waarschuwing of eis tot naleving ligt meer in de rede. Als je inderdaad geen gehoor geeft dan zou het wel eens op een boete kunnen uitdraaien.


Lezenswaardig:
HANDHAVINGSBELEID ARBEIDSOMSTANDIGHEDENWET, Interne instructie voor inspecteurs bij handhaving van de wet
http://docs.minszw.nl/pdf//75/2005/75_2005_6_12659.pdf

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation