naar aan leiding van mijn vorig topic wil ik graag weten
of mijn vermoedens kloppen dat onderstaande interacties
door de ambu verpleegkundige zouden kunne worden toegediend?
het gaat om de medicatie ritalin, concerta en stratera
als mijn vermoedens kloppen, is het van belang om dit meer bekendheid te geven,
ik ben ook actief op meerdere adhd fora, en als deze dingen inderdaad van belang kunnen zijn
zet ik de informatie ook op die fora,
alvast bedankt
gr perry
ps. graag serieuse antwoorden, en event uitleg
ritalin
Dit geldt in het bijzonder voor:
• geneesmiddelen die gebruikt worden om de bloeddruk te verhogen
• middelen tegen ernstige neerslachtigheid (tricyclische antidepressiva en MAO-remmers)
• middelen tegen epilepsie
• geneesmiddelen om de bloedstolling te regelen (anticoagulantia)
• fenylbutazon (geneesmiddel, gebruikt bij reuma)
• guanethidine (geneesmiddel tegen hoge bloeddruk)
• middelen de urine alkalisch maken (zoals acetazolamide, thiazidediuretica, natriumwaterstofcarbonaat)
Andere geneesmiddelen, alcohol en Concerta
>bloedverdunnende medicijnen die bijvoorbeeld warfarine bevatten
>medicijnen tegen stuipen of epilepsie; bijvoorbeeld medicijnen die fenobarbital, fenytoïne of primidon bevatten
>medicijnen die de bloedvaten vernauwen (toegepast bij shock en bij plaatselijke verdoving) zoals vasopressine, (nor)adrenaline en fenylefrine
>medicijnen tegen depressieve aandoeningen die bijvoorbeeld nefazodon, paroxetine, amitriptyline, maprotiline, fenelzine of moclobemide bevatten
>medicijnen tegen depressieve aandoeningen die behoren tot de zogenaamde niet-selectieve irreversibele MAO-remmers (zie ‘Wanneer mag u Concerta niet gebruiken?’)
Concerta kan in combinatie met bepaalde narcosemiddelen de bloeddruk plotseling verhogen. Als u geopereerd moet worden, mag u daarom op de dag van de operatie geen Concerta gebruiken.
strattera
>CYP2D-remmers (bijv. fluoxetine, paroxetine)
>Atomoxetine wordt voornamelijk gemetaboliseerd doo
r CYP2D6. Bij patiënten die tevens CYP2D6-remmers gebruiken kan het nodig zijn de dosis langzamer op te bouwen.
>Salbutamol (andere beta-2-agonisten) De werking van salbutamol op het cardiovasculair stelsel kan wordne versterkt.
>Bloeddrukmiddelen Gezien de mogelijk effecten op de bloeddruk, dient atomoxetine met voorzichtigheid te worden gebruikt in combinatie met bloeddrukmiddelen.
>Geneesmiddelen die invloed hebben op noradrenaline Geneesmiddelen die invloed hebben op noradrenaline (antidepressiva en decongestiva: middelen tegen slijmvlies-zwellingen o.a. fenylefrine en pseudo-efedrine) kunnen elkaars effect versterken.