Man in hoofd geschoten - Almere 20-1-08

Auteur Topic: Man in hoofd geschoten - Almere 20-1-08  (gelezen 5113 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2008, 17:13:24
Maar je hebt toch als centralist zelf de leiding? Jij hebt de taak de melder uit te horen om zo een zo duidelijk mogelijk beeld te maken. Jij zou dus moeten doorvragen tot je uiteindelijk weet waar, bijvoorbeeld, de kogel het lichaam is ingegaan. En waarom bij twijfel het MMT niet alarmeren? Liever te vaak dan te weinig, en daarbij speelt geld geen enkele rol!

Maar denk jij dat iedereen braaf luisterd naar de centralist en deze netjes laat uitpraten en de vragen laat stellen? Dat zou nog eens makkelijk zijn zeg  ;)
Laat staan dat ze pas ophangen als de centralist ook maar iets heeft kunnen vragen..

Ik zal even 1 telefoontje gedeeltelijk citeren die ik zelf heb aangehoord;

"Melkamer ambulancendie" "JA HALLO MIJN VROUW GAAT DOOD, MIJN VROUW GAAT DOOD ZIJ ADEMT NIET KOM NU kggggtspieeeeps kuch kuch ... straat Amsterdam tuut tuut tuut tuut"

Dan zit je je als centralist toch behoorlijk op te vreten als je niet weet waar dat zich afspeelt...  :-X

En dit zijn maar 1 voorbeeld hoe zoiets gaat... dat wil je echt niet weten hoevaak zoiets gebeurt, en dan sta je als centralist soms "machteloos"...

wil toch nog even 1 voorbeeldje geven...

Een melding van een jongetje van 9 jaar, die samen met zijn ouders in de auto zat, ergens op een industrieterrein te water gereden, jongentje er uit, ouder nog in de auto, die half in het water hangt.... gelukkig had de jongen een mobieltje... en wist hij het alarmnummer, maar op de vraag WAAR hij was... had hij geen idee... het zou ergens vlakbij de snelweg zijn, verder wist de jongen niets te vertellen... Politie alvast op de hoogte gesteld zodat die alvast konden rondkijken. Aan de jongen gevraagd of er geen andere mensen in de buurt waren, maar ook dat was niet het geval, tot er een auto voorbij reed, en de jongen deze wenkte om te stoppen. Hier zat een mevrouw in die gelukkig precies wist welke straat/weg het was...

Ook dat is zomaar weer even een voorbeeldje van "Wat moet ik nu??"... want wat moet je als je weet dat je met 2 so's zit, half in het water, die niet uit de auto kunnen, maar je weet niet WAAR het is?  :-\ kanp lastig  :)

Gast48368

• Gast
Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2008, 17:52:59

Waarom zouden we zoiets abrupt moeten beeindigen terwijl wij nog midden in een discussie/probleemstelling zitten? Zo loopt een topic altijd uit op gekibbel over waarom een topic sluit? Erg jammer dat het vaak zo moet lopen...

Heb er nog wel een aantal voorbeeldjes voor je......... ::) ::) ::) 8)

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2008, 17:58:17
@ Jeroen en Vesalius: dank voor jullie reacties. Jullie hebben waarschijnlijk meer expertise dan ik en neem dit zo van jullie over. Bedankt!

@ Firefamke. Ik ga een PM-en naar je sturen, als dat mag.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

basseman

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 22 januari 2008, 10:30:52
@ Jeroen en Vesalius: dank voor jullie reacties. Jullie hebben waarschijnlijk meer expertise dan ik en neem dit zo van jullie over. Bedankt!

@ Firefamke. Ik ga een PM-en naar je sturen, als dat mag.
Ook centralisten zijn mensen, en het is heel makkelijk schoppen naar deze personen. Ze zitten tenslotte in een soort glazen huisje. Hoe vaak komt het niet voor dat de centralist ook door collegae uit het veld worden afgekraakt. waar het ontbreken van kennis bij de trappende partij de oorzaak is.
'T is elke keer weer brandweer...

Bart S

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2008, 19:24:51
Ook centralisten zijn mensen, en het is heel makkelijk schoppen naar deze personen. Ze zitten tenslotte in een soort glazen huisje. Hoe vaak komt het niet voor dat de centralist ook door collegae uit het veld worden afgekraakt. waar het ontbreken van kennis bij de trappende partij de oorzaak is.

Jij bent zeker centralist? ;D

Bij ons bestaat de mogelijkheid om een dienst mee te draaien in de meldkamer. Ik heb het gedaan en vond het zeer nuttig, o.a. voor het wederzijds begrip.