Bij ons "in de regio" (Den Haag, Wassenaar, Voorschoten, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk) is het inderdaad niet nodig om van
te voren toestemming te vragen aan de meldkamer voor het rijden met OGS.
Dit is een afspraak gemaakt tussen de betrokken partijen,
met instemming van de wetgevende instanties.
Natuurlijk zou het niet de eerste keer zijn dat een rechter uiteindelijk anders beslist, maar daar ga ik gemakshalve maar niet vanuit.
Het grappige van de hele discussie is alleen dat het initiatief om het niet te melden komt vanuit de meldkamer (!)
Voor het overige is er ook HE-LE-MAAL niets anders en gaan wij op dezelfde wijze om met de richtlijnen.
Ook worden alle A1 ritten geregistreerd en kan men dit zonodig altijd op een later moment alsnog inzien.
Persoonlijk zie ik ook niet zo de noodzaak over alle ophef, zolang er controle mogelijk is op misbruik en alle partijen met elkaar overeenstemming hebben bereikt...
Op één punt maak ik mij wel zorgen; Nog te vaak worden nieuwe chauffeurs zonder een gedegen opleiding in het rijden met optische- en geluidssignalen de weg opgestuurd. Voor een chauffeur zelfstandig de weg op gaat
moet een chauffeur de gevorderde rijopleiding hebben voltooid en helaas is dat nog lang niet altijd het geval.
En daar maak ik mij nou druk over
(overigens denk ik sowieso dat de (medisch ondersteunende) opleiding van de hapchauffeurs vaak voor verbetering vatbaar zijn. Ik denk dat het ook goed zou zijn wanneer de chauffeurs via een onafhankelijke instantie regelmatig worden getoetst op hun bekwaamheid)