Ik vind de discussie zeer interessant. Wat opvalt in deze is dat HAPchauffeurs meer voor OPG rijden zijn en Ambu personeel wat meer tegen.
Maar wat belangrijk is in deze, dat is wij dat allemaal niet te bepalen hebben. Daar hebben we gelukkig de wetgever voor. De restricties voor Ambu zijn duidelijk vastgelegd, evenals die voor de HAPAmbulance. Voor zover geen discussie mogelijk.
Maar nu het volgende: een HAP Ambu is zeer goed uitgerust, met veel materiaal en ook nog een dokter en een goed opgeleide chauffeur met diverse goede opleidingen. Het gaat er dus alleen maar om of je die meerwaarde van HAP Ambu erkent en, in VOORKOMEND geval wilt en kunt gebruiken. De Ambu gaat inderdaad z.s.m. voor alles waar spoed en vervoer naar ziekenhuis noodzakelijk is. De huisarts in principe naar patienten, die niet in staat zijn om op consult te komen. Maar daarnaast heb je een gigantisch grijs gebied, waar niet altijd duidelijk is, wie of wat moet gaan rijden. Dat heeft ook te maken met de inschatting (triage) die er op de post plaatsvindt. Voorbeeld: als je voor alle POB,s op een avond of weekend een Ambu moet sturen mag je er wel 100 bij bestellen. Verder is het ook nog zo dat als de dokter vind dat hij snel bij de patient wilt komen en het zit tegen in het verkeer, kan hij van een U2 rit omschakelen naar een U1 rit. Om de doodeenvoudige reden dat hij op het moment van aanrijden volledig verantwoordel;ijk is voor die patient. De meldkamer moet dat verzoek in principe inwilligen. Zo zie je maar, het is meer dan een welles of nietes discussie. Als je een auto bij de hand hebt moet je hem gebruiken/ inzetten. het dondert dan niet voor die patient of het een huisarts is of een Ambu.
Ik rijd zelf op zo,n 12 posten in Midden-Nederland en het is altijd goed als je met zijn tweeen op tijd aankomt en wat kunt betekenen.
En ja, we zitten in Nederland en (gelukkig) niet in Amerika.
met groet aan allen
Ruud Kl.